ע"ע
בית דין ארצי לעבודה ירושלים
|
70-06
19/09/2007
|
בפני השופט:
1. עמירם רבינוביץ 2. יגאל פליטמן 3. שמואל צור
|
- נגד - |
התובע:
איטה עטיה עו"ד מאיר אבירם
|
הנתבע:
מדינת ישראל - משרד הרווחה עו"ד מוחמד חאג' יחיא
|
פסק-דין |
השופט יגאל פליטמן
1. בפנינו ערעור על פסק דינו של בית הדין האזורי לעבודה בירושלים (סגנית שופטת ראשית - דיתה פרוז'ינין ונציגי הציבור הגב' רקנטי ומר גרנות; ע"ב 2232/01), בו נדחתה תביעתה של המערערת למתן סעד הצהרתי הקובע כי תמה תקופת הניסיון למשרת סגן מנהל אגף מעונות יום ומשפחתונים לגיל הרך, כי המערערת עמדה בה וכי המערערת זכאית לקבל באופן סופי מינוי קבוע למשרת סגן מנהל אגף מעונות יום ומשפחתונים לגיל הרך. כמו כן נדחתה תביעת המערערת לפיצוי בגין עוגמת נפש. בית הדין האזורי חייב המערערת בהוצאות המשיבה בסך של 4,500 ש"ח.
2. השאלה שבפנינו הינה - האם נפל פגם בהחלטת המשיבה לפיה המערערת לא עמדה בתקופת הניסיון במשרתה, כסגנית מנהלת אגף מעונות ומשפחתונים לגיל הרך במשרד העבודה והרווחה, דאז (להלן -
המשרד).
המסכת העובדתית
3. המערערת שימשה כעובדת קבועה במשרד. החל מחודש מרץ 1993 ועד חודש יוני 1996 מילאה המערערת תפקיד של עוזרת מנכ"ל במשרד. במהלך חודש זה הועברה המערערת, בדרך של מינוי בפועל, לתפקיד של רכזת משפחתונים ארצית, באגף הגיל הרך והמשפחה. בחודש מרץ 1997 פורסם מכרז פנימי לתפקיד האמור והמערערת נבחרה לתפקיד.
4. בהמשך, הציעה המערערת את מועמדותה למכרז פנימי למשרת סגנית מנהלת אגף מעונות ומשפחתונים לגיל הרך (להלן -
משרת הסגנות). המערערת נמצאה כשירה למשרה. מנהלת אגף מעונות יום ומשפחתונים לגיל הרך, הממונה על המערערת, הייתה הגב' איווט סעדון (להלן -
הגב' סעדון). הגב' סעדון ביקשה להשתתף בועדת הבוחנים למכרז אולם מבוקשה לא ניתן לה. ביום 21.1.01 הופיעה המערערת בפני וועדת הבוחנים וביום 23.1.01, הודע למערערת על החלטת הוועדה לפיה המערערת נבחרה במסגרת המכרז למשרת הסגנות (להלן -
המכרז). הנהלת המשרד מנעה מהגב' סעדון מלישב בוועדת הבוחנים במכרז, בעניינה של המערערת, מאחר והאחרונה הביעה בפומבי את התנגדותה לזכיית המערערת במכרז. במכתב מטעם מחלקת משאבי אנוש במשרד, מיום 8.2.01, הודע למערערת כי היא שובצה למשרת הסגנות לתקופת ניסיון בת שישה חודשים. בהודעה צוין כי במהלך תקופת הניסיון ובסיומה תיודע המערערת בדבר המשך העסקתה במשרה.
5. בין הגב' סעדון לבין מר אשר פרי הר, המשנה למנכ"ל במשרד באותה עת (להלן -
מר פרי-הר), שררה מערכת יחסים משובשת וכלשונה של הגב' סעדון במכתבה למר חזי בן סירה, עוזר ראשי לשר העבודה והרווחה, מיום 29.1.01, בהקשר הליך המכרז בו השתתפה המערערת:
"כפי שציינתי בפניך שוררת מזה שנים מערכת יחסים משובשת ביני לבין אשר פריהר, שניסה בהזדמנויות שונות לפגוע במעמדי כמנהלת אגף. מבלי להיכנס לפרטי פרטים סביב להליך המכרז ברצוני לציין בפניך מספר עובדות שלהערכתי יש בהן כדי להצביע על חוסר תום לב ומינהל לא תקין...
... 4. בדיעבד מתברר שאשר פריהר פעל באופן מכוון ומגמתי לטשטוש ההחלטה לגבי זהותו של נציג המשרד שישתתף בוועדה ולגבי ההחלטה שאני לא אשתתף בוועדה..."
מערכת יחסים זו באה לידי ביטוי במכתבים שונים מטעמה של הגב' סעדון, עובר למכרז,בעניינה של המערערת,ולאחריו,דוגמת זה המופנה למר פרי-הר:
"בהמשך להתפתחויות סביב המכרז למשרת סגן מנהל אגף ובהמשך להתעלמותך המוחלטת מקיומי כמנהלת אגף לאורך כל תהליך המכרז ועד היום הזה, הנני דורשת לקבל בכתב הבהרות ביחס להשתלשלות העניינים בהליך המכרז ותוצאותיו:
1. ברצוני לדעת מה היו המניעים שהניעו אותך לפסול את השתתפותי בועדת הבוחנים, מדוע זירזת תהליכים, ניתקת עימי מגע ופעלת כאילו לא קיים מנהל אגף.
2. מניסיוני בנושא מכרזים לא זכור לי מקרה בו מסמכי המכרז הועברו מהמשרד לנציבות ותוך יומיים בלבד הגיעו זימונים למועמדות - דבר שנודע לי באקראי באמצעות המועמדות. אני שואלת מה הייתה הסיבה לנהוג בחיפזון זה!!!
...4. אומנם הוראות התקשי"ר מעניקות לך סמכות לקבוע את נציג המשרד בועדת הבוחנים, אבל אני שואלת האם אין זו זכותי לדעת מבעוד מועד האם אני אמורה להשתתף - דבר שנודע לי באמצעות הגב' מטי גרינברג מהסתדרות עובדי המדינה.
... 7. ברצוני להדגיש כפי שציינתי במכתבי לגב' מאירה עזר מיום 22.1.01 ששיקולים זרים וחוסר תום לב הניעו אותך הן במניעת השתתפותי במכרז והן בבחירת האיש הספציפי שנבחר על ידך כנציג המשרד במכרז. תוצאות המכרז והאופן בו נעשו הדברים פגעו קשות במנהל תקין בכלל ובמעמדי כמנהלת אגף בפרט ולפיכך אני אאבק בדרכים המוכרות לי על מנת שהצדק ייעשה."
(מכתב הגב' סעדון, מיום 31.1.01)
על טענותיה הקשות של הגב' סעדון השיב מר פרי הר כזאת: