אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> התחמק מבדיקה גנטית והוכרז כאב לילדה

התחמק מבדיקה גנטית והוכרז כאב לילדה

מאת: עו"ד אלכסנדר וינוגרדוב | תאריך פרסום : 02/06/2021 11:26:00 | גרסת הדפסה

עו"ד אלכסנדר וינוגרדוב | אילוסטרציה: Michal Bar Haim on Unsplash

האם ביקשה לערוך בדיקה שתוכיח כי בן זוגה לשעבר שעזב אותה כשהייתה בהריון הוא אבי הקטינה. למרות סירובו לשתף פעולה, בית המשפט קבע את אבהותו

בית משפט לענייני משפחה באילת קיבל לאחרונה תביעת אבהות שהגישה אם לקטינה שביקשה לערוך בדיקה גנטית לבן זוגה לשעבר ולקבוע שהוא האב של בתה. הנתבע לא שיתף פעולה עם ההליכים, לא התייצב לדיונים, והתחמק שוב ושוב מביצוע הבדיקה. סגן הנשיא השופט מרדכי (מוטי) לוי עשה שימוש בחוק מידע גנטי המאפשר להסיק אבהות מסירובו של אדם לבצע בדיקה, וקבע על פי הראיות שהציגה האם כי הנתבע הוא אבי הקטינה.

האם טענה במסגרת התביעה כי בתה נולדה ממערכת יחסים זוגית שניהלה עם הנתבע במשך 3 שנים והשניים נפרדו כשהייתה בהריון. לדבריה הנתבע ראה את הילדה פעם אחת ובהתחלה אף שלח לה כסף מדי פעם עבור מזונות, אך בהמשך הוא הפסיק ונעלם.

הנתבע לא שיתף פעולה עם ההליך. הוא סירב לחתום שקיבל את כתב התביעה, לא הגיש כתב הגנה ולא הגיע לדיון, שנדחה בשל כך למועד אחר.

לדיון הבא הנתבע התייצב ואף הודיע כי הוא מסכים לבדיקת הרקמות. אולם בסופו של דבר לא הגיע לתור שנקבע בבית החולים בהוראת בית המשפט.

בנסיבות אלו הגישה האם בקשה נוספת למתן החלטה בבקשה לקביעת אבהות ונקבע דיון במעמד כל הצדדים. טרם הדיון ציין השופט את החוק למידע גנטי שמסמיך את בית המשפט להסיק מסירובו של אדם להיבדק כל מסקנה הנראית לו מוצדקת ואף לקבוע קשר משפחתי.

היועץ המשפטי לממשלה, שצורף כנתבע בהליך, התנגד לקביעת אבהות ללא בדיקה גנטית וטען כי יש למצות קודם את ההליכים ולהביא את הנתבע לבדיקה באמצעות צו הבאה.

נציג היועמ"ש ציין כי שוחח טלפונית עם הנתבע – ששוב לא התייצב לדיון – והוא מסר לו שאינו מתנגד לביצוע הבדיקה, אלא שפשוט אין לו כסף לשלם עליה. לגרסתו, מעולם לא הייתה לו מערכת יחסים עם התובעת למעט קיום יחסי מין פעם אחת.

כדי להפריך את הטענה התובעת הציגה לביהמ"ש תמונות משותפות שלה ושל הנתבע מזמנים שונים וחלופת מסרונים שבהם דרש בשלום הילדה והביע דאגתו אליה כשהייתה מאושפזת.

פעם אחת מספיקה

סגן הנשיא מרדכי לוי קבע כי הראיות שהציגה התובעת מדברות בעד עצמן ומעידות על מערכת יחסים עמוקה יותר מ"קיום יחסי מין פעם אחת'". מעבר לכך, משהנתבע מודה שקיים יחסי מין עם התובעת היה עליו להזדרז ולבצע הבדיקה, במיוחד אם הוא סבור שאינו האב.

השופט הבהיר כי בירור האבהות הוא חשוב הרבה מעבר לשאלת המזונות, ויש לכך השלכות נרחבות על חיי הקטינה בסוגיות של מעמד האישי, היבטים רפואיים, ייחוס עצמי, טעמים חברתיים ועוד. "האם מי שאמה הרתה מקיום יחסי מין 'פעם אחת' אינה זכאית לדעת מי אביה? התשובה לכך היא לא רבתי!" כתב.

השופט ציין שדרך המלך לקביעת אבהות היא בדיקה גנטית, אך במקרה זה ברור שהנתבע אינו מתכוון לבצע את הבדיקה והתנהלותו מתפרשת בפועל כסירוב.

לבסוף הבהיר השופט כי בניגוד לעמדת היועמ"ש ניתן לקבוע אבהות במקרה זה לפי חוק מידע גנטי, ולאחר ששוכנע כי זה אכן המצב – קבע שהנתבע הוא אבי הקטינה.

הנתבע ישלם לתובעת הוצאות משפט בסך 2,000 שקל.

  • ב"כ התובעת: עו"ד ליהי אנקונינה מטעם הסיוע המשפטי
  • ב"כ היועמ"ש: פרקליטות מחוז דרום - אזרחי
עו"ד אלכסנדר וינוגרדוב עוסק/ת ב- דיני משפחה
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ