אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני צרכנות ותיירות >> אל תהיו פראיירים: ממשו את האחריות למוצרי חשמל ואלקטרוניקה

אל תהיו פראיירים: ממשו את האחריות למוצרי חשמל ואלקטרוניקה

מאת: עו"ד מיכאל מדובוי | תאריך פרסום : 28/07/2016 17:11:00 | גרסת הדפסה
עו"ד מיכאל מדובוי

רכשתם תנור וקרתה בו תקלה, קניתם טלפון וכעבור זמן מה הוא "שבק חיים". מה עושים? לפני שתוציאו כספים מיותרים, חשוב שתדעו את זכויותיכם. מדריך.

תקנות הגנת הצרכן (אחריות ושירות לאחר מכירה) קובעות כי לכל מוצר חשמל ואלקטרוניקה, שעולה יותר מ-150 שקלים, תינתן אחריות יצרן למשך שנה. היצרן חייב לתקן בחינם כל קלקול שהתגלה במוצר במהלך תקופת האחריות, תוך פרקי הזמן שהוגדרו בתקנות.

למשל, תקלות "משביתות" בחלק ניכר ממוצרי חשמל ביתיים יש לתקן בביתו של הצרכן, תוך 3 ימים מהקריאה, אך כיריים חייבים לתקן תוך יומיים, ומקרר ומקפיא – תוך יום אחד. מוצרים אחרים יש להביא, בדרך כלל, לתחנת שירות, והיצרן צריך לתקן אותם תוך 10 ימים; אם אין תחנת שירות במרחק של 15 ק"מ מהחנות שבה נרכש המוצר, ניתן למסור אותו לתיקון בחנות, ומשך התיקון לא יעלה על שבועיים.

לפי התקנות, פטור היצרן מהאחריות, אם הצרכן פגע במוצר בכוונה ("בזדון"). בנוסף, אם הקלקול נגרם בשל "כוח עליון", בשל מעשה מכוון או רשלני של הצרכן (כולל שימוש בניגוד להוראות השימוש) או כשהמוצר תוקן על ידי גורם לא מורשה ובלי שהיצרן הפר את חובותיו לפי התקנות, זכאי היצרן לדרוש תשלום עבור התיקון. למעשה, כיוון שהתקנות אינן קובעות תקרה לתשלום שניתן לדרוש, ההכרה בזכות לדרוש תשלום שווה להכרה בפטור מהאחריות.

"קורוזיה" לא פוטרת

היצרן הוא שצריך להוכיח את הנסיבות המאפשרות פטור מהאחריות או גביית תשלום עבור התיקון. לא פעם דחו בתי המשפט ניסיונות סתמיים להסתמך על הוראות אלה. למשל, במספר פסקי דין נקבע כי לא ניתן להתנער מחובת תיקון מכשיר טלפון באחריות, בטענה של קורוזיה. גם אם יש קורוזיה במכשיר, כדי להיות פטור מהאחריות, חייב היצרן להוכיח (ברמה הסתברותית) שהצרכן גרם לה במכוון. (ראו למשל: ת"ק 15229-11-09 בר נגד פרטנר, ת"ק 35431-04-12 סוחוטין נגד דינמיקה).

פסק דין שניתן בפברואר 2015 עסק בצרכן שביקש לתקן מכשיר במסגרת אחריות, אך החברה סירבה בטענה שהמכשיר תוקן קודם לכן במעבדה לא מורשית. בית המשפט דחה את הטענה, לאחר שהתרשם שאין קשר בין הנזק שהצרכן ביקש לתקן לבין התיקון במעבדה, משום המכשיר עבד קשורה במשך קרוב לשנה אחרי התיקון שם.

יצרן אינו יכול לסייג את האחריות שלו לעומת הנדרש בתקנות. לכן, למשל, אין תוקף להוראות בתעודת אחריות, הקובעות שחלקים מסוימים מהמוצר אינם כלולים בה. במקרה אחד קבע בית משפט לתביעות קטנות בירושלים, כי סעיף בתעודת אחריות לנגן מוזיקה, שלפיו האחריות אינה חלה על אביזרים נלווים, חסר תוקף. בית המשפט הורה ליבואן להחזיר לצרכן את מחיר הנגן, אחרי שהיבואן סירב לתקן קרע בחוט של אוזנייה. עם זאת, יש לציין כי כשמוענקת אחריות לתקופה העולה על שנה, ניתן להכניס סייגים לגבי האחריות שתחול לאחר השנה הראשונה.

ואם אי אפשר לתקן?

כשיצרן אינו מצליח לתקן מוצר הוא חייב להחליף אותו במוצר חדש זהה או דומה, או להחזיר לצרכן את מחיר המוצר המקולקל. הבחירה בין שתי האופציות נתונה ליצרן, כך שהצרכן אינו יכול לדרוש החזר כספי אם היצרן מוכן לספק לו מוצר חדש. אבל היצרן אינו רשאי להחליף המוצר המקולקל במוצר משומש. אגב, אם תיקון של מוצר באחריות מצריך החלפת חלקים, גם החלקים חייבים להיות חדשים ומקוריים.

לגבי מוצרים שעלו יותר מ-300 שקלים, התקנות מחייבות את היצרן לספק (בתשלום) חלקי חילוף במשך שנה נוספת לאחר תום שנת האחריות. לגבי חלק ניכר ממוצרי חשמל ביתיים, חובת ההספקה של חלקי חילוף מסתיימת רק שש שנים אחרי תום שנת האחריות.

כאמור, החובות על פי התקנות מוטלות על היצרן. מרבית מוצרי חשמל ואלקטרוניקה הם מיובאים. לגביהם, היבואן של המוצר נחשב ליצרן. אם לא ניתן לאתר את היצרן/היבואן (למשל, אם הוא פשט את הרגל), הרי שהאחריות תחול על המוכר, אבל זאת רק לגבי מוצרים שעלו יותר מ-400 שקלים.

כשהיצרן אינו מתקן מוצר או אינו מספק חלקי חילוף בהתאם לתקנות, ניתן לתבוע ממנו עד 10,000 שקל פיצויים לדוגמה. לרוב, נמנעים השופטים מלפסוק את סכום הפיצוי המקסימלי. למשל, לפני כשנה הורה בית המשפט ליבואן של תנור אפייה לשלם לתובע-צרכן את שווי התנור שהתקלקל אחרי 6 שנים וכן 2,500 שקל פיצויים, וזאת משום שהיבואן לא הצליח לספק לצרכן את החלק שהתקלקל (על פי התקנות, יש חובה לספק חלקים לתנורי אפיה במשך 7 שנים מהרכישה). הפיצוי לדוגמה היה מתון יחסית, שכן היבואן ניסה להשיג את החלק, אך לא הצליח מאחר שהיצרן בחו"ל פשט רגל.

חשוב להכיר את התקנות

כפי שראינו, תקנות הגנת הצרכן מעניקות לצרכנים זכויות לא מבוטלות. במדריך זה פירטנו רק חלק מההוראות.  באופן כללי, כדאי לכל אחד להכיר את התקנות על מנת להתמודד בזמן אמת עם כל מיני טענות שבתי עסק עלולים להמציא, ולדעת לעמוד על הזכויות הצרכניות שלנו. 

* עורך דין מיכאל מדובוי עוסק בדיני צרכנות, חוזים ומסחר

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את Get Lawyer

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את Get Lawyer
אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני צרכנות ותיירות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני צרכנות ותיירות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ