אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> זכה בפרס של מיליונים על מציאת גופה של חייל – הגרושה תקבל חמישית

זכה בפרס של מיליונים על מציאת גופה של חייל – הגרושה תקבל חמישית

מאת: עו"ד צביה קשת | תאריך פרסום : 07/03/2022 10:18:00 | גרסת הדפסה

עו"ד דיני משפחה, זכה בפרס של מיליונים על מציאת גופה של חייל – הגרושה תקבל חמישיתעו"ד צביה קשת | צילום: מיטל כהן (אילוסטרציה: Sharon Mccutcheon,Unsplash)

את הגופה מצא הבעל לשעבר כשעוד היה נשוי. בפרס הוא זכה רק אחרי שהתגרש וניהל הליכים שהגיעו עד לבית המשפט העליון. נקבע כי מדובר בכספים משותפים אבל האישה לא זכאית לנתח שווה

גבר גרוש שלפני כשנתיים זכה עם אביו ואחיו בפרס של כ-39 מיליון שקלים על מציאת גופת חייל נעדר, ישלם לאשתו לשעבר חמישית מחלקו נטו, שמוערך בכחמישה מיליון שקלים. כך קבעה לאחרונה סגנית נשיא בית המשפט למשפחה בחיפה אלה מירז בפסק דין בתביעה שהגישה האישה לאיזון משאבים. השופטת הסבירה שהזכאות לפרס נולדה כשהשניים עוד היו נשואים כך שמדובר בכספים משותפים. עם זאת, לאישה לא מגיע ליהנות ממחצית בשל חוסר תום לב, שיהוי בהגשת התביעה והעובדה שלא השתתפה בהוצאות ההליכים המשפטיים שנקט בעלה לשעבר כדי לקבל את הפרס.

בני הזוג, מוסלמים, התגרשו ב-2016 בבית הדין השרעי. כ-4 שנים קודם לכן מצא הבעל יחד עם אחיו ואביו גופה של חייל נעדר ביערות הכרמל שהוצע עליה פרס של 10 מיליון דולר. לאחר שמשרד הביטחון סירב להעניק להם אותו, הם יצאו למאבק משפטי וב-2019 בית המשפט העליון פסק להם כ-39 מיליון שקלים. היה זה שלוש שנים וחצי אחרי שבני הזוג התגרשו.

מיד לאחר שנודע לגרושה על הזכייה היא הגישה נגד בעלה לשעבר תביעה לאיזון משאבים בטענה שהיא זכאית לחצי מהסכום שיקבל.

הבעל לשעבר טען לעומת זאת שלגרושתו אין זכות ליהנות מהפרס. הוא טען כי בבית הדין השרעי חויב לשלם לה 50,000 שקלים עבור מוהר – וסכום זה כלל בתוכו את כל ענייני הרכוש. עוד הוא טען כי ממילא לא מדובר בכסף משותף שכן אחיו הוא שמצא את השרידים ודיווח למשטרה, ואת הזכאות לחלק מהפרס העניק לו במתנה. עוד הוא ציין כי לאורך כל השנים שבהן נלחם על הפרס ולקח על עצמו התחייבויות והלוואות כדי לממן את ההליכים, אשתו עמדה מהצד.

לא האמינה שיזכה

סגנית נשיא בית המשפט אלה מירז דחתה את טענת הנתבע שהכספים הם מתנה. היא קבעה כי הפרס הוענק לו, לאחיו ולאביו ללא הבחנה ביניהם – כמקשה אחת, ואין מקום כעת להיכנס לשאלה מי מצא את השרידים. מאחר שאין ספק שהזכות לקבל את הפרס קמה ביום מציאת הגופה, כשהצדדים עוד היו נשואים, הרי שהכספים הם רכוש משותף שיש לאזן לפי חוק יחסי ממון.

עם זאת, השופטת קבעה כי מדובר במקרה חריג שמצדיק לסטות מחלוקה שוויונית בשל התנהלות התובעת, שנגועה "במידה של חוסר תום לב".

השופטת ציינה בהקשר הזה כי התובעת המתינה עם הגשת התביעה במשך שנים – אם משום שלא האמינה שהנתבע יקבל את הפרס ואם מתוך בחירה לחכות עד שהזכייה תהיה ודאית. בשנים שחלפו, היא לא נשאה בהוצאות ובסיכונים הכלכליים שלקח על עצמו הנתבע כדי לזכות בפרס ואף גרמה לו להאמין שהמחלוקות ביניהם הסתיימו והוא לא חייב לה דבר. לאחר מכן, מיד לאחר שנודע לה על הזכייה היא הגישה נגדו את התביעה.

ההתנהלות הזו של התובעת, קבעה השופטת, מצדיקה לפסוק לה חלק קטן מהכספים המשותפים. היא החליטה שחלקה יסתכם ב-20% מהנטו שיקבל הנתבע אחרי ניכוי הוצאות ומיסים, ומוערך בכחמישה מיליון שקלים.

בהתאם לכך, התובעת תזכה כנראה בכמיליון שקלים בתוספת הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין של 23,400 שקלים.

לפסק הדין תלה"מ 8863-08-19

עו"ד צביה קשת עוסק/ת ב- דיני משפחה
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
1

הנמקה מוזרה

למה השופטת צפתה - שהתובעת תגיש תביעה נגד בעלה-לשעבר בטרם נודע כי הוא נמצא זזכאי לקבלת הפרס?. הרי היא נותרה עם ילדים קטנים, וכמעט בטוח עם קשיי פרנסה גדולים. ומהו הנזק שנגרם לנתבע כתוצאה מהשיהוי, שהשופטת מייחסת לתובעת? ברור שלא נגרם לו כל נזק. לכל היותר היה מקום לחייבה להשתתף בהוצאותיו, באופן יחסי. זה נראה כמקרה הפוך של קיפוח התובעת בשל היותה אישה, דווקא ע"י שופטת.
1
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ