מושבים ליד אשקלון מחו על החלטת הוועדה המחוזית שלא לכלול בתכנית שחלה על האזור שימושים של אחסנה ואריזה. עררים שהגישו נדחו בהחלטה שקבעה כי המרחב הכפרי לא יכול להפוך ל"עורף לוגיסטי"
המועצה הארצית לתכנון ולבניה דחתה לאחרונה שני עררים שהגישו המועצה האזורית חוף אשקלון ושלושה מושבים בדרום (ניר ישראל, הודיה וגיאה). תכנית שאושרה על ידי הוועדה המחוזית בשלהי שנת 2021 לא הכלילה שימוש של אחסנה במסגרתה, חרף דרישת המועצה האזורית. העוררים טענו כי מדובר בהחלטה לא סבירה הפוגעת באוכלוסייה הוותיקה שכבר אינה מתפרנסת מחקלאות, אך המועצה קבעה שההחלטה תואמת את מדיניות התכנון העכשווית בכלל המחוזות.
העררים העלו לדיון סוגיה הנוגעת לשימושי "פעילות לא חקלאית" (פל"ח) בנחלות חקלאיות במושבים.
מטרת התכנית שהגישה המועצה לאישור הוועדה המחוזית הייתה לקבוע שימושים ותוספת זכויות בנייה לפעילות לא חקלאית בנחלות, בתשעה מושבים במועצה האזורית חוף אשקלון. התכנית נועדה להרחיב את אפשרויות התעסוקה בכ-800 נחלות באזור, בין היתר, כדי לסייע לתושבים שאינם מתפרנסים מחקלאות.
המועצה ביקשה להוסיף לתכנית שימוש לאחסנה ואריזה (למטרות שאינן חקלאיות) בהיקף של עד 200 מ"ר בכל אחת מהנחלות. הוועדה המחוזית החליטה לאשר את התכנית, מלבד השימוש לאחסנה ואריזה. היא ציינה כי מדובר במושבים הקרובים לאשקלון, ונכון יהיה לחזק את המוקדים התעסוקתיים בעיר ולא להוציא אותם מתחומה. עוד היא ציינה כי השימושים עלולים לייצר תנועות תחבורתיות אינטנסיביות של כלי רכב כבדים העלולים לפגוע באופים הכפרי של המושבים.
בערר טענה המועצה כי היה מקום לאשר את שימושי האחסנה שהתבקשו. היא ציינה כי מדובר בשימוש רווח במסגרת בקשות לאישורים זמניים לשימוש חורג וכי זהו שימוש שקט שאינו מעמיס באופן משמעותי על התשתיות הקיימות. לשיטתה, שלילת השימוש מהווה קיפוח ופגיעה קשה בחופש העיסוק של בעלי הנחלות, בפרט שמדובר באזור בעל סיכון בטחוני גבוה.
המושבים טענו כי הוועדה התעלמה מגורל הדור הוותיק במושבים והותירה במסגרת התכנית רשימת שימושים שדורשים יזמות אקטיבית כמו מקצועות חופשיים, עסקים קטנים, תיירות וכו׳, שאינם תואמים לדור זה. הם הוסיפו כי תושבי המועצה מופלים לרעה לעומת תושבי מושבים אחרים במחוזות אחרים.
יעודד פרבור
ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבניה, בראשות עו"ד מורן בראון דחתה את העררים. היא קבעה שהמושבים אינם מופלים לרעה שכן מדיניות התכנון בשנים האחרונות כלל אינה מתירה או מקדמת תכניות לשימושי אחסנה ושימושים אלה מותרים רק במקרים חריגים.
עוד ציינה הוועדה, כי הוועדה המחוזית סברה בצדק שמתן אפשרות אחסנה תיצור תחרות לא רצויה מול העיר אשקלון בה קיימים די והותר שטחים מסחריים ותעשייתיים שיכולים לשמש לעניין זה. הוועדה השתכנעה כי מתן היתר כאמור יוביל לזליגת שימוש זה באופן ניכר מהעיר לכפר ויעודד מגמת פרבור. "אין להפוך את המרחב הכפרי הסובב את העיר אשקלון ל'עורף לוגיסטי' של מחסנים קטנים", כתבה.
היא הוסיפה כי אמנם תושבי המועצה נמצאים בסביבה בטחונית מאתגרת אך העוררים הדגישו את הצורך של האוכלוסייה המבוגרת בנחלות להתפרנס, וטיעון זה אינו מושפע מהסיטואציה הבטחונית.
הוועדה סיכמה כי הוספת השימוש לתכנית מעלה חשש לפגיעה במרחב הכפרי ובמרחב העירוני הסמוך.
לפסק הדין המלא בתיק 84/21
- ב"כ המועצה האזורית חוף אשקלון: עו"ד נחמה נצר
- ב"כ המושבים: עוה"ד אלי וילצ'יק ואח' כהן, וילצ'יק ושות', עורכי דין
- ב"כ הוועדה המחוזית: ב"כ עוה"ד ניר שטרן, יועמ"ש הוועדה המחוזית
עו״ד רגב אלקיים
עוסק/ת ב-
מקרקעין ונדל"ן
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין