אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חדלות פירעון >> כך תימנעו מקריסה: 3 אסטרטגיות לשיקום העסק

כך תימנעו מקריסה: 3 אסטרטגיות לשיקום העסק

מאת: עו"ד נחמה עובדיה | תאריך פרסום : 07/10/2020 15:29:00 | גרסת הדפסה

אילוסטרציה: Tim Mossholder, Unsplash

דיני חדלות פירעון מציעים דרכים שונות לשיקום כלכלי. מה הפתרון המתאים עבורכם?

קריסת עסק אינה חייבת להיות גזירת גורל. גם כאשר נמצאים בחובות גבוהים, ניתן לקטוע את רצף האירועים אשר מוביל אליה. דיני פשיטת רגל ("חדלות פירעון") מציעים דרכים שונות לשיקום כלכלי. חשוב להכיר אותן ולמצוא את הפתרון האולטימטיבי עבורכם, בהתאם למצב בו העסק שלכם מצוי.

שיקום כלכלי מצריך שינוי חשיבה

תארו לעצמכם את שלומי, בעל חברה קטנה עם 8 עובדים, ואת שלומית, לה יש חנות בגדים עם 3 עובדות דלפק. העסקים של שניהם מצויים בחובות כבר זמן מה, אך המשבר הכלכלי הנוכחי מהווה מכת מחץ עבורם. הם אינם מצליחים עוד לעמוד בתשלומי החזר ההלוואות שלקחו ובהוצאות השוטפות. חובות העסק של שלומי הצטברו לסך של כ-400 אלף שקלים, והחובות של שלומית גבוהים אף הם – מעל 250 אלף שקלים.

אם הסיפור הזה נשמע לכם מוכר, אתם לא לבד. השפעות משבר הקורונה מורגשות בשוק במלוא העוצמה. עצמאים ובעלי עסקים רבים שקועים כעת בחובות גבוהים. רובם מתרוצצים בין בנקים, חברות אשראי ומשקיעים, בניסיון לשרוד את התקופה. ואולם, ללא שינוי משמעותי בהתנהלות העסק, הניסיון הזה נידון לכישלון. במוקדם או במאוחר תגיע הקריסה, ואחריה הליכי הוצאה לפועל ועיקולים של רכוש החברה, ואף של בעל העסק.

האם ניתן למנוע מתרחיש אימים זה להתממש? בהחלט. אך הדבר מצריך שינוי כיוון וקבלת החלטות לא פשוטות. ניסיוני המקצועי מלמד כי התמודדות עם מחסומים רגשיים ומחשבתיים חשובה לא פחות מהטיפול בחובות עצמם. דיני חדלות הפירעון מציעים דרכים שונות לשיקום כלכלי, וכולן מצריכות שינוי גישה מהותי על מנת להצליח לצאת מהחובות ולפתוח דף חדש. אלה 3 האסטרטגיות המרכזיות לשיקום העסק:

אסטרטגיה ראשונה: ארגון מחדש של העסק והחובות

במקרים רבים ניתן לשקם את העסק על-ידי ביצוע שינויים ארגוניים. לשם כך, יש להסתייע בשני אנשי מקצוע: יועץ עסקי, אשר יסייע לכם לקבל וליישם החלטות מורכבות לשם הבראת העסק (פיטורים, ארגון מחדש של הלוואות, הכנסת מוצרים נוספים וכד׳); ועורך דין המתמחה בדיני חדלות פירעון, אשר יפנה בשמכם אל בעלי החובות (בנקים, נושים פרטיים וכו׳) כדי להגיע להסדרי תשלום חדשים מולם.

אסטרטגיה זו דורשת השקעת זמן ואנרגיות רבים, לצד קבלת החלטות קשות. חשוב לשים את האגו בצד ולפעול לפי המלצות אנשי המקצוע. יישום המלצותיהם ודבקות במטרה עשויים להביא לשיקום העסק, ללא צורך בפתיחת הליכי חדלות פירעון. לכן זו השקעה שעשויה להתברר כמשתלמת מאוד.

אסטרטגיה שניה: הסדר נושים

לעתים לא ניתן להסתפק בארגון מחדש של העסק והחובות, בעיקר כאשר ישנם בעלי חוב רבים ולא כולם מסכימים להסדר פריסת התשלומים המוצע. במצב זה יש לגבש הסדר נושים. הדבר כרוך בניהול משא ומתן מול הנושים והגעה להסכם אשר עשוי לייתר את הצורך בהליכי חדלות פירעון. לאחר מכן יש להגיש את ההסכם לאישור בפני בית המשפט, וזה עשוי לקבוע תנאים לאישורו, לדוגמה מעבר הכשרה להתנהלות כלכלית נכונה.

אסטרטגיה שלישית: פתיחה בהליכי חדלות פירעון

אם גם הסדר נושים אינו מתאפשר, ניתן להגיש בקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון. חרף הדעות הקדומות לגבי הליכים אלה, בפועל הם נועדו לשקם כלכלית את החייבים ולאפשר להם לפתוח דף חדש בצורה יעילה למדי. אישור הבקשה לפתיחה בהליכי חדלות פירעון תגרום לעצירת מרבית הליכי ההוצאה לפועל נגד החייבים. לאחר מכן יחל תהליך ממושך אשר נועד להביא להחזר מקסימלי של החובות לנושים ושיקום החייב.

חישבו מה הדרך הנכונה ביותר עבורכם

אלה האסטרטגיות המרכזיות לשיקום כלכלי על קצה המזלג. על מנת לבחור את האסטרטגיה הנכונה עבורכם, עליכם לערוך חשיבה מעמיקה על המטרה הסופית – שיקום העסק או סגירתו בניסיון להתחיל מחדש. כדאי להתייעץ עם גורמים שניתן לסמוך עליהם, כגון בני משפחה מהמעגל הקרוב, ולהסתייע בעו״ד שמכיר את החוק אשר יסייע לכם לקבל החלטה מושכלת.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חדלות פירעון באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חדלות פירעון
פושט רגל? כך תגן על הדירה שלך
עו"ד מיכל שחר | צילום: IF PRODUCTION

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ