אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חדלות פירעון >> עיוור בן 100 קיבל הפטר מחוב מזונות

עיוור בן 100 קיבל הפטר מחוב מזונות

מאת: עו"ד זוהר כורש | תאריך פרסום : 22/02/2023 12:33:00 | גרסת הדפסה

אילוסטרציה: CDC, Unsplash

רשמת ההוצל"פ מתחה ביקורת על ביטוח לאומי שפעל לגביית החוב הישן שמקורו מוטל בספק. עם זאת, היא הבהירה לחייב שלא יוכל לצבור ב-3 השנים הקרובות נכסים

עולה מאתיופיה הסובל מתחלואים רבים הגיש בקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון ולמתן הפטר לאלתר מהחוב היחיד שלו, חוב מזונות בתיק שנפתח לפני 20 שנה ועומד על 56,000 שקל. לטענתו, הוא בא בימים ומצבו הקשה מצדיק לפטור אותו מהחוב. הרשמת ענת אסידו-תורג'מן מלשכת ההוצאה לפועל באשקלון תהתה על קנקנו של החוב, וקבעה כי בכל מקרה, הנסיבות חריגות מספיק על מנת להעניק לחייב הפטר.

הסיפור מתחיל בשלהי 2002, אז התקבל נגד החייב פסק דין לתשלום מזונות. החייב כנראה לא שילם את מלוא הסכום ובשלב מסוים נפתח נגדו תיק הוצאה לפועל בנוגע ליתרת החוב. הנושה – ביטוח לאומי – הסביר כי במהלך השנים גבה מהחייב חלק מסכום המזונות ושילם אותו למוטבת, והחוב בתיק הוא עבור החלק שלא הצליח לגבות.

בשנה שעברה הגיש החייב בקשה לקבלת הפטר לאלתר מהחוב, בטענה שמדובר בחוב עבר וישנן נסיבות חריגות שמצדיקות לפטור אותו מהחוב. נטען כי מדובר באדם קשיש הנושק לגיל מאה ומתקיים מקצבת זקנה. כמו כן הוא לוקה בעיוורון, סובל מלחץ דם, סוכרת וכאבי ידיים, ונעזר במטפלת צמודה כדי לתפקד.

עוד נטען כי החייב הוא אב לשישה ילדים שמזמן עזבו את הבית כך שהצורך במזונות התפוגג, וכי אין זה מתפקידו של ביטוח לאומי לגבות כספי מזונות שנקבעו בפסק דין אך בפועל לא שולמו על ידי המוסד לגרושתו של החייב. 

ביטוח לאומי אינו הוצל"פ

הרשמת אסידו-תורג'מן ציינה כי ממסכת הראיות בתיק עולה שהביטוח הלאומי שילם לגרושתו של החייב במשך השנים מזונות בסך 27,000 שקל בלבד, סכום שהמוסד כבר הצליח לגבות מהחייב.

בנסיבות אלה הרשמת תהתה מדוע החייב נדרש לשלם סכום שלגביו אין מחלוקת כי ביטוח לאומי לא העביר למוטבת. "לא ברור כיצד הביטוח הלאומי משים עצמו כמערכת הוצאה לפועל ליישום פסק דין למזונות שניתן למוטבת", כתבה.

יוצא, לדברי הרשמת, כי עצם קיומו של חוב מוטל בספק גדול. מכל מקום, היא קבעה שאף בהנחה שהחוב שריר וקיים, מתקיימות בעניינו של החייב נסיבות המצדיקות את מחיקתו.

מצבו הרפואי הקשה שכולל בין היתר עיוורון מלא, גילו המופלג, העובדה שאין לו נכסים ושמדובר בחוב ישן נושן – כל אלה מצדיקים לשיטת הרשמת הירתמות למען החייב. היא ציינה שהחוק מעניק לה שיקול דעת רחב בבואה להורות על הפטר מחוב מזונות, וכי שיקול דעתה מנחה אותה במקרה זה להיענות לבקשה בחיוב.

הגם שמדובר בחוב מזונות, שבדרך כלל לא יינתן לגביו הפטר, הרשמת ציינה כי בפסיקה נקבע כי חוב מהעבר הרחוק מאבד מאופיו המקורי ומתקרב יותר במהותו לחוב כספי רגיל. יישום הדברים מוביל למסקנה שהחוב הנוכחי כבר איבד מטיבו לנוכח עשרים השנים שחלפו מאז פתיחת התיק נגד החייב.

הרשמת ציינה כי פסיקה עדכנית של המחוזי העניקה הפטר לחייב בן 59 על חוב מזונות בן כ-5 שנים לביטוח הלאומי. שם, הנימוק להפטר היה גילו המבוגר של החייב, ו"גילו" של החוב שהופך אותו לחוב רגיל במהותו. מקל וחומר, הפסיקה תומכת במסקנה שיש לפטור את החייב מהחוב גם בתיק זה.

לפיכך הרשמת נתנה לחייב צו הפטר והורתה על סגירת תיק ההוצאה לפועל שנפתח נגדו וביטול ההגבלות.

עם זאת היא הזכירה כי בהתאם לחוק, כל נכס שיתקבל אצל החייב ב-3 השנים הקרובות יועבר לקופת הנשייה.

  • ב"כ החייב: עו"ד אלין ביטון
עו"ד זוהר כורש עוסק/ת ב- חדלות פירעון
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חדלות פירעון באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חדלות פירעון
חזון אחרית הקורונה – מדינה בפשיטת רגל
עו"ד מירית מועלם | צילום: שמרית קרמר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ