אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> נזקי גוף ותאונות >> הורים לנער עם צרכים מיוחדים נגד העירייה ומשרד החינוך: "תנו לו מסגרת מתאימה"

הורים לנער עם צרכים מיוחדים נגד העירייה ומשרד החינוך: "תנו לו מסגרת מתאימה"

מאת: מערכת פסקדין | תאריך פרסום : 23/01/2024 11:52:00 | גרסת הדפסה

אילוסטרציה: Ivan Aleksic on Unsplash

בן 15 ניסה להתאבד על רקע אלימות שחווה בבית הספר. הוריו דורשים מעיריית מעלה אדומים וממשרד החינוך להתעשת ולהיות קשובים לזעקתם

עתירה מינהלית קורעת לב הוגשה לאחרונה לבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים. העותרים, תושבי מעלה אדומים והורים לנער עם צרכים מיוחדים, טוענים כי העירייה ומשרד החינוך מטייחים את האלימות החמורה שהופנתה כלפי בנם בשנים האחרונות מצד צוות בית הספר, עניין שגרם לו לפגיעה נפשית עד שבשלב מסוים ניסה לשים קץ לחייו. מבחינת העותרים הגיעו מים עד נפש, והם דורשים להעביר את בנם באופן מיידי למסגרת חינוכית בעירו שתתאים לצרכיו.

בעתירה שהוגשה לבית המשפט באמצעות עו"ד יעל ניסן, הובאו קורות חייו הקשים מנשוא של הנער. לדברי הוריו, הוא חווה שתי אפיזודות קשות של התעללות בהיותו תלמיד בית ספר, כשהראשונה בהן החלה כאשר מורה מחליף בכיתה ג' הכה והשפיל אותו לעיני חבריו לכיתה.

לטענת ההורים בתקופה זו החל בנם לסבול מחרם כיתתי, ומאוחר יותר אובחן כסובל משלל בעיות כמו הפרעת קשב והיפראקטיביות, תסמונת טורט המלווה ב"טיקים", הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), אסטמה קשה, חרדות ודיכאון. בשלב מסוים הוא הוכר כסובל מנכות של 100% בביטוח הלאומי.

ההורים סיפרו כי לאחר החוויה הקשה שעבר, התגלגל בנם בין כמה מסגרות חינוכיות עד שבינואר 2022 הוצב בבית ספר לחינוך מיוחד בעירם. אלא שציפיית ההורים כי המעבר יספק לבנם את התנאים המתאימים ללמידה הופרכה עד מהרה. בדיעבד התברר להם כי הילד עבר מסכת התעללות קשה שכללה מספר אירועי "אחיזה" במסגרתם אנשי צוות בית הספר כפתו את ידיו וישבו עליו תוך הפעלת כוח רב והטחת אמירות קשות כמו "ילד חרא" ו"תלך כבר, אין כוח אליך".

מצב בלתי אפשרי

ההורים המיוסרים סיפרו כי חודשיים בלבד לאחר המעבר לבית הספר שהיה אמור להוות חממה לבנם, הוא חווה התקף זעם שבמסגרתו רץ על מעקה המרפסת בביתו ואיים לקפוץ מקומה שלישית, כאשר רק בעקבות התערבות המשטרה הוא נרגע. בעקבות ניסיון ההתאבדות פונה הנער לחדר מיון.

לדברי ההורים, לאחר שגילו על האלימות שהופנתה לבנם הם פנו לגורמים הרלוונטיים בעירייה ובמשרד החינוך בבקשה להעבירו למסגרת המותאמת לצרכיו, אף נתקלו ביחס אטום ומזלזל ובחוסר נכונות לבדוק את הטענות.

העירייה קיבלה החלטה חד צדדית בעניין שיבוץ הנער מחדש, מבלי לשתף אותם ומבלי לנמק וללא התחשבות בצרכי הנער שעבר טראומה. אחת ההצעות שהעלתה העירייה הייתה להעביר את הנער לבית ספר מותאם בירושלים. לטענת העותרים מדובר בהצעה אבסורדית שמהווה סימן לאוזלת ידו של אגף החינוך בעיר. הם הבהירו שלא מדובר באופציה ריאלית מבחינתם שכן בנם מתאמן בנבחרת הכדורגל של מעלה אדומים, כך שהיעתרות להצעה תנתק אותו מעוגן חשוב ומרכזי בחייו.

ההורים אף לא חסכו את שבט ביקורתם ממשרד החינוך, כשטענו כי הלה נמנע מלערוך בירור מעמיק לגבי הטענות לאלימות כלפי בנם. לטענתם, כל שנמסר להם מהמשרד הוא כי הפרקטיקה של "אחיזה מרסנת" נהוגה במוסדות החינוך המיוחד, אלא שלצד זאת לא קיים נוהל המסדיר את אותה פרקטיקה, ואף לא מתקיים לגביה פיקוח ראוי.

יוצא, לדברי העותרים, שאותם נערים הסובלים מבעיות התנהגות כמו בנם נמצאים במצב בלתי אפשרי, שכן כל מקרה של אלימות כלפיהם – אפילו כזה מובהק שחרג ממתחם הסבירות – יכול להיות מתורץ כ"אחיזה מרסנת" כאשר האירועים לא מתועדים ולא מדווחים להורים.

בנסיבות אלה דורשים ההורים מבית המשפט להורות למשיבים לפעול מיידית להשמת בנם, שמזה כחודשיים אינו לומד, במסגרת חינוכית מתאימה בעירו, וכן להורות להם לערוך בדיקה מקיפה על מקרי אלימות שיטתיים בבית הספר, על מנת למנוע פגיעה נוספת בקטינים חסרי ישע.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד יתן את תשובתו לבית  המשפט כמקובל".

מעיריית מעלה אדומים לא נמסרה תגובה נכון למועד פרסום הכתבה.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום נזקי גוף ותאונות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום נזקי גוף ותאונות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ