את חישוב מניין הימים ערכה הנתבעת בהתאם למועד תחילת הפרויקט שהינו 26.1.07, מועד זה הינו 7 חודשים כקבוע בהסכם לאחר צו תחילת עבודה שניתן ביום 26.6.06 (נספח נ/6), ובהתאם למועד מסירת הפרויקט, שהינו בעצם מועד הפסקת עבודתה של התובעת בפרויקט לאחר שהנתבעת הורתה לה על הפסקת עבודה בראשית חודש ספטמבר 2008.
4.מספר מחלוקות נטושות בין הצדדים בנושא זה, אשר גם לגביהן נתן המומחה את דעתו בחוות הדעת. מחלוקת אחת היא בשאלה מהו מועד תחילת העבודה. מחלוקת שניה, מהו משך הזמן לביצוע הפרויקט שהוסכם בין הצדדים, מהו מועד סיום הפרויקט. כמו כן הצדדים חלוקים בשאלה אם קיים עיכוב מי האחראי לעיכוב ומדוע.
5.מועד תחילת הפרויקט - על פי צו תחילת עבודה, מועד תחילתה הינו ביוני 2006. מומחה בימ"ש קבע בסעיף 4.1 לחוות דעתו כי התאריך שממנו ניתן למנות את תחילת העבודה הוא לא אחר מאשר 5.10.06 מחמת העדר תוכניות עבודה מספקות.
6. לטענת הנתבעת, אשר איננה חולקת כי בהתאם לסעיף 11.2 להסכם, היה עליה לספק תוכניות עבודה טרם תחילת העובדה, לשיטתה תוכניות אלה אכן סופקו כפי שעלה מנספחים 4 ו-13 לתצהיר הנתבעת. לטענת התובעת, התוכניות לא היו מעודכנות ולא ניתן היה לעבוד על פיהם.
7.מיומן עבודה מספר 0226 (נספח ב' לתצהירי התובעת) עלה, כי התוכניות שהתקבלו לא היו מעודכנות, לכן נרשם ביומן, כי המפקח, המהווה למעשה זרועה הארוכה של הנתבעת בשטח (כפי שהוגדר בהסכם "מנהל הפרויקט") הורה לתובעת ביום 27.7.06 להמתין לתוכניות חדשות מעודכנות. בעקבות הנחיה זו, ביקשה התובעת הארכת המועד לביצוע העבודה.
8.אף על פי שמעיון ביומני עבודה 0227 ו-0236, אנו למדים כי עד לקבלת התוכניות, התובעת לא ישבה בחיבוק ידיים והחלה לבצע חלק מהעבודות, אני סבורה, שנסיבות אלו אכן גרמו לעיכוב כלשהו, שאינו בשליטתה של התובעת.
9.יצוין, כי אין ביומני העבודה שצורפו תיעוד מתי התקבלו תוכניות עבודה מעודכנות ואף אחד מהצדדים לא נקב במועד בו התקבלו התוכניות האמורות. מומחה בימ"ש בחר להסתמך על נספח 1 לחוות הדעת של המומחה מטעם התובעת וקבע, כי יש לראות בתאריך 5.10.06 כמועד בו התקבלו בידי התובעת תוכניות עבודה מעודכנות והוא נחקר על קביעה זו.
10.המומחה הופנה לכך שמדובר על אחד מהתאריכים בהם נמסרו לתובעת גרסאות מעודכנות של תוכניות עבודה, משום שמאותו נספח עלה, כי בתאריך 28.9.06 נמסרו לקבלן תוכניות ביצוע מעודכנות של חשמל, ביוב, ומים. בעדותו הסביר המומחה, כי "הנושא של יכולת לקבוע לו"ז לא רק נובעת מסדר עבודה בשטח, היא נובעת מיכולת לעבוד במקביל או לא יכולת לעבוד במקביל. היא נובעת מהעובדה כן סגרו כבישים או לא, זה מכלול שלם" (פרו' 14.5.14 עמ' 23 ש' 10 ואילך).
11.הנתבעת חלקה על קביעתו של המומחה וביקשה לשכנע את ביהמ"ש, כי ההסכם שבין הצדדים כולל גם את "עבודות הגישוש" כחלק מעבודות הפרויקט, אלא שהמומחה קבע בסעיף 4.1.1 לחוות דעתו באופן חד משמעי, כי אין לדרוש מהקבלן להשקיע בעבודות גישוש במצב של חוסר תוכניות וחוסר וודאות מוחלטת. המומחה אף התבסס על אמירתו של המהנדס רייך מטעם הנתבעת, אשר ציין בסעיף ג' – 3 לחוות דעתו, כי ברוב המקרים התוכניות שמתקבלות מהרשויות, אינן תואמות למה שמתרחש בשטח ולפיכך, הקבלן נדרש לבצע פעולות גישוש, כדי שניתן יהיה לעדכן את התוכניות ולהתחיל בעבודה מידית.
12. המומחה נחקר על חוות דעתו ואבחן בין המועד ה"פורמאלי" לבין המועד המעשי, וכך העיד המומחה:
"באופן כללי אגיד שני דברים, ובו נמסר שתוכניות התשתית של עיריית הרצליה לא היו מעודכנות וכללו הרבה מאוד אי הבנות, כאשר זהו המצב לומר לקבלן תגשש, זה כמו לשים לפני עיוור מכשול" (עמ' 20 ש' 6-8).
"...שנמסרו תוכניות במבחן המציאות הקבלן לא יכל לעבוד איתם, כי היו בעיות, והוא גם לצורך המטרה הזו נדרש לגשש ועל כך אמרתי קודם את מה שאמרתי" (עמ' 20 ש' 18-20).
עוד הוסיף המומחה לעניין מועד קבלת צו התחלת עבודה, כדלקמן:
"יש לבצע חפירות גישוש לצורך גילוי קווי מקורות, היינו עוד לא מצאו את זה. הוא קיבל צו התחלת עבודה, אז מה יש מאחורי הצו הזה?" (עמ' 21 ש' 6-8).
לגבי טיבן של התוכניות שנמסרו בתחילת העבודה העיד המומחה:
"אבל זו הבעיה העיקרית של עבודות גישוש, כאשר מבצעים עבודות גישוש צריך לקבל תוכניות שהם בקירוב למציאות, אבל גם אם זה לא קיים אז הוא הולך בחושך לחלוטין. הוא יכול לגשש שנה, והבעיה העיקרית בגישוש היא הסכנה לפגוע בקווים קיימים, אם זה קווי חשמל זה יכול לגרום לאסון....(עמ' 21 ש' 17-20).
13. עובדה נוספת עליה הצביע המומחה, היא העובדה שבסופו של יום הנתבעת הסכימה להארכת מועד ביצוע הפרויקט בארבע חודשים. נתון זה תואם את המועד שבו נוקב המומחה כתחילת עבודה, היינו 5.10.06 שהוא למעלה משלושה חודשים מיום מתן הצו.
14. לאור זאת אני מקבלת את קביעת המומחה כי יש למנות את התחלת העבודה מיום 5.10.06.
15. משך זמן הפרויקט – משך הזמן שנקבע בהסכם הינו שבעה חודשים. המומחה קבע בחוות דעתו כי יש לאשר לתובעת ארבעה חודשים נוספים, הן מהנסיבות העולות מהתיק כאמור לעיל והן על פי הסכמה מפורשת מהנתבעת. אני מקבלת את קביעת המומחה מהנימוקים הבאים:
מסיכום פגישה מיום 1.2.07 עלה כי המועד המתוכנן של סיום הפרויקט שונה בהסכמה מזה שנקבע בהסכם (נספח 24 לתצהיר הנתבעת), כדלקמן:
"הובעה אי שביעות רצון המפקח מאיכות וקצב התקדמות עבודות הביוב-ניקוז בפרויקט. עבודות אלו מהוות את צוואר הבקבוק של הפרויקט וקבלן המשנה לעבודות אלו לא מספק את הסחורה. הקבלן נדרש לתגבר את הפרויקט באיש צוות אשר יתפקד כמנהל הפרויקט ואשר יבקר באופן אישי את קבלן המשנה לעבודות ביוב-ניקוז, וידאג להתקדמות הרצויה של עבודות אלו על מנת לסיים את הפרויקט במועד המתוכנן (אומדן חודש מרץ 07)" (הדגשה שלי-א.מ.ג).
עוד עלה מהראיות, כי גם שינוי הסדרי התנועה שבוצעו במהלך הפרויקט השפיעו על לוחות הזמנים ולכן אישרה הנתבעת לתובעת ארכה נוספת. בעניין זה הפנה המומחה לפרוטוקול הנתבעת מיום 11.9.08 שם נרשם בסעיף 3, כדלקמן:
"תקופת הביצוע המקורית היתה עד 02/07, בשל שינוי תכנון תנועה וכד', אושר עקרונית לבוא לקראת הקבלן ולהחל במניין זמן הפיגורים מסוף 07/08".
המומחה נשאל על כך והשיב:
"...ולהערכתי יש שגיאה, ואני לא מקבל את זה כעובדה מוגמרת, אני מקבל את זה שהיתה הצדקה לתוספת זמן וכמה אני הערכתי, הערכתי בארבעה חודשים לא יותר"(פרו' 14.5.14 עמ' 24 ש' 19 ואילך).
יצוין, כי פרוטוקול זה לא הוגש כראיה לבית המשפט על ידי התובעת. יחד עם זאת, אני סבורה כי העובדה שהנתבעת חקרה את המומחה בעניין זה ולא חלקה על תוכנו של המסמך לא בדיון ולא בסיכומיה (סעיפים 64-66 לסיכומים), אלא רק חלקה על קביעת המומחה, לצד העובדה שנספחים 13-15 לתצהיר הנתבעת מעידים, כי במהלך ביצוע העבודות שונו הסדרי התנועה בעקבות אילוצי תנועת התושבים בשכונה, מיקום תשתיות שונות, המלצות יועץ תנועה עירוני וכו', וכן גרסתה של התובעת, כי "רק בטווח של כארבעה חודשים מתאריך צו תחילת העבודה החלה העבודה בקצב שוטף ורגיל בו הייתה העבודה אמורה להתנהל מלכתחילה" (סעיף 14 לכתב התביעה), מובילים למסקנה לפיה יש לקבל את קביעת המומחה, כי תוספת הזמן שניתנה לתובעת על ידי הנתבעת נוכח מכלול הנסיבות הייתה לכל היותר ארבעה חודשים. נוכח האמור בנספח 24 לתצהיר הנתבעת המועד המתוכנן על פי אומדן היה מרץ 2007 ולפיכך, תוספת ארבעה חודשים מביאה אותנו למועד סיום על פי דרישת הנתבעת לחודש יולי 2007. מועד זה אף תואם את הפרוטוקול שלא הוגש כאמור לעיל בחוות דעת המומחה, כי יש להתחיל במניין זמן הפיגורים מסוף יולי 2007 ולא 2008, שכן כפי הנראה מדובר בטעות קולמוס.
16. מועד המסירה של הפרויקט - לטענת התובעת, מועד מסירת הפרויקט היה ביוני 2007 (סעיף 20 לכתב התביעה), ובאפריל 2008 נמסרו כל הפרוטוקולים של ביצוע התיקונים, כפי שנרשם ביומן עבודה 152 (נספח 52 לתצהיר הנתבעת). מנגד טענה הנתבעת, כי הפרויקט לא נמסר לידיה עד היום ויש לראות בספטמבר 2008, מועד סילוק התובעת מהפרויקט כמועד המסירה.
17. המומחה קבע בחוות דעתו, כי על פי פרוטוקול הנתבעת, ניתנה לתובעת ארכה לסיום הפרויקט עד ליולי 2008, על אף שסבר כי מדובר בטעות. בעדותו הבהיר כי 7 חודשים מתחילת הפרויקט שהחל לשיטתו באוקטובר 2006 מביא למועד סיום באפריל 2007.
18. עוד קבע המומחה בסעיף 4.1.8 לחוות דעתו, כי בוצעה מסירה כנדרש על בסיס מסמך מיום 11.6.07 בו נרשם: "לא נדרשת פתיחת כבישים וחפירות לצורך ביצוע התיקונים הנ"ל ואין התנגדות מצד התכנון לביצוע אספלט עליונה", וכן על בסיס יומן עבודה 152 שם נרשם: "נמסרו כל הפרוטוקולים של המסירות שבוצעו בתאריך 11/6/07, נמסרו כל הפרוטוקולים של ביצוע התיקונים לדו"ח מתאריך 11.6.07. נמסר גם כי אין לחברת סגלוביץ מהתאריך הנ"ל שהוא 11/6/07 מה לתקן יותר. ובוצעה כל העבודה לשביעות רצונו של המפקח בצורה הטובה ביותר".
19. לכאורה, ניתן היה לראות ממסמכים אלו כי אכן הושלמה המלאכה, וכי התובעת יכולה הייתה להניח את שכבת האספלט העליונה, גם אם נותרו מספר תיקונים הנחזים כמינוריים. כפי שסבר תחילה גם מומחה בית המשפט בחוות דעתו ואף נחקר על כך והשיב, כי ברגע שהמפקח נותן אישור לפרוס אספלט כאמור במסמך מיום 11.6.07, הוא מגלה דעתו יותר מכל דבר אחר, כי בעצם העבודה ברמה העקרונית גמורה. מסמך זה מהווה ראיה, כי המסירה בוצעה, גם אם נותרו תיקונים נוספים (שם, עמ' 27 ש' 10 ואילך).
20. אולם, בהמשך אותה חקירה, הופנה המומחה לנספח 39 לתצהיר הנתבעת, שם נרשם בהדגשה בסעיף 1 כי, "לא אושר על ידי המתכנן ביצוע אספלט, כפי שזה צוין בדו"ח המפקח מ-11.6.07, מסיבות הבאות:
1.תוכניות AS MADE לא הושלמו כנדרש.
2.יש לקבל אשור מח' הביוב של העירייה לקטעים שבהם השיפועים נמוכים מהמתוכננים...
3.בתוכניות AS MADE חסרים ניתונים רבים הנדרשים לבדיקה – גבהי שוחות/ אינם/קולטנים...
4.בתוכנית AS MADE חסרים חלק מהקווים והשוחות שתוכננו...
....
ביצוע האספלטים לא אושר".
תשובתו הייתה, כי המסמך נכתב על ידי המהנדס, אבל מי שקובע בשטח זה המפקח והוא הסמכות האחרונה (שם, עמ' 28 ש' 12 ואילך).
21. עוד הופנה המומחה לכך שבתחתית יומן עבודה 152, נרשם על ידי המפקח "תקבע מסירה בשטח על מנת לבדוק את התיקונים בהתאם לדו"ח מ-11.6.07" וזאת בניגוד לרישום הקבלן כי בוצעה מסירה לשביעות רצון המפקח.
22. על פי סעיף 14.2 להסכם נקבע כדלקמן:
"כל הערה ביומן שתרשם ע"י הקבלן ושלא יתקבל אישור מפורש של מנהל הפרויקט לגביה לא תחייב את החברה ולא תוכל לשמש עילה לדרישת תמורה" (הדגשה שלי-א.מ.ג).
לאחר עיון מעמיק במסמכים אלו, שוכנעתי כי הם אינם מהווים ראיה למסירת הפרויקט כנדרש. לא זו בלבד שהמתכנן חזר בו מהאישור לפרוס אספלט הרי שהמפקח קבע ביומן 152, כי המסירה תקבע לאחר תיקון הליקויים, כך שלא בוצעה מסירה לשביעות רצונו כפי נכתב על ידי הקבלן.
23.בנוסף, סעיף 26.1 להסכם קובע כי "בגמר ביצוע הפרויקט, כשהוא מוכן למסירה לחברה, ובהתאם ללוח הזמנים של הפרויקט יזמין הקבלן את מנהל הפרויקט לבדיקה. הבדיקה תתבצע בתוך 7 (שבעה) ימים ממועד קבלת הודעת הקבלן כאמור" (הדגשה שלי-א.מ.ג.), אולם הודעה זו לא הוגשה כראיה לתיק בית משפט והתובעת אף לא הציגה "תעודת גמר לפרוייקט" כאמור בסעיף זה.
24. יחד עם זאת, לא ניתן להתעלם מנספח 28 לתצהיר הנתבעת שכותרתו "הרצליה רח' האילנות עבודות לסיום הפרויקט", אשר נכתב ביום 3.5.07 על ידי המפקח מטעם הנתבעת ותוכנו מתייחס למסירה של מערכות המים/הביוב/ניקוז, סיור בדיקת מערכת ההשקיה, מסירת מערכת התאורה וכו' וניתן לקבוע, כי במועד זה החלה התובעת לבצע מסירות ובמקביל התבקשה לתקן ליקויים.
25. כמו כן, לא ניתן להתעלם מ"צ'ק ליסט מסירות" (נספח 36 לתצהיר הנתבעת) מיולי 2007, אשר חתום בחלקו על ידי הנתבעת או מי מטעמה באוגוסט 2007. נספח זה מהווה ראיה לכך שביולי 2007 בוצעה מסירה של מערכת המים ומערכת המאור לידי הנתבעת, והאחרונה אישרה זאת בחתימתה באוגוסט 2007. על אף העדר הודעת התובעת על סיום הפרויקט, הרי שנספחים אלה מעידים על מסירה חלקית של הפרויקט כאמור בסעיף 26.6 להסכם.
26. הגם שמר כהן הודה בעדותו כי חלק מהעבודות נמסרו גם במהלך 2008, הרי יש לזכור כי מרבית העבודות נמסרו במועד, חלק מהעבודות שבגינן לא נמסר הפרויקט היו עבודות של תיקון ליקויים במסגרת תקופת הבדק, כפי שקבע המומחה. לעניין זה, די אם נעיין בעבודות הנוספות להשלמת הפרויקט בנושא ביוב וניקוז (ראה נ/58) המלמדות כי הקבלן החלופי עסק בעיקר בניקוי, שטיפה ותיקון קווי ביוב וניקוז. היינו, המערכת הייתה קיימת, אלא שלא הייתה מושלמת.
27. עוד יש לזכור כי הצדדים היו שרויים בסכסוך משפטי בסוף שנת 2007, עורכי הדין מטעם הצדדים החלו בהתכתבויות באותה תקופה ואף החלו הליך בוררות שלא צלח.
התובעת המציאה חשבון סופי שאושר לכאורה על ידי המפקח ואולם לא נענה על ידי הנתבעת ובעצם עד בסמוך להגשת התביעה לא קיבלה התובעת כל מענה מפורט מאת הנתבעת מדוע היא איננה משלמת את הסכום שאיננו שנוי במחלוקת.
28. לכל זאת יש להוסיף את העובדה כי שני הצדדים גרמו לעיכוב בפרויקט. מחד גיסא, התובעת פעלה בניגוד להסכם ולא הציבה מנהל עבודה מטעמה באופן קבוע בפרויקט לעניין זה ראה מכתבו של המפקח מיום 2.4.07 (נספח 25 לתצהיר הנתבעת). מאידך, שינויי הסדר התנועה גם הם תרמו את חלקם בעיכוב העבודה ולא בכדי נעתרה הנתבעת לאורכה, עוד ציינה התובעת כי הנתבעת החליפה מספר משרדי פיקוח במהלך הפרויקט ובין הצדדים קיימת הסכמה כי החלפת משרד פיקוח אינו דבר שנעשה בשגרה (ראה עדות עדת הגנה 1 עמ' 52-53). אף המומחה קבע בעניין זה, כי החלפת חברת פיקוח תוך כדי הפרויקט איננו מהלך רצוי.
29.בסעיף 4.2.3 קבע מומחה ביהמ"ש כי התובעת איננה צריכה לשלם פיצויים בגין איחור במסירת עבודה משום שלא היה איחור בביצוע עבודותיה. בנוסף, ציין המומחה כי כאשר קבלן מסיים את עבודתו ומתברר כי נותרו ליקויי ביצוע, זה עדיין אינו מאפשר לנותן העבודה להחליט כי זכותו להפעיל סעיף של קנסות כבדים. במקרה זה מציין המומחה כי קיימים בחוזה סעיפים המחייבים את הקבלן לתיקונים הנדרשים הן ברמה המיידית והן בטווח של תיקוני שנת האחריות (או שנתיים במקרה דנן).
30.עיון כאמור בדו"חות המסירה נ/36, מלמד כי מרבית המערכות (מים, מאור ומדרכות) נמסרו באוג' 2007, והבעייתיות היתה ונותרה עם מערכת הביוב והניקוז. כפי שאוזכר לעיל, השלמת מערכת זו נעשתה באמצעות קבלן חלופי (קבלן ונטורה אשר בע"מ), ומפירוט החשבון כפי שהוסבר לעיל (נ/58), עולה כי המסירה עוכבה מאחר ונדרשו תיקונים סופיים של המערכת וכן ניקוי ושטיפה של קווי הביוב.
31. לאחר שעיינתי בטענות הצדדים ושמעתי את עדות המומחה ואת עדות המצהירים, אני מקבלת את קביעתו של המומחה כפי שכתב המומחה בסעיף 4.2 לחוות דעתו על כל סעיפי המשנה שבו, כי להערכתו התובעת סיימה את הפרויקט ואין עליה לשלם פיצויים מאחר ולא היה איחור בביצוע עבודותיה.
אכן, המומחה בחקירתו הנגדית שינה את קביעתו באשר להארכת זמן שניתנה לתובעת, וקבע כי: "לא כל הפיגור היה באשמת הקבלן. זו הסיבה שאני מאשר 4 חודשים בלבד ולא יותר....לשאלת ביהמ"ש, עד 4 חודשים איחור זה לא באשמת הקבלן, מעבר לכך זה בהחלט אשמתו" (שם, עמ' 31 ש' 2 ואילך).
32.ואולם לענייננו, המועד הקובע לעניין האיחור הינו מועד המסירה, הוא המועד השנוי במחלוקת, שכן כפי שפרטתי לעיל גם לפי שיטת הנתבעת המועד שבו יש להתחיל את מנין ימי הפיגורים הוא סוף יולי 2007. על פי קביעת המומחה, מסירת החלק הארי של הפרויקט נמסר במועד וכל שנדרש הוא תיקון ליקויים והשלמות מזעריות, ואלה נמשכו עד סוף שנת 2008 כפי שעולה מדוחות המסירה. חיזוק לכך נמצא ב-נ/41, שם כותבת הנתבעת לתובעת את הדברים הבאים: "מכיוון שלא עמדתם בתאריך היעד 25.12.07 לסיום תיקון הליקויים והגשת תוכניות עדות (AS MADE) מתוקנות.." מסמך זה שנכתב ב-7.1.08 מלמד כי בסוף שנת 2007 לא היו לתובעת כל דרישות באשר להשלמת העבודות, אלא באשר לתיקונים בלבד והגשת תוכניות מתוקנות. עובדה זו מחזקת את קביעת המומחה, כי מועד המסירה נעשה במועד ולא יאוחר מיולי 2007. אני מאמצת אפוא את קביעת המומחה כי התובעת מסרה במועד את הפרויקט, למעט השלמות ותיקונים שאלמלא פרץ הסכסוך בין הצדדים היו אלה מושלמים כסדרם.
אינני מוצאת מקום לחייב את התובעת בפיצוי מוסכם בגין איחור במסירה, ואני כאמור מאמצת את קביעת המומחה בעניין זה.
ג.2. עלויות עבודות השלמה
33. לטענת הנתבעת, ביום 1.9.08 קיבלה התובעת קריאה דחופה מהנתבעת לתקן קטע כביש שקרס מעל לקו ניקוז בצומת הרחובות האילנות-הזיתים, אך התובעת לא טיפלה בכך באופן מידי למרות אחריותה מכוח ההסכם, ולכן ביום 3.9.08 הודיעה הנתבעת לתובעת, כי התיקון יבוצע באמצעות קבלן אחר ויש לראות בתאריך 3.9.08 מועד סיום היחסים בין הצדדים.
34.הנתבעת טענה, כי נאלצה להתקשר עם קבלנים אחרים לצורך ביצוע תיקונים ועבודות השלמה בעלות 242,433.40 ₪. לסכום זה יש להוסיף 12% מכוח סעיף 19.3 להסכם ובסך הכל יש לחייב את התובעת בסך של 271,514 ₪. לטענות אלו, לא התייחסה התובעת בסיכומיה.
35.מר שלום כהן אישר בעדותו כי את סיום עבודות הניקוז ביצעה חברה אחרת (שם, עמ' 48 ש' 5 ואילך), ומומחה בית משפט אישר בחקירתו את הצורך בביצוע עבודות השלמה ואף אישר כי הן בוצעו (שם, עמ' 31-32).
36.המומחה לא אישר חלק מהסכומים שהוצאו על ידי הנתבעת, בטענה שהנתבעת הפרה את חובתה להודיע לקבלן על ליקוים שהתגלו. מכיוון שעל פי סעיף 19.2 להסכם הקובע שההחלטה להפסיק את הפרויקט אינה משחררת את הקבלן מהתחייבותו על פי ההסכם וטרם הסתיימה תקופת הבדק היה עליה לעשות זאת. בעניין זה, אני סבורה, כי המומחה נתפס לכלל טעות ואינני מקבלת את פרשנותו.
37. סעיף 19.1.11 להסכם קובע כי הנתבעת רשאית לפעול כדלקמן:
"להפסיק, דרך קבע או באופן ארעי, את המשך ביצוע הפרויקט, כולו או מקצתו,.... החברה רשאית להורות לקבלן להפסיק את עבודתו כאמור הן לאלתר והן לאחר תקופת זמן שתאפשר לחברה להתארגן להמשך ביצוע הפרויקט".
בהמשך, קובע סעיף 19.1.13 להסכם, כי הנתבעת רשאית להשלים את הפרויקט בעצמה או באמצעות קבלן אחר או בכל דרך הנראית לה ולמעשה, אין שום סעיף בהסכם המחייב את הנתבעת לנהוג כפי שסבר המומחה בסעיף 4.1.9.2 לחוות דעתו.
38.הנתבעת נתנה לתובעת בתחילת שנת 2008 מספר הזדמנויות לתקן את הליקויים ולהשלים את עבודות הביוב והניקוז ואף התרתה בה, כי אם לא תתקן אותם בזמן, תאלץ הנתבעת להפעיל קבלן מטעמה להשלים את העבודות (נספח 41 לתצהיר הנתבעת). העובדה שעד לאוגוסט 2008 לא הסתיימו העבודות לצד העובדה שהתובעת לא טיפלה באופן מידי במפגע שנוצר עם שקיעת הכביש, לא הותירה בידי הנתבעת ברירה אלא להפקיע את הפרויקט מידי התובעת ולהעבירו לקבלן אחר (נספח 45 לתצהיר הנתבעת).
39.סעיף 19.3 להסכם קובע כדלקמן:
"... מבלי לגרוע באמור לעיל, אם תבחר החברה להשלים את העבודה באמצעות קבלן אחר, ישא הקבלן על חשבונו, בכל ההוצאות הכרוכות בכך, במישרין או בעקיפין..." (הדגשה שלי-א.מ.ג.).
סעיף זה אינו משתמע לשני פנים ולא מותיר צל של ספק, כי הנתבעת הייתה רשאית להפסיק את ההתקשרות עם התובעת, להתקשר עם קבלן חדש ביחס לביצוע העבודה ולדרוש מהקבלן לשאת בהוצאות אלו. למען הסר ספק סעיף 23.1.3 להסכם מבהיר, כי פירוש המונח "על חשבונו" הוא, כי "הקבלן יישא בלעדית, מבלי לחייב את החברה בתשלום הרלוונטי עבור החומרים ו/או הציוד ו/או המבנה ו/או העבודה ו/או כל תשלום אחר, הנוגעים לנושא אליו מתייחס המושג לרבות כל ההוצאות הישירות והעקיפות של הקבלן, נשוא התשלום".
40.התובעת לא חלקה בסיכומיה על החשבוניות שהוגשו על ידי הנתבעת ואני מקבלת אותם כראיה לאמיתות תוכנם. אמנם, בחשבון שהוגש על ידי הקבלן ונטורה (נספח 57 לתצהיר הנתבעת) נרשם "כפר יונה" במקום הרצליה, אך הנתבעת הסבירה כי מדובר בטעות סופר ובהמשך הוצגה חשבונית שהוצאה על ידי הקבלן ונטורה והיא תאמה להצעת המחיר שאושרה על ידי הנתבעת. נוכח האמור לעיל, אני מקבלת את תביעת הנתבעת בראש נזק זה בסך 271,514 ₪ (כולל מע"מ).
סוף דבר:
1.בשולי הדברים מבלי להמעיט בחשיבותם, יש לציין כי התובעת לא הגישה תיק מוצגים שלם במסגרת תצהיר עדות הראשית מטעמה, אלא הפנתה למסמכים שנשלחו למומחה מטעמה. דרך זו פגעה באופן הבאת הראיות לביהמ"ש. כמו כן, עיקר תצהירו של עד התביעה מטעם התובעת נעשה על דרך ההפנייה לחווה"ד של מומחה ביהמ"ש, והמצהיר לא העיד על כך מכלי ראשון. גם כתב הסיכומים של התביעה נסמך בעיקר על חווה"ד של מומחה ביהמ"ש, מבלי להפנות לראיות או אסמתכאות לחלק נכבד מהדרישות הכספיות.
2.אני קובעת כי בתביעה העיקרית הנתבעת תפצה את התובעת בסך 501,620 ₪, ובתוספת מע"מ של 16% (דאז), סך של 597,166 ₪.
3.אני קובעת כי בתביעה שכנגד, התובעת תפצה את הנתבעת בסכום של 271,514 ₪ (כולל מע"מ).
4.סה"כ ההפרש בין שני הסכומים הינו 325,652 ₪, הנתבעת תשלם לתובעת סכום זה בצירוף הפרשי הצמדה וריבית מיום הגשת התביעה ועד התשלום בפועל.
5.לאור הפער בין סכום התביעה לבין התוצאה בפועל, אני מורה כי כל צד יישא בהוצאות האגרה של תביעתו.
6.כמו כן, אני קובעת כי מאחר והצדדים הסכימו למינוי מומחה מטעמו של ביהמ"ש, כל צד ישא בהוצאות המומחים מטעמו. הנתבעת תשיב לתובעת את החזר ההוצאות של מומחה ביהמ"ש, בצירוף ריבית והפרשי הצמדה מיום ההוצאה ועד התשלום בפועל.
7.הנתבעת תשלם לתובעת שכ"ט בשיעור כולל של 50,000 ₪.
המזכירות תשלח עותק מפסה"ד לבאי כח הצדדים.
ניתן היום, ח' חשוון תשע"ו, 21 אוקטובר 2015, בהעדר הצדדים.
