אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני חוזים >> האם ביהמ"ש יורה על אכיפת חוזה כשתלויה ועומדת תביעת פיצויים של המפר?

האם ביהמ"ש יורה על אכיפת חוזה כשתלויה ועומדת תביעת פיצויים של המפר?

מאת: יעל גורליק, עו"ד | תאריך פרסום : 03/08/2010 09:26:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין זכריה נ' מגדלי סופר אלעד בע"מ

האם רשאי בית המשפט לחייב צד שנטען כלפיו כי הפר חוזה, לקיים את התחייבויותיו, כאשר אותו צד 'מפר' הגיש תביעת פיצויים כלפי 'הנפגע' ותביעת הפיצויים מתבררת בפני ערכאה אחרת?

בית משפט השלום בת"א קבע, כי במקרה כזה על בית המשפט לבחון בחינה "לכאורית" את תביעת הפיצויים של "המפר" כדי להכריע בשאלה האם צודק בנסיבות העניין לאכוף את החוזה, או להתנות את האכיפה בתשלום מאת "הנפגע". עם זאת, הדגיש בית המשפט, כי מדובר בבחינה לכאורית בלבד, על מנת שלא לנהל בתביעת האכיפה "משפט זוטא" בענין הפיצויים.

המנוח ויתר על זכויותיו במגרש שהיה בבעלותו ובבעלות אחיו בתמורה לקבלת שתי דירות בבניין שייבנה על המגרש, אולם התחרט והגיש תביעה לביטול ההסכמים ועל כן התעכבה הבנייה. בסופו של יום תביעותיו נדחו והבניין נבנה, אולם החזקה בדירות לא הועברה למנוח. אלמנתו ביקשה לאכוף את ההסכמים ולקבל את החזקה בדירות.

החברה טענה, כי התנהגותו של המנוח, בגינה עוכבה הבנייה, גרמה לנזקים כספיים כבדים ועל כן הגישה תביעה לפיצוייה לבית המשפט המחוזי. לפיכך, טענה, אכיפת החוזה במקרה זה אינה צודקת, ולחילופין טענה כי יש להתנות את מסירת הדירות בתמורה לסכום הפיצוי שייפסק לה.

השופט יונה אטדגי קבע, כי מאחר וקיימת תביעת פיצויים מהאלמנה, הרי שסעד של אכיפת החוזה יינתן רק לאחר בחינת שאלת זכאות החברה לפיצויים, אך זאת מבלי לדון בתביעת הפיצויים לגופה, שכן זו תלויה ועומדת בפני ביהמ"ש המחוזי. בעניין זה, נקבע, כי לאור היענות ביהמ"ש המחוזי לבקשת החברה להטיל עיקול זמני על הדירות, הרי שישנה עילה לכאורית לתביעת החברה לפיצויים.

יחד עם זאת, נקבע, כי לאור קיומו של העיקול, ובהתחשב בחלקה של החברה עצמה בעיכוב בבנייה, ובכך שהמנוח למעשה ויתר על זכויותיו הקנייניות מבלי לקבל כל תמורה, הרי שמאזן הצדק מוטה לטובת אכיפת החוזה, כך שעל החברה למסור את הדירות לידי האלמנה מבלי להתנות זאת בתשלום פיצויים.

לפסק הדין בעניין זכריה נ' מגדלי סופר אלעד בע"מ

למדור: חוזים

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

חוקים קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני חוזים באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני חוזים

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ