אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תחום >> לשכת עוה"ד נגד הקיצוץ בסיוע המשפטי ממלכתי

לשכת עוה"ד נגד הקיצוץ בסיוע המשפטי ממלכתי

מאת: אמיר הלמר - TheMarker.com | תאריך פרסום : 05/06/2003 13:48:00 | גרסת הדפסה

אתמול התקיים בועדת חוקה חוק ומשפט דיון בבקשת האוצר ומשרד המשפטים לקצץ בתעריפי שכר הטירחה של עורכי הדין העובדים בשירות הלשכות לסיוע המשפטי הממלכתי של המדינה.

משרד המשפטים בראשותו של מנכ"ל המשרד, אהרון אברמוביץ, מבקש להנהיג קיצוץ רוחבי של 10% בתקציב הקניות של המשרד, ממנו משלם המשרד בין השאר עבור רכישת שירותים משפטיים כמו סניגורים חיצוניים לסנגוריה הציבורית ועורכי דין העובדים עבור לשכות הסיוע המשפטי.

משרד המשפטים טען בדיון שהתקיים אתמול בנושא הסיוע המשפטי כי כדי לבצע את הקיצוץ עומדות בפניו שתי אפשרויות - להוריד את רף הזכאות הקבוע בחוק לקבלת סיוע משפטי ולחילופין לקצץ בשכר הטירחה.

נציגי לשכת עורכי הדין, ראש הלשכה, ד"ר שלמה כהן ועו"ד שחר ולנר, המשמש כיו"ר הוועדה לסיוע משפטי בלשכה, התייצבו לדיון והתנגדו באופן נחרץ לכל קיצוץ בתקציב הסיוע המשפטי הממלכתי. לטענתם, גם התקציב הנוכחי העומד על 35 מיליון שקל לשנה אינו מספיק כדי מימוש חוק הסיוע המשפטי הממלכתי.

כהן ציין בפני הוועדה כי המשאבים שמוקצים ע"י המדינה לאגף הסיוע המשפטי ממלכתי הינם מגוחכים כבר היום לפני הקיצוץ המתבקש ע"י המשרד. כהן הביא כדוגמה את התשלום שמקבלים עורכי הדין מטעם הלשכות עבור הכנת סיכומים בכתב בתיק אזרחי.

כיום, אמר כהן, בטרם הקיצוץ מקבל עורך דין, העובד עם הסיוע הממלכתי, 351 שקל. ואילו ע"פ התקנות החדשות המוצעות על ידי שר המשפטים, התעריף להכנת סיכומים יהיה 316 שקל.

כהן טען כי הסכום הקיים היום בתקנות ובוודאי הסכום המוצע, אינם מאפשרים ביצוע מקצועי של המטלה ומי שמציע לפגוע בשכ"ט המשולם לעורכי הדין העובדים עם לשכות הסיוע הממלכתי, מציע לפגוע באיכות השירות הניתן לאוכלוסייה הנזקקת לסיוע.

יו"ר הוועדה לסיוע משפטי בלשכה, עו"ד שחר ולנר, טען כי נעשה כבר קיצוץ בעבר שהביא לפגיעה במספר הפונים ללשכות הסיוע המשפטי, כאשר לפני כשלוש שנים ביקש שר המשפטים דאז, יוסי ביילין, לאשר תקנות לפיהן יחויבו הפונים ללשכות הסיוע המשפטי בתשלומי אגרות.

עוד ציין ולנר בפני ועדת חוקה חוק ומשפט, כי התקציב שהקצה משרד המשפטים לסיוע המשפטי הממלכתי, הינו בגדר "עלה תאנה" לאי מימושו של חוק הסיוע המשפטי. עו"ד ולנר: "הדבר משול לאמירת המדינה כי היא אינה מוכנה לראות את ילדיה הולכים יחפים, ומשכך היא מספקת להם נעליים ללא סוליות, במטרה לצאת ידי חובתה".

ולנר ציין כי ללשכות הסיוע המשפטי פונים בשנה כ-40 אלף איש לקבלת סיוע וכ-25 אלף פניות מתוכם מתקבלות. הסיוע ניתן בנושאים שונים כגון: אלימות במשפחה, הוצאת צווי עיכוב מן הארץ, שחרור ממאסר בגין חובות, ייצוג בבקשות לפשיטת רגל, ייצוג עובדים בבית הדין לעבודה אשר לא קיבלו שכר עבודה, תנאים סוציאליים, פיצויי פיטורים ועוד.

מנתונים אלו, אמר ולנר, עולה כי התקציב הממוצע אותו מקצה המדינה לטיפול בתיק משפטי מסתכם ב- 1,000 שקל לתיק, דבר המוכיח בוודאות כי המדינה אינה מעניקה את השירות המשפטי לו היא מחויבת על פי חוק, וכי איכות השירות שכבר כן מוענק הינו בדרגה מבישה.

הקריטריון הכלכלי לקבלת סיוע מהמדינה הינו הכנסה של 4,666 שקל ברוטו למשפחה בת 3 נפשות. מעל לסכום זה לא יינתן סיוע ע"י המדינה. עו"ד ולנר ציין: כי דווקא בימים של שפל כלכלי חריף בו שרויה המדינה כעת, יש להרחיב את היקף השירות ולהעלות את רף הזכאות, במקום לבצע קיצוצים לאלה שגם כך נמצאים במצוקה כה חריפה.

בהמשך, לטענות הלשכה, דחתה ועדת חוקה את מועד ההצבעה על תקנות שר המשפטים, שנקבעה להיום ובהתאם הורה יו"ר ועדת חוקה, ח"כ מיכאל איתן, כי תתקיים הידברות נוספות בין נציגי משרד המשפטים לנציגי לשכת עוה"ד וקבע המשך דיון בוועדה לשבוע הבא.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





חיפוש עורך דין לפי עיר :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ