אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מיסים >> העליון: אתר הפסולת של המועצה – פעילות עסקית שחייבת במע"מ

העליון: אתר הפסולת של המועצה – פעילות עסקית שחייבת במע"מ

מאת: עו"ד ליאור שחטר | תאריך פרסום : 01/07/2015 12:33:00 | גרסת הדפסה

צילום: Laique, www.morguefile.com

בית המשפט העליון קיבל את ערעורו של מנהל מע"מ וקבע כי על אף שהמועצה האזורית בני שמעון היא מלכ"ר ציבורי היא תצטרך לשלם למדינה מס כמו כל גוף עסקי אחר.

המועצה האזורית בני שמעון בצפון מערב הנגב מפעילה אתר לסילוק והטמנת פסולת בשם "דודאים". לפי החוק, מועצה אזורית מסווגת לצורכי מס כמוסד ללא כוונות רווח (מלכ"ר), ומשמעות הסיווג היא פטור ממע"מ.

זקוקים לייעוץ בענייני מיסים?

פנו ל- עורך דין מיסים

בספטמבר 2010 החליט מנהל מס ערך מוסף לשנות את הסיווג שלה במה שקשור לפעילות אתר דודאים ל"עוסק". השינוי הוסבר בכך שהפעילות באתר היא עסקית-מסחרית ומפיקה רווחים נאים שעליהם ניתן לגבות מס גבוה עבור המדינה, ובהחלט ניתן להפריד את הרווחים שמכניסה המועצה מניהול האתר מיתר פעילויותיה.

המועצה לא הסכימה עם ההחלטה והגישה עליה ערעור לביהמ"ש המחוזי בו טענה שלמנהל מע"מ אין סמכות לבודד פעילות מסוימת ולמסות אותה מכיוון שהיא מלכ"ר ציבורי ולא מלכ"ר פרטי, כמו תאגיד או שותפות, שאז אפשר לבצע הפרדה כזו.

לחלופין טענה שההלכה הפסוקה אינה מתירה לסווג אותה כ"עוסק".

המחוזי קבע שההלכה – המכונה "בשערייך ירושלים" – קובעת שכאשר רוב המבחנים מצביעים שמהות הפעילות של מלכ"ר קרובה יותר ל"עוסק" – ניתן למסות אותה. במקרה הנוכחי, המועצה מפעילה את האתר באמצעות קבלן משנה, הנושא בכל העלויות והתמורה שהוא מקבל נגזרת באחוזים מהמחיר שמשלמים הלקוחות למועצה; הפעילות באתר נפרדת מפעילויותיה העירוניות האחרות ונחזית כפעילות עסקית למטרות רווח, ובפועל – הרווח התפעולי ממנה גבוה ונע בין 20 ל-52 אחוז. עוד קבע המחוזי שהאתר אף מתחרה על לקוחות שאינם מאזור הדרום עם מזבלות אחרות שכן מסווגות כ"עוסק", וזה נותן לה יתרון מסחרי גדול על פניהן.

עם זאת, המחוזי קיבל את טענתה העיקרית של המועצה שלמנהל מע"מ אין סמכות לשנות סיווג של מלכ"ר ציבורי, ולכן קיבל את הערעור והחליט שאין להטיל עליה מע"מ.

מנהל מע"מ ערער על ההחלטה לבית המשפט העליון. לטענתו, בינתיים התקבלה בביהמ"ש העליון הלכה חדשה, "עיריית אשקלון", לפיה יש להחיל את מבחני "בשערייך ירושלים" גם על מלכ"ר ציבורי. 

המועצה טענה כי ביהמ"ש המחוזי צדק, ובתוך כך ניסתה להוכיח שהפסיקה החדשה שהתקבלה בעליון שגויה. לטענתה, מתן האפשרות למנהל מע"מ לשנות את הסיווג שלה סותרת את לשון החוק ותכליתו. לחלופין טוענת המועצה שהמבחנים של "בשערייך ירושלים" מצביעים עליה כמלכ"ר, ולא כעוסק.

תמונת המצב השתנתה

השופטים יורם דנציגר, ענת ברון ונעם סולברג קיבלו את הערעור. נכון הוא שבדרך כלל מלכ"ר לפי החוק אינו חייב בתשלום מע"מ. עם זאת, החוק כן מאפשר לסווג פעילות מסוימת בה עוסק אותו מלכ"ר כ"עוסק" ולמסות אותה.

השופטים הסבירו, שהלכת "עיריית אשקלון" שינתה את תמונת המצב ואפשרה להחיל את מבחני "בשערייך ירושלים" גם על מלכ"ר ציבורי. כשמפעילים את המבחנים ניתן לראות כי ההבחנה בין עוסק למלכ"ר מצויים בדפוסי הפעילות הכלכלית של הגוף, ולנוכח הרווחים שמפיקה המועצה מאיסוף הפסולת והטמנתה היא נחשבת ל"עוסק".

משכך, הערעור של מנהל מע"מ התקבל והשופטים חייבו את המועצה בהוצאות בסך 20 אלף שקל.

  • ב"כ המערער: עו"ד עמנואל לינדר
  • ב"כ המשיבה: עו"ד שקל משה

* עו"ד ליאור שחטר עוסק בדיני מיסים.

** הכותב לא ייצג בתיק.

*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מיסים באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מיסים

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ