אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> אבי הקטינות ניתק עמן קשר- הקטינות יישאו את שם המשפחה של האב החורג

אבי הקטינות ניתק עמן קשר- הקטינות יישאו את שם המשפחה של האב החורג

מאת: טל צבר, עו"ד | תאריך פרסום : 02/05/2012 16:21:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין האם ובן זוגה נגד האב

בעל ואישה הגישו תביעה לשינוי שם משפחתן של בנותיה הקטנות, משם משפחתו של אביהן הביולוגי לשם משפחתו של הבעל הנוכחי. ביהמ"ש לענייני משפחה בחיפה קיבל את התביעה על אף התנגדות היועמ"ש ורשויות הסעד.

בני הזוג, הנשואים מזה כשנה, טענו כי אביהן הביולוגי של הקטינות עזב את הארץ לפני כ- 5 שנים ומאז אינו מקיים עמן קשר, כי האישה החליפה את שם משפחתה לשמו של בעלה, וכי הקטינות רואות בבעלה של האם את אביהן לכל דבר, ומביעות רצון עצמאי לשינוי שם משפחתן, כדי שלכל בני המשפחה יהיה את אותו שם משפחה, זאת בפרט כשנולדה לבני הזוג אחות קטנה נוספת, הנושאת את שם המשפחה של הבעל החדש.

בני הזוג הוסיפו, כי הינם מתנגדים להותרת שם משפחתו של אבי הקטינות כשם משפחה שני, וביקשו למחוק אותו לחלוטין. לטענתם, במידה ואביה הקטינות יהיה מעונין לאתרן- הוא יוכל לעשות זאת באמצעות מספר תעודת הזהות שלהן.

פקידת הסעד טענה, כי יש חשיבות בהשארת שם משפחתו של האב הביולוגי, גם אם הוא אינו חלק מחייהם של הילדים בהווה, מאחר ושם משפחה הוא חלק מזהות ושייכות.

היועמ"ש הוסיף, כי אמנם נטישת האב היא מציאות קשה, אך יש לאפשר לקטינות להחליט בנושא רק בבגרותן.

"אודה כי בתחילה סברתי שיש לקבל את עמדת ב"כ היועמ"ש. סברתי שנכון וראוי כי הקטינות תישאנה את שם המשפחה החדש במאוחד עם שם המשפחה מיום לידתן. סברתי שצירוף שני שמות המשפחה ישקף נכונה את זהותן של הקטינות, את סיפור חייהן, עברן והווייתן - ומשכך זו טובתן", כתבה השופטת אספרנצה אלון, ועם זאת קיבלה את התביעה, לאחר שציינה, כי עם בואה לכתוב את פסק הדין, הבינה כי תפיסה זו היא ערכית כללית ולא מבטאת את נסיבותיו המסוימות של מקרה זה.

נפסק, כי בחינת זכות הקטינות לטיפול הורי, להתפתחות ולשותפות בהכרעות הנוגעות לענייניהן, לרבות הזכות לבחירת שם, במיוחד כאשר אין בכך כדי לגרוע מחובותיו או זכויותיו של אביהן, מעלה כי יש להורות על החלפת שם משפחתן תוך מחיקת שמו של האב הביולוגי.

עוד נקבע, כי הקטינות רואות עצמן מזוהות עם שם משפחתה החדש של אמן, ואילו שם המשפחה של אביהן מסמל עבורן את החיים הקודמים שהותירו וכעס על אביהן שעזב במפתיע, לעומת משפחתן החדשה, שהינה רחבה יותר מזיהוי של גנטיקה גרידא.

"לכל איש יש שם שנתן לו אלוהים ונתנו לו אביו ואמו... לכל איש יש שם שנתנה לו כמיהתו... לכל איש יש שם שנתנו לו תקופות השנה..." כתבה השופטת בסוף פסק הדין.

עוה"ד יעל שרגל, שייצגה את בני הזוג, בתגובה על פסק הדין:

"שמחתי על כך שבית המשפט קיבל את עמדתי ונתן החלטה תקדימית, המתבטאת בכך שהדוקטרינה הכללית לעניין שינוי שם משפחתם מלידה של קטינים (דהיינו, להותיר את שם משפחתם כפי שהוא או להוסיף שם משפחה שני לשם משפחתם הראשון) נדחתה. במקרה הזה, העדיפה השופטת את עמדתם האישית של התובעים כולם (אף ניתן משקל ראוי לעמדת הקטינים) ובית המשפט בחן את מכלול השיקולים וערך איזון ראוי ביניהם. ראוי להדגיש, כי בית המשפט העניק משמעות ונדבך נוספים לשמיעת דעתו של הורה שהוא אפוטרופוס בלעדי כשההורה השני נטש את ילדיו; ומשום שעשה כן, סבר כי אם אימם של הקטינים סבורה ששינוי השם משקף נכונה את טובתם, יש להעדיף זאת על פני עמדת המדינה. למעלה מהכל, תחושתי היא כי בזו הפעם ניתנה הכרה מלאה ואמיתית לזכויות הקטין לבחור ולהשפיע על גורלו."

לפסק הדין בעניין האם ובן זוגה נגד האב

למדור: דיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה
בין התרת נישואין לגט: גירושי זוגות שנישאו אזרחית
צילום: אלון סיגוי - אולפני גיל טופז

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ