אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> בגלל אכיפה בררנית: בוטלה הרשעת אב לחמישה שבנה ללא היתר

בגלל אכיפה בררנית: בוטלה הרשעת אב לחמישה שבנה ללא היתר

מאת: מערכת פסקדין | תאריך פרסום : 19/09/2023 10:09:00 | גרסת הדפסה

אילוסטרציה: Kate Darmody, Unsplash

נגד תושב באר שבע ואשתו הוגש כתב אישום על ביצוע עבירות בנייה. האישה זוכתה וההליך המשיך להתנהל נגד הבעל, שהודה בעבירות. טענתו כי יש לבטל את ההרשעה מטעמי הגנה מן הצדק התקבלה

השופטת זהר דולב להמן ביטלה הרשעה של נאשם בעבירות תכנון ובניה וקבעה כי הוא ירצה 120 שעות לתועלת הציבור. הנאשם ואשתו הם בעלים של דירת גן בבאר שבע, בה בוצעו חריגות בניה. השופטת קיבלה את טענותיהם בעניין הגנה מן הצדק מכיוון שנגד שכניהם שביצעו עבירות דומות לא ננקטו הליכים. בשנה שעברה האישה זוכתה ולאחרונה ניתן גמר הדין בעניינו של האיש, שיצא ללא הרשעה.  

בני הזוג גרים בבאר שבע בדירת גן בבניין שהוא חלק משורת בניינים צמודים בעלי קירות משותפים. בדירה בוצעה תוספת של מחסן בגודל 23 מ"ר וכן של חניה בגודל 45 מ"ר. בנוסף, נפרץ פתח בקומת קרקע והותקנה דלת כניסה. כל העבודות בוצעו ללא היתר. לפני כשלוש שנים הוגש נגדם כתב אישום בעבירה של שימוש אסור במקרקעין לפי חוק התכנון והבנייה.

בתום ניהול הוכחות הורשע הבעל בשימוש אסור במקרקעין לפי חוק התכנון והבנייה. בהכרעת הדין התקבלה טענת ההגנה כי עומדת לבני הזוג הגנה מן הצדק. האישה זוכתה מאחר שלא ידעה על ביצוע העבירה שכן הבעל היה הדומיננטי בתהליכים. לגביו נקבע כי ההגנה מן הצדק תעמוד לזכותו במסגרת גזר הדין.

עו"ד לירון סבן, שייצג את בני הזוג, טען שבנסיבות החריגות של המקרה יש לבטל את הרשעת האיש.

פגמים מהותיים

השופטת זהר דולב להמן מבית המשפט לעניינים מקומיים בבאר שבע קיבלה את הטענה. היא הזכירה את הקביעות בהכרעת הדין בנוגע להגנה מן הצדק.

בין היתר כתבה השופטת שההגנה הוכיחה אכיפה בררנית, שכן במרבית דירות הגן בבניינים הסמוכים לדירת בני הזוג בוצעו עבודות שלא ניתן להן היתר. עם זאת, כתב האישום היחיד שהוגש הוא נגד בני הזוג ולא בוצעו הליכי אכיפה כלפי עבודות השכנים. 

עוד ציינה השופטת את התנהלות הרשות בחקירה. לדבריה, אף שאין חובה להתריע על ביצוע עבירה, בנסיבות תיק זה ברור כי התנהלות הגונה של הרשות הייתה מעמידה את הבעל על הפסול שבמעשיו כבר בתחילת ביצוע העבודות להקמת המחסן. לדברי השופטת, לא נמצאה הצדקה מהותית ועניינית להמתין מספר חודשים תוך תיעוד התקדמות העבודה, עד הפניה לנאשם. 

בהכרעת הדין נקבע גם כי אין ראיות ברורות וחד משמעיות שהנאשמים זומנו כדין לחקירה.

השופטת קבעה כי מדובר במספר פגמים מהותיים שנפלו בהליך, שצירופם יחד מצדיק את ביטול הרשעת הנאשם חרף חומרת העבירה.

עוד היא כתבה כי ההרשעה עלולה לפגוע בנאשם, אדם כבן 54, אב לחמישה ילדים בגילאים 14-29 וסב ל-1. הוא נפצע קשה בתאונת דרכים ובעקבותיה נסגר עסק שניהל. כיום הוא השתלב בחברה בתחום הנדל"ן. הנאשם סובל מפוסט טראומה על רקע תאונת הדרכים ומצבה הכלכלי של המשפחה מורכב.

זאת ועוד, הנאשם ניהל אורח חיים תקין ויצרני במשך כל חייו והשופטת הדגישה את החשש שהרשעה תפגע בעתידו ובפרנסת המשפחה. 

בנסיבות אלה היא החליטה לבטל את ההרשעה. בגמר הדין נקבע כי הנאשם יבצע 120 שעות לתועלת הציבור ויצהיר על התחייבות בסך 5,000 שקל שלא יעבור במשך שנה עבירות בנייה.

כמו כן, השופטת הורתה לנאשם להרוס את המחסן, אלא אם יקבל היתר.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ