אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> הדיירים מתריעים על סכנת קריסה – להליך המשפטי יש קצב משלו

הדיירים מתריעים על סכנת קריסה – להליך המשפטי יש קצב משלו

מאת: מערכת פסקדין | תאריך פרסום : 20/03/2022 09:00:00 | גרסת הדפסה

צילום: אהרון הרבסט

לפני כשנה וחצי הוגשה תביעת ענק בעקבות ליקויי בניה חמורים בפרויקט של חברת "דונה" בו מתגוררות 166 משפחות. איפה זה עומד היום?

חברת "דונה הנדסה ובניין" הקימה פרויקט מגורים חדש בשכונת גוגנהיים בקרית גת והוא אוכלס ב-2014. מדובר במתחם בן 9 בניינים עם רחבה משותפת וחניון תת קרקעי בו מתגוררות 166 משפחות המשתייכות לקהילת חסידי בעלז.

בספטמבר 2020 הגישו נציגי הדיירים לבית המשפט המחוזי בבאר שבע תביעה בסך 6.5 מיליון שקל נגד החברה. בתביעה, שגובתה בחוות דעת הנדסית, נטען כי יש ליקויי בנייה חמורים בשטחים הציבוריים, במערכות המשותפות ובחיפויי הבנייה. לטענת התובעים, כשל בתכנון וביצוע ביסוס המבנים מביא לשקיעת הבניינים מה שיוצר סדקים רבים, תזוזות של קירות, עיוותי חלונות ודלתות, רטיבויות, פיצוצי צנרת עיליים ותת קרקעיים תדירים המלווים בהפסקות מים ופיצוצי צנרת הביוב וכן היחלשות חיפויי אבני החוץ עד כדי סכנת נפילה. התובעים הדגישו שמדובר בקטסטרופה המסכנת את חיי המשפחות בפרויקט, ובכלל זה כ-800 ילדים.

בנובמבר 2020 נענה בית המשפט לבקשת התובעים והטיל עיקול זמני בסכום התביעה על נכסי חברת דונה, אך עד היום הליקויים החמורים טרם תוקנו.

"כל חודש נופל פה משהו"

פנינו לנציג הוועד באחד הבניינים, מר אהרון הרבסט, כדי לקבל תמונת מצב עדכנית. לדבריו, הבניין כיום בסכנת קריסה והדיירים מתמודדים עם אריחים נופלים ודלתות שיוצאות ממקומן עקב שקיעת הבניינים ואיכות הבנייה הירודה. "כל חודש נופל פה משהו או יש פיצוץ של צינור מים" ציין הרבסט והוסיף כי באחד הבניינים נפלה דלת הכניסה, ואם היה עומד שם אדם מדובר היה באסון.

הוא הוסיף כי החברה ניצלה את העובדה שהרוכשים משתייכים לאוכלוסייה חרדית בה יש חוסר ידע בתחום הבנייה, והיא מתעלמת מהם. "מדובר בעניין מהותי של חיים ומוות ואנחנו לא מבינים למה גוררים רגליים", ציין.

פיצוץ בצנרת, כשעה לפני כניסת השבת בקריה החרדית. צילום: אהרון הרבסט 

עו"ד דניאל כהן שמייצג את הדיירים, מסר כי לא מדובר רק בליקויים חסרי תקדים הנובעים מרשלנות אלא בדפוס התנהלות הגובל בפלילים של החברה ומנהליה. "הפרשה כולה היא תוצר של תאוות בצע שהביאו לגזלה ועושק שכל תכליתם להעשיר את בעלי החברה".

הוא ציין עוד כי בתיק הייתה הסכמה על מינוי מומחה מטעם בית המשפט שהוא גם מהנדס וגם שמאי. ואולם, המומחה גרר רגליים ונהג בסחבת ולבסוף בלחץ התובעים הגיש חוות דעת חלקית בדצמבר 2021 כשהוא מנטרל ולא מתמחר את כל  הליקויים העיקריים הדורשים השקעה של מיליוני שקלים כדי להביא לתיקונם. בנסיבות אלו הוא נאלץ להגיש בשם הדיירים בקשה להשלמת חוות הדעת.

לטענת עו"ד כהן החברה מתבצרת מאחורי חוסר הוודאות המלאכותי שיצר מומחה בית המשפט ודורשת זכות תיקון אף שהיא איבדה זכות זו. הוא הוסיף כי בתחילת פברואר ובהתאם להוראת בית המשפט התכנסו הצדדים כדי לנסות לגבש הסכמה. אלא שלדבריו, מאז המצב תקוע ובית המשפט גילה אורך רוח וסבלנות אין קץ נוכח תרגילי הסחבת למרות סכנת החיים למשפחות ולמבקרים במתחם.

בימים האחרונים הורה בית המשפט למומחים מטעמו לפרט מהן הבדיקות הנוספות הדרושות להשלמת חוות הדעת, וחברת הבנייה התבקשה למסור לבית המשפט את עמדתה לגבי מימון הבדיקות.

מ"דונה הנדסה ובנייה" לא נמסרה תגובה, אולם בעבר טענו בחברה כי טענות התובעים בדבר ליקויים מסכני חיים הן מופרזות ומשוללות יסוד.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן
עסקאות מכר דירה – על אחריות המוכר ואחריות הקונה
עו"ד שרית לנגה כהן, צילום: אופיר הראל

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ