עס"ק
בית דין אזורי לעבודה תל אביב - יפו
|
24718-07-16
01/01/2017
|
בפני השופט:
תומר סילורה
|
- נגד - |
מבקשת:
הסתדרות העובדים הכללית החדשה -איגוד עובדי השמירה והניקיון עו"ד אלעד פלג עו"ד חנה שניצר-רהב עו"ד אורן שרם
|
משיבים:
1. עיריית ראשון לציון
2. ברק אור בטחון ושירותים בע"מ
3. התאמה השמה ומידע (1995) בע"מ
4. החברה לביטחון ולסדר ציבורי עו"ד דרור גל עו"ד יאיר ארן
|
פסק דין |
1.ביום 12.7.16 הגישה המבקשת בקשת צד בסכסוך קיבוצי.
רקע כללי
2.המבקשת (להלן: "ההסתדרות") היא ארגון העובדים המשמש כארגון היציג בשירות המדינה ובמגזר הציבורי, בענף השמירה והאבטחה וכן בענף הניקיון והתחזוקה.
המשיבה 1, עיריית ראשון לציון (להלן גם: "העירייה") היא מזמינת שירותי שמירה ו/או ניקיון, העונה על הגדרת גוף ציבורי הקבועה בחוק העסקת עובדים על ידי קבלני שירות בתחומי השמירה והניקיון בגופים ציבוריים, התשע"ג-2013 (להלן: "חוק הגופים הציבוריים").
המשיבה 2, ברק אור ביטחון ושירותים בע"מ (להלן גם: "ברק אור") היא קבלן השירות כהגדרתו בחוק הגופים הציבוריים.
המשיבה 3, התאמה השמה ומידה (1995) בע"מ (להלן גם: "התאמה") היא המשיבה הפורמאלית, אשר עוסקת באספקת שירותי שמירה וניקיון במסגרת מיקור חוץ של שירותים ומספקת לעירייה שירותי ניקיון.
המשיבה 4, החברה העירונית ראשון לציון לביטחון וסדר ציבורי (להלן גם: "החברה העירונית") צורפה להליך בהתאם להוראת בית הדין מיום 13.9.16.
3.במסגרת פעולות ההסתדרות אל מול המעסיקים, מזמיני השירות וגורמי השלטון, הוסכם על קבלת מענק חד פעמי לעובדי מדינה בסך כולל של 2,000 ₪ לעובד במשרה מלאה (להלן: "המענק"), זכות אשר עוגנה בחקיקה ראשית.
4.ההחלטה על המענק התקבלה במסגרת ההבנות בין ההסתדרות והמדינה, אשר גובשו ביום 23.12.15. עוד באותו יום הוסכם בין יו"ר ההסתדרות לבין שר האוצר כי המענק ישולם גם לעובדי הניקיון והשמירה המועסקים בשירות המדינה ובגופים ציבוריים, והסכמה זו הועלתה על הכתב במכתבו של שר האוצר אל יו"ר ההסתדרות מיום 14.1.16.
5.בנוסף ולשם העיגון החקיקתי, נחתם ביום 16.3.16 הסכם קיבוצי מיוחד בין ההסתדרות לבין מדינת ישראל, אשר מחיל על עובדי קבלני השירותים בתחומי השמירה והניקיון המועסקים בחצרי המדינה את הזכות לקבל מענקים חד פעמיים מכח הסכמי המסגרת.
ביום 18.4.16 נחתם הסכם המסגרת בין ההסתדרות והמדינה, מרכז השלטון המקומי, שלוש הערים הגדולות, מרכז המועצות האזוריות וגופים ציבוריים נוספים, שקבע את התנאים והמועדים לתשלום המענק לעובדי המגזר הציבורי (להלן: "הסכם המסגרת 2016"). באותו היום נחתם בין המדינה להסתדרות הסכם קיבוצי מיוחד לעניין עדכון שכרם של עובדי קבלני השירותים בהתאם להסכם המסגרת.
6.ביום 21.4.16 הושלם המהלך החקיקתי במסגרת תקנות העסקת עובדים על ידי קבלני שירות בתחומי השמירה והניקיון בגופים ציבוריים (שינוי התוספת לחוק), התשע"ו-2016 (להלן: "תקנות הגופים הציבוריים") וכן צו העסקת עובדים על ידי קבלני שירות בתחומי השמירה והניקיון בגופים ציבוריים (תיקון), התשע"ו-2016 (להלן: "צו הגופים הציבוריים").
טענות ההסתדרות
7.עובדי קבלני שירות בתחום השמירה והניקיון המועסקים בגופים ציבוריים, בהם עסקינן, היו זכאים לתשלום חלקו הראשון של המענק כבר במשכורת מאי 2016.
8.חרף החקיקה הברורה בעניין, התברר להסתדרות שישנם גופים ציבוריים שהחליטו שלא ליישם את חוק הגופים הציבוריים והצו מכוחו ולא דאגו כי עובדי הקבלן יקבלו את חלקו הראשון של המענק.
לפיכך, ביום 22.5.16 פנתה ההסתדרות בעניין זה למרכז השלטון המקומי (להלן: "המרכז"), הגוף המאגד את העיריות והמועצות המקומיות בישראל, בהן גם העירייה. ביום 29.5.16 השיב מנכ"ל המרכז, מר שלמה דולברג, כי למרכז אין סמכות מחייבת כלפי הרשויות המקומיות או חובה לנקוט בצעדים נדרשים כדי להבטיח את תשלום המענק לעובדי הקבלן המועסקים ברשויות המקומיות. בנוסף, הצהיר כי אין בכוונת המרכז לתמוך בדרישות המועלות כלפי הרשויות המקומיות לשלם את המענק משום שמשרד האוצר לא תיקצב תשלום זה והרשויות המקומיות לא יוכלו לשאת בעלויות לבדן.
ביום 7.6.16 השיבה ההסתדרות וטענה כי על כל רשות מקומית מוטלת החובה לוודא מימושה של הזכות כשם שהיא מחוייבת לקיומה של כל חובה אחרת מכח הדין וכי הטענה להיעדר תקצוב אין בה כדי לשנות את הדין החל או להפחית מזכאות העובדים.
9.ביום 20.6.16, לאחר שהגיע אל ההסתדרות מידע כי עובדי קבלני השירות בעיריית ראשון לציון לא קיבלו את חלקו הראשון של המענק, פנתה לשורת גורמים בעירייה ולקבלני שירות שונים במכתב התראה טרם נקיטה בצעדים משפטיים.