אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תחום >> ציתות לדואר האלקטרוני מהווה האזנת סתר

ציתות לדואר האלקטרוני מהווה האזנת סתר

מאת: שחר ולנר, עו"ד | תאריך פרסום : 22/06/2000 23:08:00 | גרסת הדפסה

בהתאם להודעת פרקליטת המדינה, הוכרעה היום (ה') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, הסוגיה המרתקת לגבי מהותה של התקשורת באמצעות הדואר האלקטרוני, שלה השלכה ישירה על כל אחד ממשתמשי הדואר האלקטרוני (e-mail).

פרקליטת המדינה החליטה כי מעתה במידה ורשות מרשויות המדינה תבקש צו היתר לתפיסת דואר אלקטרוני, במחשבים של ספק גישה לאינטרנט, הרי שהדרך הנכונה היא לפנות לנשיא בית המשפט המחוזי או לסגנו, כאמור בחוק האזנת סתר, תשל"ט - 1979.

בהודעתה התקדימית של פרקליטת המדינה יש כדי לקבוע כי תקשורת באמצעות הדואר האלקטרוני זהה לתקשורת טלפונית רגילה, שהאזנה לה, מבלי שהמאזין הינו צד לשיחה, מהווה האזנת סתר לפי החוק.

תחילתה של סוגיה זו, התעוררה לאחר שבמסגרת חקירה סמויה, נעתר בימ"ש השלום בת"א, לבקשת נציג המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח), והוציא ביום 9.2.00 צו המורה לספק הגישה לאינטרנט - חב' נטוויז'ן - למסור לידי מצ"ח את תכתובת הדואר האלקטרוני של ארבעה ממנוייה, שהיו חשודים במעשים פליליים.

חב' נטוויז'ן באמצעות פרקליטה, עו"ד חיים רבייה, טענה כי בקשת מצ"ח מהווה למעשה בקשה לצו האזנת סתר, הנזקקת לאישורו של נשיא בית המשפט המחוזי או סגנו, ומשכך אין בצו שהוצא כדי לחייבה. עוד טענה נטוויז'ן כי אילו היתה מקיימת את הצו, היא היתה מבצעת בכך מעשה עוולה במישור האזרחי של פגיעה בפרטיות, של האזנת סתר שלא כדין והפרת חובה חקוקה, ואף היה בכך כדי לחשוף אותה בפני תביעה במישור הפלילי אם תתבע מכח עילה של קובלנה פרטית.

השופט אבן ארי, שישב בדין, קבע כי אין ספק שהזכות לפרטיות הינה זכות יסוד חוקתית, אשר הפגיעה בה צריכה שתעשה רק לאחר שקילת כל המטרות והאינטרסים שיש בהם כדי לפגוע בזכות זו. משתמשי הדואר האלקטרוני, מצפים לשמירה על פרטיותם וכל שכן שהאינטרס הציבורי, המבקש לעודד שימוש חופשי בתקשורת מחשבים מודרנית, מחייב שהוראות חוק האזנת סתר יקויימו בקפדנות.

לעיון בפסק הדין המלא ותקצירו www.psakdin.co.il

כל הזכויות שמורות לאתר המשפט הישראלי "פסקדין" www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





חיפוש עורך דין לפי עיר :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ