-
שתי שאלות עומדות להכרעה: הראשונה - האם על פי ההסכם לאישה זכות מגורים לכל ימי חייה אף לאחר שהצדדים התגרשו? השנייה - ככל שהתשובה לשאלה הראשונה חיובית, האם האישה זכאית לקבל פיצוי בגובה של 4,000 ₪ לחודש אם היא תחליט לעזוב את הדירה מיוזמתה?
-
האם על פי ההסכם לאישה זכות מגורים לכל חייה אף אם הצדדים התגרשו? אומר כבר בפתח הדברים שאני סבור שהמערער הרים את הנטל והוכיח שלא ניתן לפרש את ההסכם כך שזכות המגורים שהוענקה לאישה תחול גם אם הצדדים ייפרדו או יתגרשו. להלן יפורט הנימוקים:
-
סעיף 25(א) לחוק החוזים (חלק כללי), התשל"ג – 1973 (להלן: חוק החוזים) קובע כי: "חוזה יפורש לפי אומד דעתם של הצדדים, כפי שהוא משתמע מתוך החוזה ומנסיבות העניין, ואולם אם אומד דעתם של הצדדים משתמע במפורש מלשון החוזה, יפורש החוזה בהתאם ללשונו."
סעיף 26 לחוק החוזים קובע כי: "פרטים שלא נקבעו בחוזה או על פיו יהיו לפי הנוהג הקיים בין הצדדים, ובאין נוהג כזה – לפי הנוהג המקובל בחוזים מאותו סוג, ויראו גם פרטים אלה כמוסכמים".
חוסר בהסכם דורש תהליך של פירוש או השלמה. מדובר בשני כלים שונים. פרשנות הסכם חושפת את כוונת הצדדים ומניחה כי הצדדים התייחסו לפרט שנראה חסר ויש לדלות את הסכמתם מתוך החוזה או מתוך נסיבות כריתתו ואילו הכלי של השלמה, מניח כי הצדדים לא נתנו דעתם לפרט זה במסגרת ההסכם. כפי שציינו פרופ' כהן ופרופ' פרידמן: "ההבחנה בין פרשנות החוזה להשלמתו ברורה עניינית, אך קשה להחלה ויישום מעשי" (כהן ופרידמן, חוזים א' (1991) 271). לעיתים לצורך פרשנות ההסכם, גולשים אל תהליך השלמת החסר (אהרן ברק, פרשנות במשפט - תורת הפרשנות הכללית (1992), 470-471). ניישם כלים אלו במקרה דנן:
-
בהסכם מוזכרת שש פעמים המילה "אשתי". האם הדבר מלמד שאומד דעת הצדדים היתה שזכות המגורים תחול רק אם האישה תהיה עדיין אשתו של האיש או שזכות המגורים תהיה שרירה וקיימת אף אם הצדדים יתגרשו והאישה כבר לא תהיה אשתו?
-
בע"א 7649/18 ביבי כבישים עפר ופיתוח בע"מ נ' רכשת ישראל בע"מ (20.11.19) ציין כב' השופט שטיין כי:
"בכל הקשור לענייני פרשנות והשלמת החסר, מקרה זה נשלט על ידי הלכת אפרופים (ע"א 4628/93 מדינת ישראל נ' אפרופים שיכון ויזום (1991) בע"מ, פ"ד מט(2) 265 (1995)), אשר קבעה כי חוזה יש לפרש, בראש ובראשונה, לפי תכליתו הסובייקטיבית, דהיינו: לפי כוונתם המשותפת של הצדדים לחוזה, כפי שזו עולה מנוסחו ומנסיבות כריתתו, אשר צריכים להישקל ביחד ולא לחוד ... כמו כן קבעה הלכת אפרופים, כי באין אפשרות לקבוע את תכליתו הסובייקטיבית של החוזה על ידי התחקות אחר כוונות הצדדים, על בית המשפט לפרש את החוזה לפי תכליתו האובייקטיבית, דהיינו: באופן שמשלב את לשון החוזה והמטרה אשר משתמעת ממנה עם חובות הגינות ותום-לב החלות על הצדדים ... בפועלו לפי כלל זה, בית המשפט נדרש לענות על השאלה "מהן ההתחייבויות שבעלי החוזה נטלו על עצמם – זה כלפי זה – כעניין שבעובדה?" הכלל השני בא להשלים את העובדות החסרות באמצעות נורמות התנהגות המשתייכות למארג הערכים החברתיים. כלל זה מסמיך את בית המשפט לעצב עבור הצדדים חיובים וזכויות על בסיס שיקולים נורמטיביים ולקוראם אל תוך החוזה".
-
המלומדים גבריאלה שלו ואפי צמח בספרם דיני חוזים 526-528 (מהדורה רביעית 2019), מציינים כי:
"לעקרון תום-הלב מקום חשוב בפירוש חוזה ובהשלמתו ... הוא חל ומשפיע בכל תחומיו של דין זה, ובכללם תחום עיוננו – תחום הפירוש וההשלמה ... חוזה יש לפרש, בהיעדר נתונים על אומד דעתם של הצדדים, בהתאם לאומד הדעת שהיה לצדדים אילו נתנו דעתם לבעיה הפרשנית הניצבת בפני השופט וחשבו עליה ... חוזה יש לפרש על פי האינטרסים המקובלים על צדדים הוגנים וסבירים ליחס החוזי, באופן שיגשים ערכים של סבירות והגינות. בהקשר זה יש להתחקות אחר אומד דעתם של הצדדים על יסוד ההנחה כי פעלו כאנשים הוגנים וסבירים ... עקרון תום-הלב מהווה גם מקור להשלמתו של חוזה."
-
מעיון בחקירת האישה עולה כי מטרת ההסכם היתה להגן עליה במקרה שבו ילדי האיש ינסו לסלקה מהדירה ולא היתה כוונה להבטיח לאישה זכות מגורים גם אחרי פירוד. האישה נשאלה על הרקע לבקשתה שהאיש יחתום על ההסכם והיא השיבה כי: "כשאני הגעתי, הילדים שלו פגשו אותי ממש בצורה לא נעימה קשה ... יש לו ילד שהוא ילד דתי ... והוא מאוד משפיע עליו ואני מאוד פחדתי ממש להישאר ברחוב ... ידעתי על דוגמאות שנשים מא' השאירו, פשוט השאירו אותן בחוץ, ברחוב. דיברתי עם פלוני ... תעשה משהו שאני ארגיש כאן יותר בטוחה ..." (עמ' 87 שורה 30 עד עמ' 88 שורה 5 לפרוטוקול מיום 19.10.20). האיש הודה שבתקופה שבה נערך ההסכם יחסיו עם ילדיו לא היו טובים (עמ' 148 שורה 15 לפרוטוקול מיום 2.11.20). גרסה זו נטענה גם ע"י האיש כאשר ציין בסעיף 12 לכתב הגנתו בתביעה הרכושית שהגישה האישה כי: "ההסכם נועד להגן עליה במקרה של מות הנתבע כל עוד יהיו נשואים, שתהיה לה הגנה מפני יורשיו".
-
האישה אישרה בעדותה שהצדדים לא התייחסו ולא דנו כלל בטרם שחתמו על ההסכם, מה יהיה אם הם יתגרשו. האישה העידה כי: "אני בכלל לא חשבתי על זה" (עמ' 91 שורה 3 לפרוטוקול מיום 19.10.20). כשהיא נשאלה ע"י ב"כ האיש "חשבתם על זה מה יקרה אם את תבקשי גירושים, מה יקרה אם הוא יבקש גירושים. אתם חשבתם על זה" והיא השיבה "אנחנו לא חשבנו על זה" (שם שורות 10-15). היא העידה שהאיש אמר לה "שאני אצטרך לעזוב את הדירה אם יתפוס אותי אם אני בוגדת בו". משהיא נשאלה מה היה קורה לזכות המגורים שלה בדירה אם היא היתה מתגרשת היא ענתה "אני לא יודעת איך, יכול להיות שאולי דרך משפט" (שם, עמ' 90 שורות 22-24).
-
האישה שבה והעידה כשהיא נשאלה האם הם הסכימו שזכות המגורים תהיה רק כל עוד הם יגורו יחד כי: "לא דיברנו על זה" (עמ' 141 שורות 23-25 לפרוטוקול מיום 2.11.20). היא אישרה לשאלת ב"כ האיש שמטרת ההסכם היתה שכל עוד הם יגורו יחד, ילדי האיש לא יוכלו להוציא אותה מהדירה (שם, שורות 26-29). דהיינו, הצדדים לא חשבו כלל להסדיר בהסכם מצב בו הם יתגרשו והם התכוונו רק להסדיר מצב בו הם חיים יחדיו ואולם ילדי האיש ינסו להוציא אותה מהדירה. מכאן, שבהעדר התייחסות של הצדדים במסגרת ההסכם למקרה שבו הם יתגרשו, יש לבחון האם ניתן להשלים חוסר זה בקביעה לפיה ההסכם חל רק בתנאי שהצדדים נשואים וגרים יחדיו והוא לא יחול אם הם ייפרדו?
-
במקרה דנן עסקינן בהסכם בין בני זוג שאינו חוזה מסחרי. על הסכם מסוג זה חלה ביתר שאת ובעוצמה רבה יותר, חובת תום הלב לפי סעיף 39 לחוק החוזים. מכוח עקרון תום הלב, יש לפרש את ההסכם ולהשלימו בהתאם לסעיף 26 לחוק החוזים, כך שהוא יחול רק במצב בו הצדדים נשואים. כפי שציין כב' השופט מינץ (שאמנם היה בדעת מיעוט באותו מקרה) בדנג"ץ 8537/18 פלונית נ' בית הדין הרבני הגדול (24.6.21):
"ככל שמדובר במערכת יחסים שהיא בבסיסה תוצר של שיתוף פעולה, בחירה הדדית ומפגש רצונות, כך ניתן לצפות כי כל אחד מהצדדים יפנים יותר את האינטרסים של הצד השני והציפייה ממנו תהא לסטנדרט התנהגות מחמיר יותר של תום לב".
אין ספק שהאיש לא העלה על דעתו שזכות המגורים שהוא העניק לאישה בדירתו לכל ימי חייה ללא תמורה, תמשיך להתקיים גם לאחר שהצדדים ייפרדו. לא יעלה על הדעת שהוא הסכים להותיר את גרושתו בדירתו שלו למשך כל חייה כששניהם מתגוררים יחדיו תחת קורת גג אחת. אף אדם סביר לא היה מסכים להעניק זכות כזו לגרושתו, במיוחד כשידוע לכל שבמקרים רבים קיימת עויינות בין בני זוג לשעבר והותרתם לגור בכפיפה אחת עלולה להביא למצבים קשים ביותר. לכן, השלמת החוסר בהסכם באופן שהאישה טוענת לו, מנוגדת לחובת תום הלב ולהגינות.
-
מקרה דומה למקרה דנן נדון בבית המשפט לענייני משפחה בפני כב' השופט יחזקאל אליהו בתמ"ש 5991/98 עזבון המנוחה ז"ל נ' מ.מ. (7.2.16). באותו מקרה נחתם הסכם בין בני זוג שבמסגרתו התחייבה האישה להעניק לבעלה זכות מגורים בדירתה ללא כל תמורה ובעלה אף רשאי היה לרשום הערה על כך בלשכת רישום המקרקעין. באותו הסכם נקבע גם שזכות המגורים היא "בלתי חוזרת אשר איננה ניתנת לביטול". לאחר מכן, אירע קרע חמור וקשה בין בני הזוג והאישה הגישה תביעה לפינוי בעלה מן הבית בעילות שונות ובין היתר היא טענה גם שזכות המגורים שהוענקה לאיש היתה מותנית בקיומו של קשר נישואין וזוגיות וכשהדבר לא קיים והצדדים נפרדו, אין כל היגיון שהאיש ימשיך להתגורר בדירתה. באותו מקרה האישה נפטרה במהלך בירור התביעה ועיזבונה בא בנעליה. ביהמ"ש קיבל את עמדת האישה וקבע שם כי:
"כל "טרדן מתערב" בפניו היה מובא ההסכם, בין שופט, בין עו"ד ובין אדם חסר כל השכלה משפטית היה שואל מיד ומה יקרה אם תרצה המנוחה להיפרד מעם הנתבע בחייה ו/או אם יגיעו יחסי המנוחה והנתבע לסיום- האם גם אז עומדת לנתבע זכות המגורים לכל ימי חייו? הגם סיבות אלה הן בגדר "כל סיבה שהיא" כאמור בכתב ההתחייבות? ... לטעמי באם היו נשאלים הצדדים בזמן אמת ובעת החתימה על ההסכם האם זה מתיימר או מתכוון ליתן לנתבע זכות מגורים בדירת המנוחה גם במקרה שהקשר הזוגי ביניהם יסתיים- היו משיבים בשלילה וכך היה גם משיב כל בן זוג סביר והאדם הסביר".
דברים נכוחים אלו, יפים בדיוק גם לעניינינו.
-
בסעיף 4 להסכם נקבע כי: "מטרת הבקשה היא לאפשר לאשתי פלונית לגור ולשהות בדירה עד יום מותה!" ברור לחלוטין שלא היתה לאיש כל כוונה לאפשר לאישה להתגורר בדירתו עד ליום מותה אם הם יתגרשו. לכן, יש לפרש את המילה "אשתי" לא רק כשם תואר של האישה באותה עת אלא כטומן בחובו תנאי לפיו רק כשהאישה היא אשתו מגיעה לה זכות המגורים ומרגע שהיא כבר איננה אשתו, הזכות פוקעת. כפי שנקבע בע"א 138/74 חסקין נ' חסקין, פ"ד ל(2) 365 (1976) שדן במקרה בו מנוח כתב בפוליסת ביטוח כי המוטבת תהיה "אשתי המבוטח דינה חסקין לבית סולומון אם היא בחיים, אחרת בת שבע חסקין" ואולם המנוח התגרש מאשתו דינה והתחתן עם אישה אחרת: "כוונתו בוודאי היתה להבטיח פרנסת אלמנתו...ניתן בידנו לקבוע שהואיל ועברה המטרה לדאוג לדינה ובטלה מן העולם, כספי הביטוח אינם מיועדים לאותה מטרה ולכן הם שייכים לעיזבון המבוטח". הוא הדין במקרה דנן: מטרת זכות המגורים היתה להבטיח את זכותה של האישה להתגורר בדירה כל עוד הצדדים נשואים ועל מנת להבטיח שאף לאחר פטירת האיש האישה תוכל לגור בדירה כל עוד היא היתה נשואה לו בעת פטירתו. אדם סביר או בן זוג סביר לא היה מפרש את ההסכם או משלים את חסרונו כך שהוא יכלול הענקת זכות למגורים בדירה בכל מקרה, גם לאחר שהצדדים יתגרשו.
-
זאת ועוד: התחייבויות האיש בהסכם הן נרחבות ולא מסתכמת בזכות המגורים של האישה בדירה בלבד. הזכות כוללת גם מגורים לבנה לפי רצונה והאיש אף הסכים שהדירה תשמש למקום עבודתה של האישה אם היא תחפוץ בכך. בהסכם נקבע גם שההסכם יחול אף על נכס חילופי אם יתבצע פינוי בינוי בבניין. העובדה שמדובר בזכות כה נרחבת שכוללת אף אפשרות שהדירה תשמש גם למקום עבודתה של האישה, אף היא תומכת בכך שיש לפרש את ההסכם כך שהוא יחול רק כל עוד הצדדים נשואים. לא מסתבר לפרש את ההסכם כך שהאיש הסכים להעניק לאישה זכות כה רחבה למשך כל ימי חייה, גם לאחר שהצדדים התגרשו. ודוק: לא מדובר בבית פרטי גדול שיש בו אגפים רבים. מדובר בדירה קטנה בד'.
-
למעלה מן הצורך אוסיף כי בכל מקרה, אף אם היה מוכח שזכות האישה למגורים בדירה חלה אף לאחר גירושיה, היא לא היתה זכאית לפיצוי כספי חודשי ככל שתחליט לעזוב את הדירה. שהרי, מה שהוענק לה היא זכות המגורים בהיקף שנקבע בהסכם. הא ותו לא. לא הוענקה לה שום זכות לקבל פיצוי אם היא תיזום את עזיבת הדירה. לכן, לא יכול היה ביהמ"ש קמא להיעתר גם לבקשתה החילופית של האישה ולקבוע שאם האישה תבקש לעזוב את הדירה, האיש יהיה חייב לפצותה בתשלום חודשי למשך כל ימי חייה. זכות זו לא הוקנתה לה בהסכם ולא ניתן להעניק לה אותה.
-
סיכומו של דבר: אציע לחברותיי לקבל את הערעור ולקבוע שהמשיבה לא זכאית להתגורר יותר בדירה וזכותה פגה ולכן יש למחוק את הערת האזהרה שנרשמה על הדירה על פי ההסכם.
-
כמו כן, מאחר שהאיש חזר בו במהלך הדיון מהערעור בנוגע לדירה בא' וערעורו ביחס לזכות המגורים התקבל, המשיבה תשלם לו הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך של 20,000 ₪. הערובות שהמערער הפקיד בשני הערעורים על פירותיהן יושבו לו באמצעות ב"כ.

______________
נפתלי שילה, שופט
השופטת עינת רביד – אב"ד:
אני מסכימה.

_______________
עינת רביד, שופטת
השופטת סיגל רסלר-זכאי:
אני מסכימה.

__________________
סיגל רסלר-זכאי, שופטת
הוחלט כאמור בפסק דינו של השופט נפתלי שילה.
פסק הדין מותר לפרסום בכפוף להשמטת הפרטים המזהים.
ניתן היום, ט' סיוון תשפ"ב, 08 יוני 2022, בהעדר הצדדים.

|
|

|
|

|
עינת רביד, שופטת,
אב"ד
|
|
נפתלי שילה, שופט
|
|
סיגל רסלר-זכאי, שופטת
|