אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> ירושות וצוואות >> גופת האם תישרף למרות התנגדות הילדים

גופת האם תישרף למרות התנגדות הילדים

מאת: עו"ד עדי חן | תאריך פרסום : 29/03/2022 09:43:00 | גרסת הדפסה

עורך דין צוואות, גופת האם תישרף למרות התנגדות הילדים: זה היה רצונהעו"ד עדי חן | צילום: אוראל כהן (אילוסטרציה: The Good Funeral Guide on Unsplash)

בצוואה שלה כתבה המנוחה שהיא מתנגדת לקבורה. ילדיה טענו שאמם הייתה חברה בכת והם חוששים שהדברים הוכתבו לה. אבל השופטת קבעה שאין שום ראיה לכך שהצוואה לא משקפת את רצונה

המנוחה נפטרה בגיל 86 אחרי יותר מ-30 שנות חברות בקבוצה פילוסופית רוחנית בהנחיית ריקי שחם. לאחר מותה, ילדיה התנגדו לשריפת גופתה אף שביקשה זאת בצוואתה, בטענה שהייתה שבויה בכת והם חוששים שתוכן הצוואה הוכתב לה. תביעה שהגיש נגדם חבר הקבוצה התקבלה לאחרונה על-ידי סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב אביגיל כהן. בפסק הדין נקבע כי המנוחה הייתה צלולה ופעילה עד יום מותה ואין כל ראיה לכך שהצוואה לא משקפת את רצונה החופשי.

המנוחה הלכה לעולמה במרס האחרון אבל ההכנות של שלושת ילדיה להלוויה נתקלו בהתנגדות מצד חברי קבוצת ריקי שחם שבה הייתה חברה, ואחד מהם אף הגיש תביעה ובקשה לצו מניעה דחוף שימנע את קבורתה. סגנית הנשיא אביגיל כהן לא נענתה לבקשתה ובינתיים הילדים קברו את אמם והחלו לשבת עליה שבעה.

בתגובה לתביעה טענו הילדים שהם לא מסוגלים להתמודד כעת גם עם אבל על אמם וגם עם הלחצים שמפעילים עליהם חברי הקבוצה. לטענתם, מדובר בכת שאליה הצטרפה אמם לפני כ-30 שנה – מעשה שפירק את המשפחה. לדבריהם, הם החליטו לקבור את אמם לפי צו המצפון שלהם והם חוששים שהצוואה שהשאירה אחריה, בה כתבה שהיא מתנגדת לקבורה ומבקשת שישרפו את גופתה, הוכתבה לה על ידי הקבוצה ולא משקפת את רצונה החופשי.

בסופו של דבר, הילדים ביקשו לכבד את החלטתם לקבור את אמם אבל הודיעו שיכבדו כל החלטה שתתקבל בבית המשפט. עוד הם ביקשו שאם יוחלט על הוצאת הגופה ושריפתה – הם לא יצטרכו להיות מעורבים בתהליך.

לא חיה לפי המסורות המקובלות

השופטת כהן הבהירה כי בית המשפט העליון קבע באופן חד משמעי שכאשר יש ראיות לכך שרצון המת הוא לא להיקבר – יש לקיים את רצונו גם אם הוא לא תואם את הדין העברי. עוד הדגישה השופטת שאין בחוק איסור על שריפת גופות או הוראה שמחייבת בקבורה.

השופטת ציינה כי הילדים עצמם הודו שאמא שלהם "לא חיה את חייה על פי מערכות מסורתיות מקובלות" והייתה שייכת לקבוצה עד סוף חייה. עוד היא קבעה שגרסת התובע לפיה המנוחה ביקשה שלא להיקבר לא נסתרה ולא הובאה כל ראיה שתומכת בטענה שהצוואה לא משקפת את רצונה. בהקשר הזה השופטת הדגישה שהמנוחה הייתה "צלולה ופעילה כמעט עד יום מותה, בשנתה -86 לחייה".  

"לפיכך", כתבה השופטת, "יש להישען על המצב המשפטי השורר ולפיו יש לכבד את רצון המנוחה". לאור זאת, השופטת קיבלה את התביעה תוך שציינה כי אולי הילדים יתנחמו בכך שבכל זאת ערכו לאמם הלוויה וישבו עליה שבעה.

השופטת הורתה לתובע לפעול להוצאת גופת המנוחה בעזרת גורם בעל ניסיון בתחום – על חשבונו.

לא נפסקו הוצאות.  

  • ב"כ התובע: עו"ד ליאור רוב, עו"ד רן בלקין, עו"ד קרן איליה
  • ב"כ הנתבעים: עו"ד אשר אקסלרד (בשם החברה קדישא), הילדים לא היו מיוצגים
עו"ד עדי חן עוסק/ת ב- ירושות וצוואות
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום ירושות וצוואות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום ירושות וצוואות
השינויים הצפויים בחוק הירושה על רקע המלחמה
עו"ד אהובה יששכר | צילום: שרון לוין, אילוסטרציה: Mike Labrum on Unsplash

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ