אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני חברות >> לנאמן בהקפאת הליכים סמכויות זהות למפרק

לנאמן בהקפאת הליכים סמכויות זהות למפרק

מאת: אמיר הלמר - TheMarker.com | תאריך פרסום : 20/10/2002 12:24:00 | גרסת הדפסה

בפסק דין תקדימי קבע ביהמ"ש העליון כי לנאמן בהקפאת הליכים סמכויות זהות לאלו שיש למפרק על פי חוק החברות, ובין השאר בסמכותו לא לאשר עסקות שונות ולבטל הסכמים בין החברה ללקוחותיה. פסק הדין ניתן בערעור שהגישו שרון וזהר כספי על החלטת ביהמ"ש המחוזי לאפשר לנאמן חברת דיור לעולה, רו"ח שלמה נס, לבטל הסכם הלוואה והסכם אופציה לרכישת דירה שנחתמו בין החברה לבין השניים בסמוך לכניסת החברה להקפאת הליכים בטענה כי מדובר בהעדפת נושים.

מפסק הדין עולה כי בין הזוג כספי לבין החברה נחתם הסכם הלוואה לפיו הלוו לחברה - דיור לעולה - סך של 240 אלף דולר. בתמורה, נחתם בין הצדדים זכרון דברים ימים ספורים לפני כניסת החברה להקפאת הליכים בו התחייבה החברה להעניק לשניים אופציה לרכישת דירה בבניין שבבעלותה תמורת 240 אלף דולר.

לאחר שנס מונה כנאמן בהקפאת ההליכים, הגישו לו בני הזוג כספי הוכחת חוב על סך של 235 אלף דולר, וכן טענו כי הם זכאים לקבל את הדירה המובטחת עפ"י הסכם המכר, וכי הוכחת החוב מוגשת אך מטעמי זהירות. הנאמן דחה את הוכחת החוב שהוגשה לו וקבע כי הסכם המכר הוא העדפת נושים שלא כדין וסיווג את בני הזוג בקבוצת הנושים הלא מובטחים. בני הזוג עירערו על החלטת הנאמן באמצעות עו"ד יוסף בנקל וערעורם נדחה בבית המשפט המחוזי.

השניים ערערו לבית המשפט העליון, שקיבל את עמדתו של הנאמן כי מדובר בהסכם שהיווה העדפת נושים וסמך ידו על ביטולו של ההסכם. בהתייחס לטענות המערערים, כי הנאמן כלל לא היה מוסמך לבטל את הסכם המכר, קובע בית המשפט כי מדובר בטענה חסרת בסיס. "סמכויות הנאמן בשיקום חברה אינן מוגדרות במפורש בחוק", קבעה השופטת טובה שטרסברג כהן בהחלטתה, "זהו אחד מן החוסרים הרבים שבהסדר החקוק של דין שיקום החברות". השופטת מוסיפה כי "כפי שהמפרק זקוק לסמכויות רחבות על מנת להגשים את מטרת הפירוק, מימוש נכסי החברה וחלוקתם בין המחזיקים בזכויות כנגד החברה, כך זקוק הנאמן לסמכויות רחבות, על מנת להגשים את מטרת השיקום - השגת הסדר נושים".

"לפיכך", קבעה השופטת, "נלך גם בסוגיית סמכויות הנאמן, אחרי הפרקטיקה המשפטית והשיפוטית, המשלימה את החסרים שבדיני שיקום החברה מתוך דיני הפירוק, ונקבע כי בידי הנאמן אותן הסמכויות המוקנות בדיני הפירוק למפרק". כך, קובעת השופטת כי כשם שלנאמן סמכות לאשר תקפותם של הסכמים לרכישת דירות, יש לו גם הסמכות שלא לאשרם. "לפי מהות תפקידו של הנאמן, אין להצר את סמכותו אך לאישור ההסכמים ולשלול ממנו סמכות שלא לאשרם. צמצום כזה של סמכותו נוטל ממנו את שיקול הדעת ההכרחי כדי שהנאמן יוכל למלא את תפקידו ולהבריא את החברה. אין להגביל את סמכותו של הנאמן שלא להכיר בהתחייבויותיה הקיימות של החברה שבחדלות פירעון, כל עוד עושה הוא כן על פי דין".

את הנאמן ד"ר שלמה נס ייצג עו"ד אמיר ברטוב ממשרד ליפא מאיר ושות'.

ביהמ"ש דחה את ערעור השניים והטיל עליהם הוצאות בסך 15 אלף שקל.

ע"א 3911/01 זהר כספי ואח' נ' שלמה נס - רו"ח ואח'

בש"א 32167/00 זהר כספי ואח' נ' שלמה נס

למדור דיני תאגידים

באדיבות www.TheMarker.com

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני חברות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני חברות
הסיבה שבגללה בעלי עסקים צריכים לרשום סימן מסחר
עו"ד אור אלישיב | צילום: סטודיו תומאס, אילוסטרציה: Hunters Race on Unsplash

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ