אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> נזקי גוף ותאונות >> תקדימי: נכי צה"ל זכאים לתוספת פרישה מוקדמת גם אם פרשו לפני גיל 50

תקדימי: נכי צה"ל זכאים לתוספת פרישה מוקדמת גם אם פרשו לפני גיל 50

מאת: מערכת פסקדין | תאריך פרסום : 29/03/2018 15:02:00 | גרסת הדפסה

עורך דין, תקדימי: נכי צה"ל זכאים לתוספת פרישה מוקדמת גם אם פרשו לפני גיל 50אילוסטרציה: Adrian Hillman, 123rf.com

משרד הביטחון סירב לשלם תוספת של פנסיה מוקדמת לנכה ששירת כגשש במשך 20 שנה, בטענה שהחוק מחייב עבודה עד גיל 50 ואילו הוא פרש לפני כן. בית המשפט קבע כי לעמדת המשרד אין בסיס בחוק.

ועדת הערר לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום) בבית משפט השלום בחיפה קיבלה את ערעורו של איש צבא קבע לשעבר, שנפגע בתאונת דרכים קשה וביקש ליהנות מתוספת מיוחדת לתגמולי הנכות שלו עקב פרישה מוקדמת. חברי הוועדה הורו לקצין התגמולים לדון מחדש בזכאותו לאחר שמצאו כי הפרשנות שניתנה להוראות החוק שגויה וגוררת פגיעה בשוויון בין הנכים.  

המערער התגייס לצה"ל ב-1986 ושירת כגשש במשך 22 שנה. ב-2006 הוא נפגע באורח קשה בתאונת דרכים והפך נכה. 

בהיותו בן 41 הוא סיים את שירותו הצבאי ועבד בעבודות שונות עד שהגיע לגיל 48. לאחר שהגיע לגיל 50 הוא הגיש למשרד הביטחון בקשה לתוספת מיוחדת עקב פרישה מוקדמת אך נדחה בנימוק שלא מגיעה תוספת למי שפרש מעבודתו לפני גיל 50.

עוה"ד מרב וייס-קרטייה, שייצגה את הנכה בערעור על החלטה זו, טענה בין היתר כי פרשנות המשרד לחוק מפלה את הנכים לרעה ואף מנוגדת להיגיון ולמטרתו לסייע כללית לנכי צה"ל שבעקבות הנכות אינם יכולים להתפרנס.

מנגד, משרד הביטחון שיוצג על ידי עוה"ד עללא איוב, חזר על העמדה שהביע בהחלטתו.

למנוע הבחנות שרירותיות

יו"ר הוועדה השופט גולדורן וחברי הוועדה ד"ר נעמי אפטר וד"ר מיכאל אוסטרובסקי הזכירו בראש ובראשונה שאת חוקי הנכים יש לפרש ברוחב לב ומתוך רצון להיטיב עם הנכים.

לגופו של עניין נקבע כי החוק לא תומך בעמדת משרד הביטחון שכן "נוסח הסעיף מורה לנו כי הוא חל על נכה מגיל 50 ומעלה, אולם אינו מגביל את מועד פרישתו מעבודתו לגיל זה".   

כמו כן, החברים קיבלו את טענת ב"כ המערער שלפיה פרשנות אחרת עלולה לפגוע בעיקרון השוויון ובתכלית החוק שנועד ליצור מערכת תגמולים שוויונית בין כל הנכים. 

בתוך כך הובא ציטוט של ועדה מקבילה בבית משפט השלום בראשל"צ שעסקה גם היא בתכלית הסעיף המדובר – מתן פיצוי למי שנפגע בצבירת זכויות הפנסיה. שם הודגש כי "פרשנות המוציאה מתחולת הסעיף, באופן מוחלט וגורף, את כל קבוצת הפורשים-שלפני-גיל-50, עלולה לעמוד בסתירה לתכליתו הספציפית של ההסדר, ואף יכול שתוביל לכדי הבחנה שרירותית".

"אנו סבורים כי אין מקום לשלול תוספת פרישה מוקדמת למי שפרש מעבודתו בגיל 40 מחמת פציעה קשה במהלך ועקב השירות הצבאי, בשעה שתוספת כזו תוענק לחברו לנשק שנפצע באורח בינוני באותו אירוע ולכן פרישתו מעבודה 'התעכבה' עד שמלאו לו 50 שנה", נכתב בפסק הדין.

בהקשר זה הובהר כי בשני המקרים מדובר באנשים שאיבדו זכויות פנסיוניות עקב פרישתם המוקדמת, ואין סיבה שאחד יהנה מהסעיף והשני לא.

לפיכך נקבע כי הוראת סעיף 7ד לחוק הנכים בדבר זכאות לתוספת עקב פרישה מוקדמת חלה גם על נכה שפרש מעבודתו לפני גיל 50, ולכן הערעור התקבל. החלטת קצין התגמולים בעניינו של המערער בוטלה ותינתן החלטה חדשה לאחר בדיקה נוספת. 

משרד הביטחון חויב בשכ"ט עו"ד בסך 5,000 שקל.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום נזקי גוף ותאונות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום נזקי גוף ותאונות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ