אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מיסים >> פריסת מס שבח: הטבת המס שאתם חייבים להכיר

פריסת מס שבח: הטבת המס שאתם חייבים להכיר

מאת: עו״ד רועי קריב | תאריך פרסום : 10/06/2021 09:36:00 | גרסת הדפסה

עו״ד רועי קריב (אילוסטרציה חיצונית: Kelly Sikkema, Unsplash)

פריסת מס שבח עשויה להקל על מוכר נכס בתשלום המיסים. ניתן לפרוס את המס לארבע שנים וההטבה משמעותית במיוחד לבני זוג או למוכרים שקיבלו דירה בירושה או במתנה

אם היו אמרים לכם שאתם יכולים לחסוך לא מעט כסף על ידי פעולה יחסית פשוטה לא הייתם עושים זאת? חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) מאפשר לפרוס את השבח במקרקעין לתקופה של עד ארבע שנים או למשך תקופת הבעלות על הנכס (לפי הקצר מביניהם) באופן שמקטין את אחוזי המס על השבח בהתאם לנתוני המוכר במס הכנסה. 

מהי פריסת מס שבח?

ניתן להקביל את פריסת מס השבח לפריסת עוגה. אם נחלק עוגה לארבעה חלקים ונאכל אותה בארבעה מועדים שונים, למעשה הסך הקלורי נפרס לנו על פני תקופה ולא מצטבר בפעם אחת.

פריסת מס שבח מאפשרת למוכר לשלם מס על השבח בחלקים שנתיים שווים שתואמים את שיעורי המס אשר חלים עליו בכל שנה ושנה, במקום לזקוף את השבח כולו לשנת המס בה מכר את המקרקעין תוך חיוב במס בשיעור גבוה יותר. הפריסה מאפשרת, בין היתר, ליהנות מנקודות זיכוי אישיות שלא נוצלו בכל שנה.

חשוב לבחון את אפשרות הפריסה ולערוך סימולציה באשר לחיסכון האפשרי במס בתרחישים הבאים:

בני זוג

לא אחת התעוררה מחלוקת בין רשות המיסים לנישומים בשאלה האם ניתן לבצע פריסה לבני זוג בנפרד קרי, לייחס לכל אחד מבני הזוג מחצית משווי מס השבח ולבצע פריסה עד ל-4 שנים על חלקו. בהתאם לפסיקה, הדבר בהחלט אפשרי ותורם להפחתה משמעותית בנטל המס של התא המשפחתי. 

מוכר שקיבל דירה בירושה

בהחלטת של רשות המיסים נקבע כי במקרה בו נמכרת זכות במקרקעין שהתקבלה אצל המוכר בירושה והמוכר מחויב במס על השבח שצמח בתקופת הבעלות של המוריש, יהיה זכאי היורש לפריסת מס השבח לה היה זכאי המוריש.

מוכר שקיבל דירה במתנה מקרוב

בהתאם לפסיקה, במצב זה יש לאפשר (בנסיבות המתאימות), בדומה למוכר שקיבל את הנכס בירושה, לפרוס את מס השבח בהתאם לזכאות של נותן המתנה. כך שגם במקרה בו המוכר (מקבל המתנה) קיבל את הנכס ומכר אותו באותה השנה הוא יוכל  לפרוס את מס השבח. חשוב להיזהר ממלאכותיות, כלומר לוודא כי המתנה היא באמת מתנה ולא תוצר של תכנון מס אגרסיבי.

יש לזכור כי שיעורי המס שנקבעים בשומת מס השבח הם לא סופיים אלא מירביים (מקסימאליים). המס הסופי ייקבע במס הכנסה עם הגשת הדוח לפקיד שומה.

חשוב לציין עוד כי בית המשפט העליון קבע כי הזכאות לפריסה לפי חוק מיסוי מקרקעין ניתנת אך ורק לנישומים בשר-ודם, ולא לחברות. הפסיקה קבעה כי הקניית זכאות זו לחברות, אשר משלמות מס אחיד, תסכל את התכלית של מיסוי פרוגרסיבי בה בחר המחוקק ותפגע בצדק אופקי ואנכי.

הטיפול בבקשה לפריסת מס שבח

כל בקשה לפריסת מס השבח, כולל בקשה שהוגשה לאחר תום שנת המס, תטופל לראשונה אצל מנהל מיסוי מקרקעין. האמור נועד לתת מענה גם למקרים בהם השבח הסופי נקבע על פי החוק לאחר מספר רב של שנים ולאחר דיונים בהשגה, ערר וערעור לבית המשפט העליון בעוד  שומת מס ההכנסה לאותה שנה בה בוצעה העסקה במקרקעין התיישנה זה מכבר.

החל מנובמבר 2019 כל בקשה לפריסת השבח הריאלי שהוגשה עם הגשת הדוח השנתי לשנת המס בה נערכה עסקת השבח, או לאחר הגשת הדוח השנתי, תטופל על ידי פקיד השומה. קרי – אין להעביר פניות כאמור לטיפול מנהל מיסוי מקרקעין.

מכירת נכס וחבויות המס בגינו הם לא עניין להקל בו ראש. מדובר בסכומי כסף גבוהים שלעיתים מהווים את עיקר נכסי הנישום. מודעות לזכויות וניצולם באופן מיטבי יביאו להגדלת עושרו של הנישום.

* עו"ד רועי קריב, בעל משרד עורכי הדין KLF, עוסק בדיני מיסים. בעל תואר ראשון במשפטים ותואר שני במנהל עסקים עם התמחות במיסים.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מיסים באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מיסים
צמצום השימוש במזומן – גזירה שהציבור יוכל לעמוד בה?
עו"ד עמית בר-טוב, צילום: סטודיו תומאס

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ