אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מיסים >> עזר להפיץ חשבוניות פיקטיביות וישלם 29 מיליון שקל למע"מ

עזר להפיץ חשבוניות פיקטיביות וישלם 29 מיליון שקל למע"מ

מאת: עו"ד ליאב מלמד | תאריך פרסום : 03/12/2020 15:19:00 | גרסת הדפסה

עורך דין, עזר להפיץ חשבוניות פיקטיביות וישלם כ-29 מיליון ש' למע"מעו"ד ליאב מלמד (אילוסטרציה: Oliver Menyhart from Pixabay )

אחד המעורבים בפרשה חמורה של העלמת מסים ערער על כפל מס שהוטל עליו כעונש על מעשיו, ונדחה. נקבע כי האיש אמנם לא היה בכיר בארגון הפשע אבל לקח חלק חשוב בהוצאת התוכנית העבריינית לפועל

גבר ששימש איש שטח בקבוצה שניהלה "מפעל" להנפקת חשבוניות פיקטיביות ערער על החלטת מנהל מע"מ חקירות פשיעה חמורה לחייב אותו בכפל מס בסך של כ-29 מיליון שקלים כעונש על סיוע בפעילות העבריינית. הערעור נדחה לאחרונה בפסק דין של השופט אביגדור דורות מבית המשפט המחוזי בירושלים, שלא האמין לגרסתו כי היה בסך הכל נהג תמים. נקבע כי המערער אמנם לא היה בכיר בארגון אבל לקח חלק פעיל בפעילות העבריינית ועזר בהעלמת מע"מ של מאות מיליוני שקלים.

פעילות הארגון נחשפה ה-2014 בעקבות חקירה משולבת של רשויות המס והמשטרה. לפי אחד מכתבי האישום שהוגשו בפרשה הפעיל הארגון יותר מ-30 חברות קש והנפיק באמצעותן אלפי חשבוניות פיקטיביות ללקוחות. באופן הזה הצליחו הלקוחות להעלים מס הכנסה ומע"מ של מאות מיליוני שקלים.

לפי גרסת מנהל מע"מ חקירות פשיעה חמורה המערער שימש כ"איש שטח" והיה אחראי על הפצת חשבוניות פיקטיביות של שלוש חברות. אמנם לא הוגש נגדו כתב אישום אבל ב-2016 הוא נדרש לשלם כפל מס בסכום של 28,452,404 שקלים על סיוע להוצאת חשבוניות מס פיקטיביות בהיקף של כ-92 מיליון שקלים.

בערעור שהגיש כנגד החיוב טען המערער כי בסך הכל שימש כנהג עבור בכירים בארגון ומעולם לא היה במגע עם הלקוחות. המערער טען כי עצם העובדה שלאחר חקירתו הוחלט לשחרר אותו מבלי לנקוט נגדו בהליכים פליליים מעידה כי לא היה מעורב בהוצאות החשבוניות ולכן לא הייתה למע"מ עילה להטיל עליו סנקציה של כפל מס.

מנהל המע"מ טען מנגד כי המערער לא עמד בראש הקבוצה אבל לקח בה חלק פעיל והיה ממונה על מספר חברות, הפיץ חשבוניות פיקטיביות ואף מסר אותן בפועל לגורמים שונים. המנהל הפנה לחקירות של מעורבים בפרשה שהעידו על המעורבות של המערער והוסיף כי ההליך הפלילי בעניינו עוד לא נסגר וייתכן שיוגש נגדו כתב אישום. מכל מקום, ההליך הפלילי וההליך האזרחי הם שני ענייני מס נפרדים לחלוטין.

מלחמה חשובה

"החיוב בכפל מס מהווה סנקציה אזרחית-מנהלית אשר נועדה לפצות את המדינה על הנזק שנגרם לה בעקבות הוצאת חשבוניות שלא כדין והרתעת אנשים מפני הוצאת חשבוניות כאלה", הסביר שופט אביגדור דורות בפסק דין שדחה את הערעור וחייב את המערער בהוצאות ושכר טרחת עורך דין של 30,000  שקלים.

השופט ציין כי נסיונו של המערער להיתמם ולטעון שלא ידע שהחשבוניות היו פיקטיביות לא צלח שכן החומר הראייתי שהגיש מנהל המע"מ העיד על מודעות מלאה לכך שסופקו ללקוחות חשבוניות מטעם שלוש החברות אף שלא ביצעו כל פעולה עסקית.

עוד קבע השופט כי מהראיות עלה שהמערער מסר ללקוחות חשבוניות, אסף מהם עמלות, רשם בעצמו חשבוניות מזויפות וחתם עליהן ואף החזיק במסמכים וחותמות של שלוש חברות הקש.

מכאן, שהוא לא היה נהג תמים אלא לקח חלק חשוב בהוצאת התוכנית העבריינית של הארגון לפועל. עצם העובדה שלא היה בכיר אלא "איש שטח" שקיבל הוראות מאחרים, הבהיר השופט, לא שוללת את הסמכות של מנהל המע"מ להטיל עליו כפל מס כחלק מהמלחמה החשובה בחשבוניות הפיקטיביות.

לפסק הדין בתיק ע"מ 10313-08-17

  • ב"כ המערער: עו"ד נסאר מסיס
  • ב"כ מנהל מע"מ: עו"ד מאור סבג מפרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי)
עו"ד ליאב מלמד עוסק/ת ב- מיסים
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מיסים באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מיסים
רשות המסים נתלית שלא בצדק במגורים בדירה ששייכת לאחד מבני הזוג
עו"ד יוסי אלישע, צילום: עדי כהן (סטודיו עדיגיטל)
"שומה מכרעת": הדרך שלך לערער על היטל ההשבחה
עו"ד גלית פרלדיק. צילום: מיה כרמי דרור

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ