אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> קניין רוחני >> חברת החדשות תשלם 70,000 שקלים בגין הפרת זכויות יוצרים בגופן 'נרקיס'

חברת החדשות תשלם 70,000 שקלים בגין הפרת זכויות יוצרים בגופן 'נרקיס'

מאת: שירה הימן, עו"ד | תאריך פרסום : 11/05/2011 12:25:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין מסטרפונט בעמ ואח' נ' חב' החדשות הישראלית בעמ ואח'

בית משפט השלום בת"א חייב את חברת החדשות לשלם פיצוי של 70,000 שקלים בגין הפרת זכויות היוצרים בגופן נרקיס, מתוכם אחראית החברה שסיפקה לחברת החדשות מארז גראפי לשידוריה 10,000 שקלים.

התובעים הינם בעלי רשיון בלעדי לשיווק גופנים מסוג נרקיס. לטענתם, בארבעה מועדים שונים שידרה חברת החדשות במהלך מהדורת החדשות שלה מספר כתוביות שיש בהן שילוב של גופן 'נרקיס תם' ו'נרקיס חדש', וזאת תוך כדי הפרת זכויות היוצרים בגופנים. בתביעה שהגישו נגד חברת החדשות וחברת העיצוב הגראפי , דרשו התובעים פיצוי של 1,000,000 שקלים.

במסגרת בניית ועיצוב האולפן החדש של חברת החדשות, התקשרה החברה עם חברה המתמחה בעיצוב גראפי אשר הכינה לה טקסטים קבועים לשימוש במשדרי חדשות, וכן קובץ מחשב המאפשר לאנשי חברת החדשות לכתוב טקסטים משתנים תוך שילוב בין שני סוגי הגופנים-נרקיס תם ונרקיס חדש.

חברת העיצוב טענה כי היא בעלת רשיון כדין מאת התובעים לעשות שימוש בגופנים, וביחס לגופן הכלאיים ששיווקה לחברת החדשות, טענה כי הנחתה את נציגי חברת החדשות להצטייד ברשיון מתאים. חברת החדשות טענה, כי חברת העיצוב לא הודיעה לה שהשימוש בקובץ המחשב טעון רכישת זכות שימוש בגופנים, וכי לו היתה יודעת על כך, ודאי שהיתה עושה כן שכן מדובר בעלות זניחה עבורה.

השופט חגי ברנר קיבל את התביעה, אם כי באופן חלקי בלבד. ראשית, נקבע כי בהתאם להלכה הקיימת ההגנה הראויה על גופנים היא במסגרת זכות יוצרים.

לעניין ההפרה, נקבע כי חברת החדשות וחברת העיצוב לא הפרות את זכויות היוצרים ככל שמדובר בטקסטים הקבועים, אך הפרו את זכויות היוצרים לגבי השימוש בקובץ המחשב המאפשר יצירת טקסטים משתנים בגופנים המשולבים, וזאת מאחר וחברת העיצוב לא רכשה את זכות השימוש או רישיון בגופנים הללו. במחלקות שבין חברת העיצוב לחברת החדשות, העדיף השופט את גרסת חברת החדשות לפיה לא ידעה כי עליה לרכוש רישיון נוסף מבעל זכות היוצרים בגופנים.

עם זאת נדחתה טענת התובעים כי הופרה זכותם המוסרית בגופנים, לאחר שנקבע כי מידת ההגנה לה זוכה הגופן מוגבלת לאות הבודדת ולא לצירופים של אותיות, ובאות עצמה, כך נפסק, לא נעשה כל שינוי.

"כשם שלא יעלה על הדעת להגביל את תוכן המילים בהן ניתן להשתמש באמצעות אותיות הגופנים, ולראות במילים בעלות תוכן פוגעני משום פגיעה בזכות המוסרית של יוצר הגופן, כך גם אין זה מתקבל על הדעת להגביל את זכותן של הבריות לכתוב מילים תוך שימוש בסוגי גופן שונים באותה מילה ממש" כתב השופט.

לעניין הפיצוי, נקבע כי האופן בו חושב הנזק ע"י התובעים כ 214 הפרות שונות עבור כל ביטוי (אם כי התביעה הוגשה על סך מליון ש"ח לצרכי אגרה) הינו מוגזם, חסר כל בסיס, הגיון או הצדקה, ואף גובל בחמדנות, שכן יש לראות בכל משדר כהפרה אחת בלבד, גם אם במהלכו שודרו מספר ביטויים מפרים.

נקבע, כי יש להבחין בין המשדר הראשון בו בוצעה ההפרה בתום לב, לבין שלושת המשדרים הבאים, אשר שודרו לאחר שהתובעים דרשו לחדול משימוש בגופנים, ולפיכך, זכאים התובעים לפיצוי של 10,000 שקלים עבור המשדר הראשון, ולפיצוי של 20,000 שקלים עבור כל אחד מהשידורים הבאים, כאשר חברת החדשות תשלם לתובעים 70,000 שקלים, ואילו חבותה של חברת העיצוב מוגבלת לסך של 10,000 ש"ח, ביחד ולחוד עם חברת החדשות בגין המשדר הראשון.

לפסק הדין בעניין מסטרפונט בעמ ואח' נ' חב' החדשות הישראלית בעמ ואח'

למדור: קניין רוחני

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום קניין רוחני באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום קניין רוחני

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ