עת"מ
בית המשפט המחוזי נצרת כבית-משפט לעניינים מנהליים
|
17408-12-15
03/02/2016
|
בפני השופט:
יונתן אברהם
|
- נגד - |
מבקשים:
אליעזר קולס עו"ד א. פרל
|
המשיבים:
1. חמזה סביחיה 2. אחמד זועבי ג'לאל שלבי 3. מועצה איזורית בוסתאן אלמרג' 4. אחמד זועבי ראש המועצה האיזורית 5. האשם דלאשה 6. משרד הפנים משרד הפנים
עו"ד האשם דלאשה ו/או עימאד עיאשי
|
החלטה |
רקע
בפניי בקשת המבקש עו"ד אליעזר קולס ( להלן :"המבקש") להצטרף כמשיב נוסף לעתירה וכן למתן צו להמצאת מסמכי המכרז והחלטות וועדת המכרזים לידי המבקש.
המשיבה 1 הנה מועצה אזורית בוסתאן אלמרג' (להלן :"המועצה").
המבקש הינו עו"ד שהגיש מועמדות לתפקיד יועמ"ש חיצוני קבוע של המשיבה במסגרת מכרז שפרסמה לבחירת יועץ משפטי למועצה מיום 28.10.15 (להלן:-"המכרז").
העתירה המנהלית בתיק העיקרי הוגשה על ידי חמזה סביחי ואחמד סאלח זועבי , חברי המועצה.
העתירה היא לביטול תוצאות המכרז הנ"ל 5 ולחלופין למתן צו המורה על קיום מכרז חדש. בעתירה מעלים העותרים מספר טענות, כשהעיקריות שבהן הינן פסילתו של המועמד שנבחר, עו"ד האשם דלאשה (המשיב 3 ) בשל אי עמידתו בתנאי המכרז הן בשל הרשעתו בפלילים בעבירה שיש עמה קלון וכן נוכח ריחוק משרדו ממשרדי המועצה. העותרים טענו כי המכרז היה "תפור" וכי נפלו פגמים בפרסום ובניהול המכרז בשל פגיעה בעקרונות יסוד בדיני מכרזים.
טענות המבקש
לטענת המבקש, התנהלות המועצה מנוגדת לדין ויש בה חוסר תום לב. המועצה ביודעין מונעת ממתמודד במכרז לעיין במסמכי המכרז.
בחודש 4.2015 פרסמה המועצה מכרז פומבי לתפקיד יועץ משפטי חיצוני קבוע למועצה. המבקש רכש את מסמכי המכרז תמורת סך של 1000 ₪ כפי שנדרש והגיש את הצעתו למכרז ביום 1.7.15.
ביום 28.10.15 זומן המבקש לראיון בפני הוועדה המקצועית שתפקידה להמליץ בפני ראש המועצה בדבר המועמד המתאים וזאת בהתאם לחוזר מנכ"ל משרד הפנים 2/2014 .
ביום 2.11.15 הודיעה המועצה למבקש שהוועדה המקומית של המועצה החליטה שלא לבחור במבקש כזוכה במכרז.
ביום 3.11.15 שלח המבקש למועצה מכתב ובו דרישה לעיין במסמכי המכרז בין היתר בפרוטוקולים של הוועדה המקצועית, החלטותיה והמלצותיה. חרף כל פניות המבקש התעלמה המועצה באופן בוטה מהפניות אליה וזאת בניגוד לכל דין.
נטען כי הדבר מנוטגד לס' 22 (ט) לתוספת הרביעית של צו המועצות המקומיות (א) תשי"א -1950 החל גם על מועצות אזוריות וקובע:
" לאחר קבלת החלטה סופית של הוועדה רשאי כל משתתף במכרז לעיין בהחלטתה הסופית של הוועדה ובהצעה הזוכה במכרז".
לגבי תכלית חובת העיון במסמכי המכרז היפנה המבקש לספרו של המלומד עומר דקל ( עומר דקל, מכרזים , כרך שני, 195-196 (2006 ):" לזכות העיון במסמכי המכרז שתי תכליות עיקריות : התכלית הראשונה הינה לאפשר למציע שלא זכה במכרז ואינו מוכן להשלים עם מר גורלו לברר האם בדין נפסלה הצעתו והם בדין העניקה וועדת המכרזים על הזכייה במכרז לעמיתו...תכלית שניה של זכות העיון הינה לשמור על טוהר המידות ולצמצם את בעיית הנציג וזאת על ידי הגברת שקיפותו של הליך המכרז".
לטענתו, התעלמות המועצה מחובתה החוקית להמצאת מסמכי מכרז מעלה חשש כבד לגבי התנהלותה וכוונותיה של המועצה לקבוע עובדות בשטח באופן שיקשה על מציעים נוספים לתקוף את המכרז בבחינת " מעשה עשוי" שלא ניתן לשנותו.
המבקש מבקש ליתן צו המורה למועצה , למסור לידיו את המסמכים הבאים :
-
כל פרוטוקולי הדיונים שקיימה הוועדה המקצועית או כל גוף אחר מטעם המועצה בנגע למכרז.