אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> רשלנות רפואית >> תביעה: תינוקות נולדו נכים בגלל תסמונת שלא אובחנה בהריון

תביעה: תינוקות נולדו נכים בגלל תסמונת שלא אובחנה בהריון

מאת: מערכת פסקדין | תאריך פרסום : 16/01/2024 10:20:00 | גרסת הדפסה

אילוסטרציה: National Cancer Institute on Unsplash

בני זוג שלא הצליחו להרות פנו לייעוץ גנטי. לטענתם, האבחון פספס בעיה גנטית של האם, מה שהוביל ללידת ילדים עם מוגבלות שכלית. כעת הם תובעים מיליוני שקלים

לבית המשפט המחוזי בחיפה הוגשה לאחרונה תביעת רשלנות רפואית נגד קופת חולים ובית חולים מדרום הארץ. עילת התביעה של התובעים, הורים לבני 5 ו-3 הסובלים משלל בעיות רפואיות: העדר אבחון טרם לידתם כי אמם, התובעת, נושאת מטען גנטי ייחודי המגלם סיכון משמעותי ללידת עוברים נכים. בנסיבות אלה תובעים ההורים המיוסרים פיצוי בסך מיליוני שקלים בשל הולדת בנם ובתם בעוולה.

כתב התביעה הוגש באמצעות עו"ד ענת גוטמן ועו"ד תמר מייברג לביא ממשרד עורכי הדין גוטמן-אמיר. בהתאם למסופר בו, התובעים – המשתייכים למגזר החרדי – נישאו זה לזו בשנת 2011 ועברו בדיקת 'דור ישרים' ובדיקות סקר גנטיות שיצאו תקינות. לטענת בני-הזוג, אחרי חמש שנים בהן לא הצליחו להרות פנו לייעוץ גנטי במסגרת קופת החולים במטרה לבדוק האם הקושי להרות נובע מבעיה גנטית כלשהי.

במסגרת הייעוץ הגנטי הופנו בני הזוג לבדיקה שאמורה לשלול אי-פריון כתוצאה מבעיה במבנה הכרומוזומים. לדבריהם, בדיקת האב יצאה תקינה ואילו בדיקת האם הייתה אמנם לא תקינה אך ממצאיה גם לא היו מאוד משמעותיים. מכל מקום, לא הודגמה במסגרת הבדיקה נשאות האם לתסמונת הגנטית שהביא לנכותם של ילדיה – "טרנסלוקציה (שחלוף מקטעים) לא מאוזנת בין כרומוזומים 3 ו-4".

מפגר כשנה ביחס לגילו

ההמשך מבחינת ההורים היה טראגי: האם נכנסה להיריון ממנו נולד בנם, כשהוא נושא את תסמונת הטרנסלוקציה. כעולה מהתיעוד הרפואי שצורף לתביעה, כבר מגיל שנה הוצגה אצל הפעוט איטיות התפתחותית כשנמצא שהוא ממעט לזחול ונמנע מלשבת או לעמוד. בגיל שנה ו-9 חודשים, נוירולוגית ילדים שבדקה אותו מצאה כי המוטוריקה הגסה שלו היא כשל בן 10 חודשים.

ואולם, טוענים ההורים, חרף האיחור ההתפתחותי והעובדה שהפעוט סבל משלל סממנים המעידים על מחלה גנטית כמו השמנת יתר ופין קטן – הוא לא הופנה לברור גנטי, ובינתיים נכנסה האם להריון נוסף ממנו נולדה הבת. רק כשהאחרונה הייתה בת חודשיים, מספרים התובעים, הופנה אחיה הגדול לברור גנטי שכצפוי העלה שהוא סובל מהתסמונת. מאוחר יותר גם אחותו אובחנה במחלה.

לשיטת התובעים, הן מעבדת בית החולים התרשלה כשפספסה את התסמונת הגנטית של האם עוד לפני ההריונות, והן קופת החולים התרשלה כשלא הפנתה את הפעוט לברור גנטי על רקע הממצאים המחשידים שכללו כאמור, בין היתר, עיכוב התפתחותי מוטורי ועודף משקל.

להדגשת רשלנותו של בית החולים צירפו התובעים חוות דעת רפואית מטעמם, בה ציינה המומחית כי הצליחה לזהות את התסמונת הגנטית "מתוך תמונה". מכאן, לשיטתם, ברור כי בית החולים היה צריך לזהות את התסמונת שעה שעמד לרשותו כלי טוב בהרבה לאבחון המחלה – מיקרוסקופ עם רזולוציה מדויקת וברורה.

ההורים מתארים כי בנם סובל היום בין היתר מהפרעה על הרצף האוטיסטי, מוגבלות שכלית התפתחותית, השמנת יתר ואי-שליטה בצרכים. בנוסף הוא סובל מהפרעת התנהגות קשה המתבטאת בין השאר בהתפרצויות זעם קשות, נשיכה עצמית ומשיכת שערות.

עוד נטען כי גם בתם של התובעים סובלת ממוגבלות שכלית התפתחותית שצפויה להיות מוחמרת במהלך השנים.

לטענת ההורים, אלמלא הרשלנות המתוארת היו נמנעים הריונם ולידתם בעוולה של הילדים, אשר יסבלו כל חייהם ממצוקה וסבל, כשהם תלויים לחלוטין בזולת ונעדרים יכולת עתידית לרכוש השכלה ולפרנס את עצמם. בנסיבות אלה הם דורשים פיצוי של מיליוני שקלים עבור שלל הנזקים שנגרמו וייגרמו להם ולילדיהם.

מקופת החולים נמסר בתגובה: "התביעה התקבלה לאחרונה, ולאחר שנלמד את פרטיה נגיב כמקובל בערכאה המשפטית הרלוונטית. חשוב לציין כי כאשר בית החולים מוסר תוצאת בדיקה שגויה, הדבר עלול לפגוע בטיפול הרפואי הניתן למטופל במסגרת הקופה, בשל הסתמכות הצוות הרפואי על תוצאות הבדיקה שבוצעה בבית החולים"

מבית החולים נמסר בתגובה: "התביעה התקבלה זה עתה. היא תלמד ומענה יינתן במסגרת ההליכים המשפטיים. לא נוכל מפאת חיסיון רפואי להתייחס לנטען בגוף התביעה. עם זאת נציין, בהתייחס לתגובת קופת החולים, כי נפלא מבינתנו הכיצד מחד נטען כי פרטי התביעה ילמדו ובד בבד נטען לרשלנות לכאורה לבית החולים, טרם מיצוי למידה של התביעה גופה – מעשה פסול מבחינתנו".

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום רשלנות רפואית באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום רשלנות רפואית

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ