אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חוקתי ומנהלי >> בג"צ: צה"ל אינו מפלה לרעה לקויי למידה

בג"צ: צה"ל אינו מפלה לרעה לקויי למידה

מאת: מערכת PsakDin | תאריך פרסום : 13/11/2013 10:51:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין תמרי נ' שר הבטחון ואח'

מאת: עו"ד שמואל סף

צעיר בעל לקות למידה, שביקש להתקבל לעתודה צבאית וסורב, עתר לבג"ץ בטענה כי צה"ל ומשרד הבטחון מפלים לרעה מועמדים, הסובלים מלקויות למידה. שופטי בג"צ קבעו פה אחד- הצעיר לא הופלה.

בראשית שנת 2011, הגיע צעיר נרגש למבחני מיון במסגרת צו הגיוס הראשון לצה"ל. כבר בהגיעו, הוא הציג אבחון המלמד כי הוא סובל מלקויות למידה. לאור האבחון, קיבל הצעיר הקלות במבחן הפסיכוטכני, שמטרתו להעריך את יכולתו הקוגניטיבית.

במקביל, פעל הצעיר, שסיים את לימודיו התיכוניים בהצטיינות, להיכלל במסלול העתודה הצבאית של צה"ל. בנוסף, פנו הצעיר ואמו לשר הבטחון בבקשה לדחות את מועד הגיוס המתוכנן, כך שהצעיר יוכל לגשת לבחינה הפסיכומטרית.

הצעיר נענה בשלילה. באשר לעתודה, נמסר לו, כי נתוניו האישיים אינם עומדים ברף הנדרש. בנוגע לדחיית הגיוס, נמסר כי רק מי שנמצא בשנה השלישית של התואר האקדמי, יכול לפנות למסלול ה"אקדמציה" של צה"ל, המאפשר לדחות את הגיוס עד סיום הלימודים.

יחד עם זאת, ולאור טענת הצעיר כי לא ניתנו לו הקלות מספיקות בעת המבחן הפסיכוטכני, הודיעו לו כי יוכל להיבחן פעם נוספת בחלק המתמטי, תוך שימוש במחשבון.

טען: צריך העדפה מתקנת

לאחר ששובץ לתפקיד מכונאי בחיל חימוש, הגיש הצעיר עתירה לבג"צ, בה טען כי צה"ל נוקט ביחס מפלה כלפי צעירים הסובלים מלקויות למידה.

לטענתו, על צה"ל לנקוט במדיניות של העדפה מתקנת ולהוריד את דרישות הסף לעתודה צבאית ולקורס קצינים כלפי בעלי לקויות למידה. הוא הוסיף, כי המתכונת הנוכחית של המבחנים הפסיכוטכניים אינה מותאמת לבעלי לקויות, ועל כן, "הכשלון של לקויי למידה בהם בטוח".

המשיבים - צה"ל ומשרד הבטחון - טענו בין השאר, כי תנאי הקבלה לעתודה אינם מפלים, וציינו כי בצה"ל משרתים קצינים רבים בעלי לקויות למידה, ואין כל מניעה שיתקבלו לעתודה.

לסיום נטען, כי בין יתר השיקולים שנשקלים על ידי צה"ל בקשר לקבלת מועמדים לעתודה, נלקחים בחשבון גם צורכי המערכת.

צה"ל נוהג בשוויון

השופט סלים ג'ובראן קבע כי מן העדויות שהוצגו על ידי הצבא ומשרד הבטחון עולה, כי הצבא מבצע התאמות רבות לבעלי לקויות למידה, בהן תוספת זמן והפסקות. הקלות שניתנו גם לעותר.

נפסק, כי צה"ל מעניק יחס שונה לשונים ואינו פוגע בשוויון. עם זאת, השופט ביקר את המדיניות הנהוגה בצה"ל ככל הנוגע לכמות וסוג תפקידים המוקצים לבעלי לקויות.

"מצופה מצה"ל שיעשה את כל שביכולתו על מנת לפתוח תפקידים רבים ככל האפשר בפני בעלי לקויות למידה, ולא ישתמש במושגים עמומים כגון "צורכי צבא" כאמצעי לחסום תפקידים שלמים בפניהם", כתב השופט.

לבסוף, נקבע פה אחד, יחד עם השופטים צבי זילברטל ואורי שוהם, כי יש לדחות את העתירה מבלי לפסוק הוצאות.

פרשנות: לקות אינה צריכה להוות מכשול

אמנם הביטוי "צרכי צבא" הינו כוללני אך יש לקחת בחשבון שגם ללא לקות למידה, לא כל חייל מתאים לכל תפקיד. על הצבא לדאוג להתאמת תפקידים לבעלי הלקויות באופן כזה שגם המערכת תהנה מאותם חיילים וגם הם לא יחוו תחושת כישלון.

עם כל הכבוד, לקות אינה דרך לדלג על ההתאמה האישית אלא להפך, היא צריכה להיות אתגר לשילוב נכון וחכם של המתגייסים.

לפסק הדין בעניין תמרי נ' שר הבטחון ואח'

  • הכותב הינו עורך דין העוסק בתחום המשפט החוקתי והמנהלי.
  • המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

למדור: חוקתי ומנהלי

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חוקתי ומנהלי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חוקתי ומנהלי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ