1. מערכת המשפט בעידן האינטרנט
המערכת המשפטית בעידן האינטרנט ניצבת בפני שני אתגרים מרכזיים: עם איזה טכנולוגיות
ושיטות ארגון כדאי לעבוד? לאילו תחומים כדאי להיכנס? אנו נראה כי הטכנולוגיות
ושיטות הארגון החדשות של רשת האינטרנט הופכות פעילויות רבות של היום למיותרות. אולם
בגלל הרדיקליות של השינוי של מהפכת האינטרנט והכלכלה החדשה, רוב האנשים ממשיכים
לרוץ למקצועות ולפעילויות של הכלכלה הישנה, גם לאלה שהביקוש אליהם הולך ויורד.
2. הבעיה: מקצועות מיותרים
למה גורו העסקים הבינלאומי, טום פיטרס טוען בגיליון יוני האחרון של "טיים מגזין" ,
ש%90 מעובדי המשרדים יהיו מיותרים עד שנת 2010? למה מריטה-נורד בנק הסקנדינבי סגר
550 מתוך 800 הסניפים שלו כבר בשנת 2000? למה מנכ"ל הבנק הבינ"ל טען בכנס "בנקאות
וירטואלית" בינואר האחרון ש%50 מסניפי הבנקים בישראל ייסגרו עד שנת 2005?
3. התשובה: המנופים של האינטרנט
· משום שפקיד אחד עם אינטרנט שווה 100 פקידים עם ניירת ומשרד.
והאקסטרה-נט )הרשת (B2E ,· משום שהאינטרא-נט )רשת האינטרנט הפנימית של הארגון
הופכות עבודות משרדיות קלאסיות למיותרות: מידור, ,(B2B, B2C ,החיצונית של הארגון
תיווך, חסימה.
· משום שכאשר מופיעה טכנולוגיה חדשה עם מנופים של פי 10 עד פי 100, היא הופכת את
משתמשי הטכנולוגיה הישנה "לעגלונים בתוך חללית".
· משום שארגונים שנתקלים בטכנולוגיה ממנפת מעדיפים לנקוט מדיניות של בת יענה.
4. דוגמאות למנופים דיגיטליים
· כשהופיעו השעונים הדיגיטליים היפאנים בשנות ה70, תעשיית השעונים השוויצריים
המכאניים הגיבה בביטול מוחלט. בשנות ה80 תעשיית השעונים השוויצריים כמעט ונמחקה.
· כשהופיעו האנציקלופדיות הדיגיטליות הראשונות על גבי תקליטור בתחילת שנות ה90
)אנקרטה של מיקרוסופט גרולייר, קומפטון(, הנהלת אנציקלופדיה בריטניקה הגיבה בזלזול
מוחלט. לאחר שנתיים כשהבחינה בירידה של %80 במכירות, היא ניסתה לייצר את בריטניקה
על תקליטור. אולם אגוד סוכני המכירות של בריטניקה ש200 שנה עברו עם הכרכים מבית
לבית, איימו על ההנהלה שהם ישתקו את החברה. ב1999, אנציקלופדיה בריטניקה נעלמה לאחר
עבר מפואר בן 200 שנה.
5. הוכחות ונתונים למינוף האינטרנטי
· עסקה בניירות ערך הנעשית על ידי לקוח בסניף הבנק עולה לבנק פי 100 מאותה עסקה
הנעשית על ידי הלקוח באינטרנט. משיכת מזומנים מהכספומט עולה %40 ממשיכת אותו סכום
בסניף. המנוף העצום שייש במסחר בניי"ע באינטרנט הוא שעומד מאחורי הזינוק העצום של
ברוקרים מקוונים כמו שווב ואי.טרייד ושל בורסות מקוונות כמו אינסטינט.
· חנות הספרים האינטרנטית אמאזון.קום הצליחה למכור יותר ספרים מכל חנות ריאלית תוך
חסכון של %98 מהמלאי המקובל בענף.
· התגובה לפרסומת במדיה הישנה )עיתון, טלוויזיה, טלפון( מגיעה בממוצע ל%2 מהנחשפים.
באינטרנט היא מגיעה ל%34, פי 17.
6. האם מנופים אלה ישימים גם למערכת המשפטית?
· במיקרו, מדובר באפשרות לארגן מחדש את משרדו של עורך הדין סביב טכנולוגיות ושיטות
ארגון אינטרנטיות. איך המשרד יתממשק באקסטרה-נט עם הלקוחות שלו? עם האינטרא-נט של
הנהלת בתי המשפט?
· במאקרו, מדובר באינטרא-נט של כלל מערכת המשפט. אם הנהלת בתי המשפט בישראל תיכנס
תוך שנתיים לעבודה מלאה באינטרא-נט, מהי משמעות הדבר מבחינת מהירות תגובה ויעילות
של התביעה ההגנה והשופטים? אילו פעילויות של חסימה, תיווך ומידור ייעלמו?
· לבסוף, מי יהיו עורכי הדין שיידעו להסב את עיסוקיהם כיום ממוכווני כלכלה ישנה
למוכווני כלכלה חדשה )סטארטפים, עסקים גלובאליים, מיזוגים והשתלטויות, זכויות
יוצרים וכו'(?
7. איך אפשר להתמודד עם הבעיה?
· להודות שאנחנו היום כמו עגלונים שנקלעו לתוך חללית
· ללמוד באמצעות שכחה )כפי שמומלץ למהגרים( את יסודות הכלכלה החדשה המהווים את
המטריקס של האי.ביזנס.
8. המטריקס של האי.ביזנס
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.
שאל את המשפטן
יעוץ אישי, שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
המידע המשפטי שחשוב לדעת – ישירות למייל שלכם!
הצטרפו לניוזלטר וקבלו את כל מה שחם בעולם המשפט
עדכונים, פסקי דין חשובים וניתוחים מקצועיים, לפני כולם.
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ