בפניי תביעה כספית חוזית על סך 9,726 ₪.
לפי כתב התביעה, התובעים נרשמו לטיול מאורגן למרוקו אצל חברת רימון טיולים – הנתבעת. הטיול אליו נרשמו היה למשך 11 יום, בין התאריכים 4.9.16 – 15.9.16. התובעים מסרו בכתב התביעה כי מיום 4.9.16 ועד ליום 9.9.16, התנהל הטיול באופן סביר. ביום 9.9.16 (יום ו'), התברר לתובעים כי חג הקורבן יחול בשבוע שלאחר מכן ויש לצפות שמקומות רבים יהיו סגורים לרגל החג. התובעים מלינים בתביעתם על כך שהחל מיום 10.9.16 לטיול, החלה תוכנית הטיול להשתבש, שעה שקיבלו זמן חופשי רב מדיי. כמו כן, מלינים התובעים על כך שבארבעת הימים האחרונים לטיול, החל מיום 11.9.16, רוב בתי העסק היו סגורים לרגל החג ובשל כך, ניתן להם זמן חופשי נוסף וכן נמנעה מהם הנאה מאותם בתי עסק ומסחר, שאלמלא החג, היו אמורים להיות פתוחים במהלך הטיול. התובעים עותרים בתביעתם לקבלת פיצוי חלקי (עבור 4 ימים מתוך 11 יום) של 4863 ₪ לזוג הלר (אשר שילמו עבור הטיול סך של 13,375.57 ₪) ו – 4926 לזוג שפיגל (אשר שילמו עבור הטיול סך של 13,547 ₪) וזאת לאור העובדה כי הנתבעת לא הביאה לידיעתם, בזמן ההרשמה, כי במועד הטיול יחול חג הקורבן, מה שהפחית מהנאתם לאורך ארבעת ימי הטיול האחרונים. זאת ועוד, עתרו לפיצוי עבור הזמן החופשי הרב שניתן להם, למרות שהדבר לא צוין בתוכנית הטיול; על אי הקדמת הטיסה ארצה, למרות ידיעת החברה כי מקומות רבים יהיו סגורים וכן עבור הוצאות משפט.
מנגד, טוענת הנתבעת בכתב ההגנה כי התובעים קיבלו את מלוא המובטח להם (טסו לחו"ל, השתתפו בכל הטיולים, הסיורים והביקורים שבוצעו, לנו בבתי המלון, אכלו במסעדות, ביקרו באתרים, נסעו באוטובוס תיירים וקיבלו את שאר השירותים להם התחייבה הנתבעת). אשר לטענה הנוגעת לזמן החופשי הרב שניתן, מסרה התובעת כי לתובעים לא ניתן זמן חופשי לטיולים, ואילו הזמן החופשי היחיד שניתן להם, כמו ביתר טיולי הנתבעת, היה לצורך ארוחות והתרעננות, ומדובר בזמן חופשי הזהה ליתר הטיולים מטעם הנתבעת. עוד מסרה הנתבעת, כי חג הקורבן חל במשך יומיים בלבד והתובעת, אשר הייתה מודעת לכך שהחג יחול בתאריכים 12-13.9.16 וידעה כי בתי עסק רבים יהיו מושבתים, ייעדה מראש את אותם הימים לטיולי נוף וטבע מחוץ לעיר וזאת על מנת שלא לפגום בחוויית המטיילים. עוד טוענת הנתבעת, כי התובעים לא פירטו מהן האטרקציות אותן פספסו בשל חופשת החג, ומה היו החריגות מתוכנית הטיול, וכן הוסיפה כי העצירות בעיירות בדרך לערים בהן היו מתוכננים הנוסעים לטייל לא היו חלק מתוכנית הטיול. עוד נמסר, כי התובעים הגישו את תביעה זו רק לאחר שראו מקרה שאינו זהה, בבית משפט לתביעות קטנות בירושלים, בו קיבלו תובעים שנסעו למרוקו במהלך חג הקורבן, פיצוי. וכן הוסיפו כי התובעים 1-2 עצמם אף מסרו לנציג הנתבעת מכתב תודה בשם יתר המטיילים וכן כי הנתבעת קיבלה מכתבי הוקרה ותודה למדריך הטיול עבור טיול נפלא ומהנה.
בדיון שנערך בפני ביום 1.2.17, חזרו הצדדים על טענותיהם. מטעם הנתבעת העיד מר שמעון אמיר, מנהל מחלקת מרוקו בחברת רימון, אשר מסר כי הוא תכנן את ימי הטיול, ותכנון הטיול נעשה במודע לכך שבחלק מימי הטיול יחול חג הקורבן. כמו כן מסר, כי גם בטיולים רגילים, בתאריכים בהם אין חגים, כאשר מתוכנן יום תצפיות בנופים, אין מה לעשות מלבד התרשמות מנופי הטבע, והטיול התקיים בהתאם למסלול המתוכנן.
עוד העיד מטעם הנתבעת מדריך הטיול, מר ג'קו קבלו. מר קבלו מסר כי בימי החג יצאו הנוסעים ממרקש לכיוון המפלים, בהתאם לתוכנית. לדבריו, התוכנית לא משתנה במהלך כל השנה. העד מסר כי בימים בהם מתוכננים טיולי נופים על פי התוכנית, הוא תמיד מבצע את אותו מסלול ואותן העצירות, ללא קשר לחג, וכלשונו: "הגענו למפלי אוג'וד, בדרך עצרנו להפסקה, נכון, זה היה יום חג, אין קשר. המסלול אותו מסלול. הבתים אותם בתים והנופים אותם נופים. אני נוסע לשם עשרות פעמים, בחיים אני לא עושה שם שום דבר..." (ראה עמ' 3 לפרוט', בש' 24-26). בהמשך מסר כי ביום האחרון לטיול נסעו לראות את המסגד בקזבלנה ואח"כ לשוק חובוז, אשר חלק מהעסקים שם היו סגורים. לשאלת בית המשפט, מסר העד כי לא הודיע לתובעים שחג הקורבן יחול, וזאת היות והחג הוא רק יומיים מתוך הטיול, ולא היה בכך כדי לפגום בטיול.
דיון והכרעה:
לאחר שבחנתי את כתב התביעה, כתב ההגנה, הנספחים שצורפו לכתבי הטענות וכן לאחר ששמעתי את טיעוני הצדדים והעדים בדיון שנערך בפניי, נחה דעתי כי דין התביעה להתקבל באופן חלקי.
התובעים כאמור מלינים על כך שעל הנתבעת היה לציין בפניהם, בטרם הרכישה, כי הטיול נערך בימים בהם מתקיים חג הקורבן במרוקו. לטענת התובעים, לו היו יודעים מידע זה קודם לכן, היו בוחרים בתאריכים אחרים ליציאה לטיול על מנת להימנע מאי נעימויות ועסקים סגורים ובכך למעשה נפגמה הנאתם מהטיול באותם ימים. הנתבעת, הן בכתב ההגנה והן בדיון שבפניי, בין אם על ידי מנכ"ל החברה, מדריך הטיולים או מנהל מחלקת מרוקו, הודתה כי לא ציינה בפני התובעים, קודם לרכישה, כי חג הקורבן יחול על חלק מתאריכי השהייה בטיול.
תקנות 2 ו-3 לתקנות שירותי תיירות (חובת גילוי נאות), תשס"ג-2003 קובעות בזו הלשון:
" 2. (א) סוכנות נסיעות תיתן למי שרוכש חבילת תיור שהיא מוכרת (להלן- לקוח) או למבקש לרכוש חבילת תיור כאמור, מידע בכתב בכל הנוגע לשירותים הניתנים במסגרת חבילת התיור.
(ב) מידע כאמור בתקנת משנה (א), יימסר באופן שיאפשר הזדמנות סבירה לעיין בו לפני רכישת חבילת התיור, ככל שניתן בנסיבות הענין.