אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תחום >> הוראות צו 1500 יבוטלו בחלקן

הוראות צו 1500 יבוטלו בחלקן

מאת: מורן שר | תאריך פרסום : 10/02/2003 00:00:00 | גרסת הדפסה

בג"צ נדרש לאחרונה לדון בסוגייה של חוקיות המעצרים שבעקבות צו 1500.

הרכב השופטים היה הנשיא א' ברק, השופטת ד' דורנר והשופט י' אנגלרד. העותרים היו איאד אסחק מחמוד מרעב ואח' (ביניהם האגודה לזכויות האזרח, רופאים לזכויות אדם, עדאלה-המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל ואח'). העתירה היא כנגד מפקד כוחות צה"ל באזור יהודה ושומרון ומפקדת אוגדת איו"ש.

בשטחי יהודה והשומרון ובישראל מתרחשות מאז ספטמבר 2000 פעולות טרור רבות וקשות של הפלסטינים כנגד ישראלים. כוחות הביטחון נאבקים כנגד טרור זה. כדי להכריע את תשתית הטרור החליטה ממשלת ישראל על מבצע רחב היקף. במסגרתו של מבצע זה נכנסו כוחות צה"ל לאזורים שונים ביהודה ובשומרון. הם ביקשו לעצור מבוקשים ואנשים הנמנים על ארגוני הטרור השונים. מאז תחילת המבצע נעצרו כ- 7000 איש. ביניהם היו גם אנשים שאינם קשורים לטרור. אלה שוחררו בחלקם לאחר זמן קצר. המיון הראשוני נעשה במתקנים זמניים שהוקמו במפקדות. אלה שלא שוחררו בעקבות מיון זה הועברו למתקן הכליאה במחנה עופר שבאזור. שם נמשכה החקירה, ורבים שוחררו. משם הועברו מספר עצורים למתקן כליאה בקציעות.

צו מספר 1500 קבע מסגרת נורמטיבית מיוחדת לעניין מעצר בעת לחימה. ע"פ אחד הסעיפים הוסמך קצין להורות על החזקתו של עצור במעצר לתקופה של 18 ימים. וזאת בלא שיהא צורך בפקודת מעצר של שופט-משפטאי.

העותרים טענו, בעתירתם כי צו מס' 1500 אינו חוקי. הוא מאפשר מעצרים המוניים בלא לבחון כל מקרה לגופו, ללא עילה ברורה וללא ביקורת שיפוטית. הוא מונע שלא כדין מפגש עם עורך דין למשך 18 ימים בלא ביקורת שיפוטית. הסדר בלתי חוקי זה נוגד את חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו. בתגובה על העתירה נטען כי בנסיבות אלה, במקרים רבים לא ניתן היה להבחין, בזמן אמת, בין אנשי ארגוני הטרור לבין האזרחים התמימים אשר נכחו בזירת הלחימה. לפיכך נעצרו אנשים שנתפסו בשטח בו התנהלו פעולות לחימה וטרור, בנסיבות המעוררות חשד או חשש של מעורבות בפעולות אלה.

ביהמ"ש דן בסוגיות סמכות המעצר לצרכי חקירה, מעצר ללא מעורבות שיפוטית, מניעת הפגישה עם עורך דין, מעצר ללא חקירה, וקבע כי העתירה נדחית בחלקה (בכל הנוגע לסמכות מעצר הקבועה בצו 1500 ובכל הנוגע למניעת פגישה של עצור עם עורך דין) והעתירה מתקבלת בחלקה, במובן זה שבית המשפט הצהיר על בטלות מספר הוראות בצו.

בג"צ 3239/02 איאד אסחק מחמוד מרעב ואח' נ' מפקד כוחות צה"ל באזור יהודה ושומרון ואח'

למדור משפט מנהלי

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





חיפוש עורך דין לפי עיר :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות
שחיקת עיקרון אי קבילות חומרי ביקורת פנים בבית משפט
השופט ד"ר מנחם (מריו) קליין, מתוך: אתר הרשות השופטת

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ