אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> הבעל ברח לחו"ל, האישה עגונה – ביה"ד: ידינו כבולות

הבעל ברח לחו"ל, האישה עגונה – ביה"ד: ידינו כבולות

מאת: עו"ד מרדכי כהן-ניסן | תאריך פרסום : 29/10/2017 14:37:00 | גרסת הדפסה

עו"ד לענייני משפחה, הבעל ברח לחו"ל, האישה עגונה – ביה"ד: ידינו כבולותאילוסטרציה: Anucha Pongpatimeth, 123rf.com

עגינות היא חולי של מוסד הנישואים היהודי-דתי. בית הדין הרבני מנסה לפתור את הבעיה באמצעות ההלכה, אולם ברוב המקרים היא לא מועילה, וכך מדי שנה מתווספות עוד ועוד נשים לסטטיסטיקה.

"לב בית הדין עומד לצד האישה, שומע את מצוקתה, מבין לרחשי ליבה ומחפש מענה ומזור בכל דרך אפשרית על פי ההלכה", כך נפתחה החלטת בית הדין הרבני בתל אביב בתביעת גירושין שהגישה אישה שבעלה סרב לתת לה גט וברח לחו"ל לפני כשלוש שנים. דייני ההרכב הפכו כל אות בהלכות הרלוונטיות, אך הגיעו למסקנה כי כל עוד הוא מסרב לתת לה גט, ידיהם כבולות.

בני הזוג נישאו באוגוסט 2010 והביאו לעולם בן יחיד. בשונה ממקרי העגינות המוכרים, במקרה הנוכחי הבעל פתח פעמיים בהליכי גירושין. בפעם הראשונה הוא חזר בו למען שלום בית ובפעם השנייה – לפני כשלוש שנים וחצי – הוא חזר מבקשתו בטענה שהוא מבולבל ורוצה לשמור על משפחתו.

בשלב הזה האישה כבר מאסה בבעלה ותבעה גירושין בעצמה. אלא שעד שנקבע דיון בתיק, הבעל כבר ברח לחו"ל ומאז היא נלחמת על חירותה.

תחילה, היא ביקשה לחייב את הבעל לתת לה גט לאחר שסיפר למכריו שהוא פתח בחיים חדשים. היא הדגישה כי לנוכח תביעות הגירושין שהגיש בעבר, הרי ברור שהוא מעוניין להתגרש אך רוצה לנקום בה.

במהלך השנה האחרונה ניתן פסק דין שחייב את הבעל לגרש את האישה אך מאחר שהוא מתגורר בחו"ל, לא הייתה בכך תועלת. על כן, האישה ניסתה דרך אחרת, וביקשה מהדיינים לבחון האם ניתן לבטל את הקידושין או לחילופין, לזכותה בגט.

עוד אישה עגונה

בהחלטה שניתנה בחודש שעבר, דייני ההרכב – הרב ישראל שחור (אב"ד), הרב יצחק מרוה והרב שמעון לביא – בחנו את ההלכות הרלוונטיות למקרה מתוך כוונה אמתית להעניק לאישה פיתרון, אך הגיעו למסקנה שאינם יכולים לעזור לה.

הדיינים ציינו כי ישנם ארבעה מקרים עיקריים בהם ניתן לבטל קידושי נישואים: הפקעה, עדים פסולים, קידושים שלא נעשו בסמוך לנישואים ו"מקח טעות".

אלא שהמקרים הללו לא חלים במקרה הנוכחי. הדיינים הסבירו כי למעט במקרים שבהם הבעל קידש את האישה שלא מרצונו, בהפקעה עדיין חייב שיינתן גט. הם הוסיפו כי שני המקרים הבאים לא מועילים לאישה מאחר שהנישואים נעשו בסמוך לקידושין והעדים שנכחו בטקס היו כשרים.

באשר ל"מקח טעות", מדובר במקרה בו הנישואים נעשו על בסיס טעות כלשהי. עילה זו נפוצה בעיקר כשאחד מבני הזוג הסתיר דבר מה חמור, וברגע שהדבר התגלה, בן הזוג האחר ביקש את ביטול הקידושין. במקרה הנוכחי, האישה טענה כי טרם הנישואים בעלה הבטיח לה שלא יפריע לה בקיום מצוות ולא עמד בהבטחה זו, אולם הדיינים הסבירו שהדבר לא נחשב ל"מקח טעות" מאחר שהיא נשארה עימו במשך חמש שנים לאחר שהפר את הבטחתו.

משביטול הקידושין ירד מהפרק, הדיינים פנו לבחון האם ניתן להעניק לאישה "זיכוי גט", אך הגיעו למסקנה כי לא ניתן לזכותה משום שהבעל חזר בו מרצונו להתגרש בפני בית הדין.

"במקרה הנוכחי לב בית הדין משתתף בצער האישה ובמצוקותיה, אולם לא מצאנו לעת הזאת פתח להתירה מעגינותה", סיכמו הדיינים את החלטתם והביעו תקווה כי חייו החדשים של הבעל יניאו אותו ממחשבתו הפסולה.

  • ב"כ התובעת: עו"ד לענייני משפחה מגי הלפרין ועו"ד בתיה כהנא דרור
  • שמו של ב"כ הנתבע לא צוין בהחלטה
עו"ד מרדכי כהן-ניסן עוסק/ת ב- דיני משפחה
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה
תקופת הקורונה: הגיע הזמן לסיים סכסוכים
אילוסטרציה: Campaign Creators, Unsplash

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ