אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> ירושות וצוואות >> "חוסר תום לב הזועק לשמיים": נהנה מהצוואה ואז התנגד לה

"חוסר תום לב הזועק לשמיים": נהנה מהצוואה ואז התנגד לה

מאת: עו"ד גילה פרין | תאריך פרסום : 29/11/2022 11:23:00 | גרסת הדפסה

עו"ד גילה פרין | צילום: אור מני. אילוסטרציה: Anthony Fomin on Unsplash

בית המשפט סילק על הסף בקשה לביטול צו קיום צוואה שהגיש יורש, לאחר שקיבל על פי הצוואה 170,000 שקל ואת הרכב של הוריו

זוג שהלך לעולמו בסמיכות זמנים הותיר צוואה הדדית בה הוריש את רוב הונו, לרבות דירה, לארבעת ילדיו ושבעת נכדיו שווה בשווה. אחד הבנים, שבהתחלה הסכים לחלוקת כספי הצוואה, הגיש התנגדות לצוואה שנה לאחר שניתן צו קיום לצוואה ומונה מנהל לעזבון. השופטת מאיה לוי מבית המשפט למשפחה בקריות סילקה את הבקשה על הסף וחייבה אותו בהוצאות.

צו הקיום לצוואה ניתן באוגוסט 2019, במסגרתו חולקה הדירה בין 11 היורשים בחלקים שווים. לאחר שניסיונות למכירת הדירה לא צלחו, הציעה אחות המבקש שארבעת ילדיה (חלק מהנכדים היורשים) יקנו את הדירה במחיר הנמוך מעט מזה שפורסם. בתגובה הודיע המבקש שגם הוא מעוניין לקנות את הדירה במחיר שהציעה אחותו, ובינתיים הוא עבר לגור בדירה בהסכמת אחיו "לזכר ההורים".

באפריל 2021 נמכרה לבסוף הדירה לארבעת הנכדים. ניסיונות מצד המבקש לעתור נגד פינויו מהדירה נדחו על ידי בית המשפט.

כשנה לאחר מתן צו קיום הצוואה, באוגוסט 2020, הגיש המבקש לפתע בקשה לביטולו. הוא טען שאימו הייתה רוצה שעיזבונה יחולק רק בין ילדיה ולא לנכדים, ושאביו הפעיל עליה לחץ והשפעה בלתי הוגנת וניצל את תלותה בו.

המבקש הוסיף כי הסכים למתן הצו בשל מצבו הנפשי הקשה באותה תקופה.

עצב לא שולל כושר שיפוט

השופטת לוי ציינה כי היעדר תום הלב של המבקש זועק לשמיים. היא הדגישה כי המבקש לא חולק על כך שהוא הסכים בעבר לבקשה לצו קיום הצוואה ואף חתם עליה. לדבריה, המבקש אף קיבל על פי הצוואה סכום של 170,000 שקל ואת הרכב של הוריו, ללא כל מחאה או הסתייגות מצדו.

טענת המבקש שהסכים לקיום הצוואה בגלל שהיה במצב נפשי קשה נדחתה, והשופטת קבעה כי הוא לכל היותר סבל מתחושות עצב ואבל על פטירת הוריו ומדובר בתגובות רגשיות טבעיות שלא שוללות את כושר השיפוט. בכל מקרה, הוא חיכה שנה שלמה עד שהגיש את ההתנגדות לקיום הצוואה והשופטת שוכנעה שהוא יכול היה לעשות את זה הרבה לפני כן.

השופטת הדגישה כי גם שלושה חודשים לאחר שניתן צו הקיום המבקש עוד הסכים – כמו יתר היורשים – לחלוקת את כספי הירושה שבעקבותיה קיבל לידיו 170,000 שקל. יתרה מכך, לפני שהכספים חולקו המבקש שלח מסרון למנהל העיזבון ובו הפציר בו לזרז את התהליך.

השופטת הוסיפה כי לאחר פטירת הוריו המבקש אף החל להשתמש ברכב שלהם, אותו קיבל על פי הצוואה. היא ציטטה ממסרון ששלח לאחותו, בו כתב המבקש: "יש לי חדשות בשבילך. אבא נתן לי הרכב באופן אישי וגם כתב בצוואה...".

לפיכך קבעה השופטת כי יש לדחות את הבקשה על הסף, הן לנוכח האיחור בהגשתה והן לנוכח העובדה שהמבקש הסכים לחלוקת העיזבון על פי הצוואה והיה מעורב בה באופן פעיל.

בשולי הדברים ציינה השופטת כי גם בצוואה קודמת שערכו המנוחים הם ביקשו לחלק את רכושם בין ילדיהם ונכדיהם, מה שמוכיח כי זה היה רצונם האמיתי.

המבקש חויב בהוצאות המשיבים בסך 10,000 שקל.

  • ב"כ המבקש: עו"ד דורון רז
  • ב"כ המשיבים: לא צוין בפסק הדין
עו"ד גילה פרין עוסק/ת ב- ירושות וצוואות
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום ירושות וצוואות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום ירושות וצוואות
צו השעה: צריך לאפשר עריכת צוואות מרחוק
עו"ד זאב ולנר | צילום: ניר קידר
צוואה הדדית – אליה וקוץ בה
עו"ד אורלי מנע שני | צילום: אלה פאוסט

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ