ס"ק
בית דין אזורי לעבודה חיפה
|
43173-02-15, 42938-02-15
29/03/2015
|
בפני השופט:
אלכס קוגן
|
- נגד - |
המבקשת:
חברת נמל חיפה בע"מ עו"ד הרצוג פוקס נאמן
|
המשיבים:
1. הסתדרות העובדים הכללית החדשה 2. ועד עובדי טרנספורט 3. ועד עובדי סוואר 4. ועד עובדי ציוד (בתי מלאכה) 5. ועד עובדי מנהלי עבודה תפעול 6. ועד מנהלי עבודה ציוד 7. ועד עובדי מנהל 8. חברת נמלי ישראל-פיתוח ונכסים בע"מ 9. מדינת ישראל משרד האוצר ומשרד התחבורה
עו"ד אילן גורביץ' ו/או קרן אבידן עו"ד ד. סטריקובסקי ו/או ד.גל עו"ד מפרקליטות המדינה
|
פסק דין |
1.ביום 17.2.2015 בשעה 22:30 פרצה שביתה בנמל חיפה, במסגרתה כל עובדי הנמל המאוגדים בסקטורים של המשיבים 2-7 (טרנספורט, סוואר, עובדי ציוד, מנהלי עבודה תפעול, מנהלי עבודה ציוד, עובדי מינהל), הפסיקו להתייצב לעבודה.
2.ביום 18.2.2015 לקראת השעה 12:00 בצהרים, עתרה חברת נמל חיפה (להלן: "חנ"ח") בבקשה דחופה למתן סעדים זמניים וארעיים במסגרת סכסוך קיבוצי, כנגד השביתה שפרצה בנמל חיפה וביקשה מבית הדין להורות להסתדרות העובדים הכללית החדשה (להלן: "ההסתדרות"), ולעובדי נמל חיפה לשוב לעבודה סדירה.
בסמוך לעתירת חנ"ח ועוד באותו היום 18.2.2015, ניתנה החלטה בבית דין זה, לפיה מועד הדיון נקבע לאותו יום בשעה 15:00 וכן נקבע, כי:
"בשל דחיפות העניין, נשמע את טענות המשיבים במהלך הדיון שנקיים היום וככל שיהיה צורך ייקבע בהמשך מועד נוסף על מנת לאפשר הגשת טיעונים בכתב.
עד למתן החלטה אחרת – ישובו עובדי נמל חיפה (משיבים 1 עד 7) לעבודה סדירה, תקינה ומלאה לרבות למשמרת הצהריים שמתחילה היום בשעה 14:00".
3.בתיק זה קיימנו שני דיונים האחד ביום 18.2.2015 והשני ביום 15.3.2015, כאשר כבר בסופו של הדיון הראשון הוחלט כדלקמן:
"1.טוב עשו העובדים שהסכימו לשוב לאלתר לעבודה בנמל, כאשר לפי הסכמתם עבודתם תהיה סדירה ותקינה, וזאת עד למתן החלטה אחרת, ומבלי שהדבר יקבע מסמרות כלשהן לגבי העתיד.
2.עד למתן החלטה אחרת, חברת נמלי ישראל-פיתוח ונכסים בע"מ (להלן: חנ"י) תימנע, הן בעצמה והן באמצעות צדדים שלישיים כלשהם, לקיים פעילות תפעולית נמלית כלשהי או מתן שירותי נמל ברציף קישון מזרח, וזאת בעבודות טעינה ופריקה בקו המים. כל זאת למעט פעילות ביטחונית כלשהי. גם הוראה זו היא מבלי שהדבר יקבע מסמרות כלשהן לגבי העתיד.
3.עד שלוש פעמים בשבוע יהיה רשאי מר מאיר תורג'מן בנוסף לאדם/עובד נוסף, להיכנס לרציף קישון מזרחי (להלן: רציף קישון), בתיאום טלפוני עם מר שלמה בריימן, כאשר התיאום הטלפוני יכול להיעשות בסמוך לאותו סיור. מר תורג'מן ואותו אדם נוסף יהיו רשאים לצלם במקום."
4.כבר בפתח הדברים יודגש, כי ההסתדרות הכריזה על סכסוך העבודה עוד ביום 14.12.2014, כשעילת השביתה היא בשל "כוונת ההנהלה לבצע מיקור חוץ של עבודה תפעולית בשטח הנמל שאמורה להתבצע אך ורק ע"י עובדי החברה.
התנהגות בחוסר תום לב ובדרך שאינה מקובלת ביחסי עבודה בכלל וביחסי עבודה קיבוציים - בפרט".
מאז 14.12.2014 ועד בכלל, לא התקיימה עם ההסתדרות ו/או עם עובדי נמל חיפה הידברות כלשהי בנוגע לעילת השביתה.
גם אם כל יתר הצדדים סבורים שעובדי נמל חיפה טועים ואין להם כל עילה לשבות כאמור בהכרזה על סכסוך העבודה מיום 14.12.2014, היתה זו חובתם בעיקר של חנ"ח ושל חברת נמלי ישראל – פיתוח ונכסים בע"מ (להלן: חנ"י), להידבר עם ההסתדרות ולנסות לשכנע במסגרת אותה הידברות שלא לשבות.
ככל שחנ"ח וחנ"י היו מגלים, כי ההידברות אינה מועילה, אזי היה מקום לפנות לבית הדין ולבקש מניעת השביתה בטרם זו פרצה ולא אחריה.
מאז שהוכרז סכסוך העבודה ביום 14.12.2014, ועד שפרצה השביתה ביום 17.2.2015, היה די והותר זמן למצות הליך של הידברות ואף לעתור כנגד השביתה בטרם זו פרצה.