אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> "עלול לגרום לאסון": ביהמ"ש הורה למועצה מקומית לחזק מדרון

"עלול לגרום לאסון": ביהמ"ש הורה למועצה מקומית לחזק מדרון

מאת: מערכת פסקדין | תאריך פרסום : 03/08/2023 12:18:00 | גרסת הדפסה

אילוסטרציה: Ramin Khatibi, Unsplash

בני זוג מבית אריה הגישו תביעה נגד המועצה המקומית לאחר שנוצר מצוק מתחת לביתם במהלך פיתוח שכונה בסמוך למגרש שלהם. בית המשפט התערב

השופטת הבכירה ניצה מימון שעשוע מבית משפט השלום בפתח תקווה קיבלה לאחרונה תביעה שהוגשה נגד המועצה המקומית בית אריה. התובעים טענו שעבודות לפיתוח מגרשים מתחת למגרש שלהם יצרו מדרון שנמצא בסכנת התפוררות. המועצה טענה שאין בעיה בטיחותית אך השופטת קיבלה את עמדת מומחי בית המשפט והורתה למועצה לחזק את המדרון. 

התובעים הם בני זוג, בעלי זכויות במגרש בבית אריה שבדרום-מערב השומרון, עליו בנו את בית משפחתם.

בתביעה שהוגשה באמצעות עו"ד עמיר דרורי נטען כי החברה לפיתוח בית אריה פעלה בשנים 2013 ואילך לפיתוח מגרשים הנמצאים במפלס התחתון למפלס המגרש של התובעים. בין שני המפלסים הללו נחצב בהר מצוק בגובה של כ-20 מטר המורכב ממדרון תלול שבחלקו העליון קיר תומך בגובה של כ-8 מטר. זאת, בניגוד להוראות היתר הבניה. התובעים טענו כי המצוק נמצא בהליכי התפוררות וקריסה ומהווה סיכון לשני המפלסים.

הם הוסיפו כי התביעה מוגשת לנוכח הידרדרות שחלה וסדקים נוספים שנפערו בבית ובמגרש, וזאת ככל הנראה בעקבות הגשמים הרבים שירדו, ואשר החלישו עוד יותר את המדרון והקיר ואשר עלולים אף לגרום לקריסה של מפלס המגרש.

המועצה, החברה הכלכלית והוועדה המקומית, שיוצגו על ידי עוה"ד דן שוורץ ואהרן זהבי ממשרד גדעון פישר ושות׳, טענו מנגד כי אין סימנים המלמדים על היחלשות המדרון ולכל היותר נמצאה "דרדרת טבעית מעטה" שנקלטה על ידי הרשת שהוצבה לקליטתה. לשיטתן, הקיר התומך אשר בנוי מעל המדרון יציב ותקין.

שני הצדדים הגישו חוות דעת לתמיכה בעמדתם ובית המשפט מינה מומחים מטעמו. מסקנותיהם היו שהמדרון החצוב הוא כמעט אנכי ותלול מדי ואינו עומד בדרישות התקן.

תהיה קריסה

השופטת ניצה מימון שעשוע קיבלה את התביעה. היא כתבה בין היתר כי הוכח בחוות דעתם האובייקטיביות של מומחי בית המשפט, כי חציבת המדרון שגובהו כ-15 מ' בתלילות של מעל 80 מעלות, חורגת מהתקן המחייב הממליץ על זוית שיפוע של עד 70 מעלות. זאת, מאחר שמדובר בסלע שאינו אחיד ושיש בו סדקים וחללים העשויים להחלישו.

"כל המומחים היו איתנים בדעתם כי בסלע מסוג זה, וזוית חציבה כפי שנחצב המדרון, אין המדרון יציב במידה מספקת והוא עלול לקרוס ברבות השנים באופן שלא רק תיווצר דרדרת, המסכנת את המגרשים התחתונים, אלא גם תהיה קריסה של יציבות המצוק עצמו באופן המסכן את יציבות המגרש (המפלס העליון של המצוק)".

השופטת קבעה כי חציבת המדרון בתלילות וללא דיפון (הצבת יסודות) היא עוולת הסרת תמיכה ממקרקעין ביחס למגרש התובעים והאחריות מוטלת על המועצה המקומית והחברה לפיתוח.  

"אני מוצאת לנכון והכרחי כדי למנוע חשש לאסון עתידי, לתת סעד של צו עשה המחייב את המועצה לתכנן ולבצע דיפון של המדרון מתחת למגרש", סיכמה השופטת.

היא קבעה כי לתובעים יוסדר דיור חלופי לתקופת ביצוע העבודות ככל שיבחרו לעזוב את הבית בתקופה זו וכי התכנון והביצוע של הדיפון ייעשו תוך 18 חודשים.

המועצה חויבה בהוצאות בסך 40,000 שקל ובשכ"ט עו"ד בסך 30,000 שקל. 

  • ב"כ התובעים: עו"ד עמיר דרורי
  • ב"כ המועצה, החברה הכלכלית והוועדה המקומית: עוה"ד דן שוורץ ואהרן זהבי ממשרד גדעון פישר ושות׳
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן
עורך דין יש, ושמאי?
צלם: גלעד ארצי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ