ת"צ
בית משפט השלום כפר סבא
|
58423-11-15
25/05/2017
|
בפני הנשיאה:
רחל קרלינסקי
|
- נגד - |
המבקשת:
דיקלה ברנס-עו"ד
|
המשיבה:
המשביר לצרכן בתי כלבו בע"מ
|
החלטה |
1.זו בקשה שניה להסתלקות מבקשה לאישור תובענה כייצוגית עפ"י ס' 16 לחוק תובענות ייצוגיות התשס"ו-2006.
ענינה של בקשת האישור בטענה להפרת הוראת תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) התשע"א-2010 ע"י המשיבה בסרבה לבצע החזר כספי במזומן, מקום שהוחזר מוצר שנרכש כמתנה בחנויות המשיבה. המבקשת טענה כי המשיבה מנהיגה מדיניות על פיה לא ניתן החזר כספי למי שקיבל מוצר במתנה אלא למשלם המקורי באמצעות ביטול החיוב בכרטיס האשראי שלו או זיכוי במקרה שהחיוב כבר בוצע. במעשה זה מונעת המשיבה את האפשרות של ביטול עסקה במוצר שנרכש כמתנה.
במסגרת בקשת האישור נתבקש סעד של פיצוי שכומת ליחיד הקבוצה בסך של 377 ₪ ולקבוצה בגבול סמכות ביהמ"ש וכן צו עשה שיחייב את המשיבה לשנות את מדיניות החזר המוצר בהתאם לקבוע בתקנות.
2.בטרם הגשת תשובה הוגשה בקשה מוסכמת להסתלקות במסגרתה פירטה המשיבה את עמדתה על פיה אין ממש בבקשת האישור הואיל וככלל היא פועלת על פי הוראות חוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981 והתקנות, וכי בפועל מדובר בטעויות שאינן מעידות על הכלל. למעשה גם במקרים שבהם הצרכן לא קיבל החזר כספי במזומן, הוא קיבל זיכוי לרכישת מוצר אחר לפי בחירתו או אפשרות להחליף מוצר שהחזיר לשביעות רצונו, וכך לא נגרם לו כל נזק בר פיצוי.
3.הצדדים נותרו חלוקים בעמדותיהם, כאשר המבקשת עומדת על בקשתה וטענתה כי לא מדובר בטעויות נקודתיות, למרות זאת הצליחו להגיע ביניהן להסכמות שעל פיהן תתחייב המשיבה לביצוע סדרת פעולות שתייתרנה המשך ניהול ההליך.
בין הבנות אלו התחייבה המשיבה לחדד את נהליה, להקפיד על קיום הוראות הדין ולבצע החזר כספי על פיהן, לציין את מדיניותה בשלטי החנויות ולקיים הדרכות לעובדיה.
4. לאחר הדיון במעמד הצדדים הוגשה הבקשה הנוספת שלפני ובמסגרתה פירטה המשיבה נכונותה להענקת הטבה לציבור (למעט עסקאות של מכרזי משטרת ישראל ואנשי קבע הרוכשים באמצעות נקודות) כדלקמן:
"הטבה לציבור: ... ועל אף שהתקנות מחייבות את המשיבה להשיב את התמורה בשיק מזומן בתוך המועדים הקבועים בתקנות, הרי במקרים בהם סכום ההחזר בגין ביטול עסקת המתנה לא יעלה על 300 ₪, ההחזר יהיה במזומן. זאת הן במקרים בהם שולמה המתנה במזומן (ללא הגבלת עלות), הן במקרים בהם שולמה המתנה באשראי (אף אם כרטיס האשראי של הצרכן רוכש המתנה לא חויב) והן במקרים בהם שולמה המתנה בשיק נפרע.
הטבה זו לא תחול במקרים בהם המתנה שולמה בשיק שעדיין לא נפרע.
התחייבות המשיבה לפעול על פי סעיף זה תהיה בתוך 30 יום מיום אישור הבקשה להסתלקות ולמשך תקופה של שנתיים ימים."
כמו כן התחייבה המשיבה לפרסם בשילוט החנויות את מדיניות החזרת המוצרים וביטולי העסקה גם למוצר שניתן במתנה.