יו"ר הוועדה, כבוד השופטת אורית וינשטיין:
פתח דבר:
המחלוקת בערר זה עוסקת בשאלה מהו הנכס שרכשו העוררים, בני הזוג, יוסף ואלונה אזריאל (להלן יחד - העוררים), – האם כטענתם רכשו "דירת מגורים", או שמא רכשו קרקע, כפי עמדת המשיב, מנהל מיסוי מקרקעין חיפה (להלן – המשיב).
הערר ענינו בהחלטת המשיב מיום 17.1.2021, בה דחה את השגת העוררים על שומת מס רכישה וכן על החלטת המשיב להטיל קנס גירעון בשיעור של 30% על העוררים. המשיב קבע בהחלטה בהשגה כי הנכס שרכשו העוררים הינו קרקע ולא "דירת מגורים" – כמשמעותה בסעיף 9(ג) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ"ג-1963 (להלן - חוק מיסוי מקרקעין או החוק) בשל כך שהמבנה שעמד על המקרקעין – נהרס ותחתיו נבנה בניין חדש.
העובדות שאינן שנויות במחלוקת:
העוררים הצהירו כי הדירה שרכשו תשמש למגורים בשלמות וכחטיבה אחת וכי הם מתחייבים למכור את דירתם הנוספת בתוך פרק הזמן הקבוע בחוק, ולפיכך ביקשו לשלם מס רכישה על דירת מגורים יחידה. שומתם העצמית של העוררים בגין רכישת הנכס מושא הסכם המכר הועמדה על סך של 32,024 ₪. בהמשך, מכרו העוררים את דירתם הנוספת בפרק הזמן הקבוע בחוק.
המשיב לא הוציא לעוררים שומה לפי מיטב השפיטה בתוך 8 חודשים ממועד שומתם העצמית.
לאחר תיקון השומה, העמיד המשיב את סכום מס הרכישה על סך של 139,800 ₪.
על כך הוגש הערר דנן.
תמצית טענות העוררים:
אין מחלוקת כי העוררים עומדים במבחן האובייקטיבי לאור מאפייני בית המגורים שנרכש, העובדה ששימש למגורים בעבר ועמדת המשיב בעניין זה.
העורר 1 אינו מכחיש את דבר ידיעתו אודות זכות הבניה אותן ביקשו העוררים לנצל, אך זאת בדרך של שיפוץ והרחבה ולא בדרך של הריסה. העורר 1 אף השעה את עצמו מטיפול בכל הנוגע לנכס מושא הערר ולהליכי הרישוי בו (נספח 9 לתצהיר העורר 1). העוררת 2 הינה עקרת בית ואינה מעורה בפועלו של בעלה, העורר 1, ועל כן לא היתה בקיאה בפרטי הרכישה. ממילא העוררים אינם יזמים ולא היתה להם כל כוונה לעסוק בבניית בניין. השינוי בכיוון בו בחרו העוררים ביחס לנכס נובע מכך, שהתייעצו עם אנשי מקצוע רבים, לא באופן פורמלי, והבינו את המשמעות של השיפוץ וההרחבה של הנכס והעלויות הנוגעות לכך ומחמת חוסר ההיגיון הכלכלי שבכיוון זה – שינוי עמדתם ובחרו להרוס את הנכס ולבנות בניין.
העוררים אף הציעו להיבדק בפוליגרף כדי לאמת את כוונתם הסובייקטיבית במועד רכישת הנכס. המשיב דחה הצעה זו. מבלי להיכנס לשאלות של קבילות בדיקת פוליגרף – יש בהצעה זו כדי להעיד על אמינות טענות העוררים.
תמצית טענות המשיב:
גרסת העורר 1 כפי שהשתקפה בחקירתו הנגדית – אינה הגיונית ואינה מתקבלת על הדעת. העוררים מבקשים שוועדת הערר תאמין להם, כי רכשו נכס כדי לשפצו מבלי לראותו כלל לפני הרכישה ולא ביררו דבר וחצי דבר לגבי עלויות שיפוץ והיתכנות השיפוץ טרם החתימה על הסכם המכר. כל זאת, כאשר הטענה שהושמעה היא כי לא היתה מצויה הפרוטה בכיסם של העוררים לבצע שיפוץ בהיקף של מיליון ₪ והם סברו, משום מה, כי ניתן יהיה לבצע שיפוץ והרחבה של 100 מ"ר נוספים והוספת בריכה – כל זאת בעלות של כ-100,000 ₪ או 200,000 ₪.
חיזוק נוסף לכך כי כוונת העוררים הייתה לרכוש קרקע ולא בית מגורים, ניתן למצוא בחקירתה הנגדית של העוררת 2 שהעידה כי לא ראתה את הבית לפני רכישתו והשתמשה במונח "קרקע", פעמים ספורות, בהתייחסותה לנכס הנרכש.
העוררת 2 העידה כי לא עניין אותה לראות את הנכס לפני רכישתו וציינה בחקירתה כי המבנה שהיה קיים היה בית הרוס לגמרי וכי לא ראתה את הנכס כי כל מבוקשה היה כי בעלה, העורר 1, יבנה לה בית – משמע היה ברור לה כי הבית הקיים ייהרס.
העד מטעם המשיב, מר דיסטלפלד, הוא רכז עררים במשרדי המשיב והוא מעיד בכל העררים כנציג המשרד. על כן, מר דיסטלפלד מוסמך להעיד על הפגם הצורני שנפל בהחלטה לתקן את השומה. השומה שודרה למחשב שע"מ כתיקון שומה וניתנה עדות על כך על ידי עד המשיב. בנוסף, העוררים לא נפגעו בשל הפגם בהחלטת התיקון והם קיבלו את יומם הן בשלב השומתי והן בפני ועדת הערר.
תמצית תשובת העוררים:
התשתית המשפטית:
"(א) במכירת זכות במקרקעין יהא הרוכש חייב במס רכישת מקרקעין (להלן – מס רכישה); מס הרכישה יהיה בשיעור משווי המכירה או בסכום קבוע, לפי סוג המכירה או המקרקעין, הכל כפי שיקבע שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת, ובלבד שלגבי מכירת זכות במקרקעין לרוכש הנמנה עם קבוצת רכישה לגבי נכס שאינו דירת מגורים יהא שווי המכירה – שווי המכירה של הנכס הבנוי שאינו דירת מגורים."
סעיף 9(ג) לחוק מיסוי מקרקעין, קובע שיעורי מס מיוחדים לרוכש דירת מגורים, כדלקמן:
"(ג) במכירת זכות במקרקעין שהם בנין או חלק ממנו, שהוא דירת מגורים, שנעשתה בתקופה שמיום ט"ו בשבט התשנ"ה (16 בינואר 1995) ועד יום כ"ג בטבת התשנ"ו (15 בינואר 1996), ישולם מס רכישה בשיעור משווי הזכות הנמכרת כקבוע להלן:"
בענייננו, מבקשים העוררים ליהנות משיעור המס בגין רכישת דירת מגורים יחידה. דירת מגורים מוגדרת בסעיף 9(ג) לחוק כדירה, אשר משמשת או תשמש בעתיד למטרות מגורים. דהיינו, סעיף 9(ג) מציע כחלופה גם נכסים אשר לגביהם, כוונתו הסובייקטיבית של הרוכש היא לשימוש למטרות מגורים.
" "דירת מגורים" – כל אחת מאלה:
(1) דירה המשמשת או המיועדת לשמש למגורים, ובדירה שבנייתה טרם נסתיימה, למעט דירה שאין עמה התחייבות מצד המוכר לסיים את הבניה;
(2) ..."
לעניין זה ראו את פסק דינו של כבוד הנשיא מ. שמגר בפסק הדין המנחה לעניין הגדרת דירת מגורים וייעודה לצורך מס רכישה, ע"א 278/84 דליה פרידמן נ' מנהל מס שבח מקרקעין, מא(3) 386 (1987) (להלן – פרשת פרידמן), כדלקמן:
"נראה, כי המבחן לייעוד הדירה למגורים חייב לכלול שני אלמנטים: אלמנט אובייקטיבי - הטמון בחלק ההגדרה הדורש שתהא זו "דירה" - ואלמנט סובייקטיבי הטמון בכוונת הרוכש לייעד את ה"דירה" לשמש למגורים.
אשר לאלמנט הראשון - הגדרת ה"דירה" נראה לנו, כי בשונה מהגדרת דירה בחוק, הרי אין לפרש את האלמנט האובייקטיבי כ"דירה המיועדת למגורים לפי טיבה" (ההדגשה שלי - מ' ש'), אלא יש להעניק לאלמנט האובייקטיבי משמעות רחבה יותר, שתכלול אף מבנים שאמנם אינם מיועדים למגורים לפי טיבם, אך ניתן לראות בהם "דירות". לפיכך, המשמעות הרצויה הינה, שמבנה יהיה "דירה", אם יש בו פוטנציאל למגורים, ואפילו אינו ראוי למגורים כעת, וזאת מנקודת מבטו של האדם הסביר ...
אשר לאלמנט השני - כוונת המגורים - כאן הקושי רב יותר. מחד גיסא, לשון התקנות היא, כאמור לעיל, עתידית ואינה מוגבלת. לכן, עקרונית, ניתן לטעון, כי גם כוונת מגורים, כנה, להתגורר בדירה כעבור עשר שנים, מספקת את דרישות התקנה, ובלבד שהרוכש יצהיר על כוונה זו...
מאידך גיסא, על-פי נוסח התקנות, נדרש שיהא קשר בין הרכישה לבין מימוש הכוונה לייעד את הדירה למגורים: לשון ההגדרה "דירה המשמשת או מיועדת לשמש למגורים" ..., ולשון תקנה 2(ד) לפיה על הרוכש להצהיר כי "הדירה תשמש למגורים"....
אין ספק, כי הפירוש המרחיב, הדורש רק הצהרת כוונה עתידית להשתמש בדירה, יאפשר השתמטות ממס. לעומת זאת, הפירוש הצר מתיישב יותר עם נוסח התקנות ומגשים את כוונת המחוקק. לפיכך נראה, כי יש לדרוש קשר בין הרכישה לבין הגשמת כוונת המגורים; לשון אחר, בין מועד הרכישה לבין מועד הגשמת כוונת המגורים צריך לעבור משך זמן, בו מוציא אדם סביר כוונת מגורים מן הכוח אל הפועל."
מאידך, כאשר מסכת הראיות המונחות בפני ועדת הערר מוכיחות כי כוונתו המקורית של הרוכש במועד הרכישה הייתה להרוס את דירת המגורים ולא להשתמש בה לצרכי מגורים, גם כאשר בפועל הנכס טרם נהרס – אזי לא ניתן יהא לקבוע כי התקיימו תנאיו של המבחן הסובייקטיבי.
ראו: ו"ע 18942-06-15 הרצברון ואח' נ' מנהל מיסוי מקרקעין חיפה (4.5.2017).
"המועד שצריך להיבחן אינו המועד בו ניתנו מלוא האישורים ותכנית ההריסה מומשה, אלא המועד בו ברור מה הנתיב בו בחרו העוררים לפסוע. הפסיעה בנתיב – בדמות פעולות של ממש מסוג הכנת תכנית מדידה והגשת הבקשות המתאימות, מלמדת על הכוונה הברורה להרוס את הבית והוצאתה אל הפועל בנתיב הנדרש לשם כך – אשר אכן מעצם טבעו דרוש לו זמן (הגשת הבקשות המתאימות והוצאת האישורים הנדרשים, כמו גם מכירת כמחצית המגרש ושינוי תוכניות הבנייה בהתאם). העובדה כי הדבר אורך זמן, אין בה כדי לטשטש את התמונה – ולפיה סמוך לרכישה וקודם לקבלת החזקה, החלו העוררים בעשיית הפעולות הנדרשות כדי להביא למימוש תכניתם להרוס את הבית, למכור חלק מהחלקה ולבנות על גבי היתרה."
וכן ראו: ו"ע 58675-09-14 עו"ד דורון סילבה פריאנטה בנאמנות נ' מנהל מיסוי מקרקעין תל אביב (28.2.2016).
מנגד, כבוד השופט בך, שייצג את דעת הרוב, סבר כי יש ליתן למונח "מיועדת למגורים" פרשנות גמישה ורחבה יותר. התשובה לשאלה - מה היו כוונותיו הסובייקטיביות של הרוכש במועד הרכישה, לא בהכרח תוכרע לפי השנים שחלפו ממועד הרכישה עד למגורים בפועל, כי אם תוכרע על-ידי השכל הישר, ניסיון החיים ונסיבות המקרה (עמ' 396):
"תישאל השאלה: איפוא הגבול? מהו "הזמן הנראה לעין", שבו צריכה הדירה לעבור הלכה למעשה לשימוש בתור דירת מגורים? התשובה לכך נקבעת על-ידי השכל הישר וניסיון החיים ותלויה בעובדות המיוחדות של המקרה הנדון. אם, לדוגמה, יעלה מהראיות ומהעובדות המוכחות, שרק בעוד עשרות בשנים ישנו סיכוי שהדירה תתחיל לשמש בתור דירת מגורים, אזי הייתי גם אני קובע, כי במקרה כזה אין הדירה "מיועדת לשמש למגורים" במובן התקנות.
אולם כאשר מצהירה סטודנטית, כי מיד עם השלמת לימודיה באוניברסיטה, משימה אשר מטבע הדברים מוגבלת היא בזמן, מתכוונת היא להיכנס לאותה דירה, שהיא דירתה היחידה, ולגור בה, והצהרתה זו מתקבלת ככנה בידי כולי עלמא, אזי די בכך כדי שנוכל לקבוע, כי הדירה "מיועדת מגורים תוך זמן הנראה לעין."
דיון והכרעה:
א. שומה לפי מיטב השפיטה או תיקון שומה?
מנגד, עמדת המשיב היא כי כותרת ההחלטה שנשלחה ביום 30.4.2020 - "שומת מס רכישה לפי מיטב השפיטה" - מקורה בטעות, וכי מהות ההחלטה היא תיקון שומה לפי סעיף 85(א) לחוק מיסוי מקרקעין, אשר הוצאה במסגרת המועד הקבוע בחוק. עמדת המשיב היא כי הכותרת השגויה אינה אלא פגם צורני שאין בו כדי לפגום בתוקפה של ההחלטה לתקן את השומה העצמית של העוררים.
"הודעה שניתנה או כל פעולה אחרת שנעשתה לפי חוק זה לא יגרע תוקפן בגלל פגם בצורה או בגלל טעות, ליקוי או השמטה שאין בהם כדי לפגוע בעיקר או להטעות".
בגוף ההחלטה האמורה צוין, כי לאחר בדיקה מחודשת, לאור ביקור בשטח וכן מבדיקה של היתר הבניה שנתקבל, התברר כי הבית שנרכש – נהרס ולכן תוקנה השומה שנערכה עבור הנכס, לשומה של רכישת קרקע.
עוד צוין כי הכותרת השגויה אינה אלא פגם צורני שאינו פוגם בתוקפה של ההחלטה.
ההחלטה גופה משקפת כי הורתה והולדתה במידע חדש שהגיע למשיב בדבר הריסת הבית והיתר הבניה שניתן לבניית בניין תחתיו. בגוף ההחלטה אף נאמר כי זו הסיבה לתיקון השומה. יתר על כן, ההחלטה מיום 30.4.20 ניתנה במסגרת המועד הקבוע בסעיף 85 לחוק וניתן להיווכח כי העובדה החדשה שנודעה למשיב, בדבר הריסת הבית והוצאת היתר בניה – בהחלט עשויה להקים עילה לתיקון שומה לפי כל אחת מן החלופות של סעיף 85(א) לחוק.
"אין נפקא מינה, מה היתה כוונת המשיב ברשמו כותרת כפי שרשם, החוק קבע הוראות מפורשות, מה דינו של פגם, שאין בו כדי לגרור אחריו את תוצאות הלוואי המוגדרות בו (פגיעה או הטעיה), אשר אותן ביקש המחוקק למנוע, ואמת המידה לתקפותה או לפסלותה של הפעולה היא איפוא בשניים אלה בלבד:
(א) אם מדובר על פגם בצורה, על טעות, על ליקוי או על השמטה, וכן (ב) אם יש באלו כדי לפגוע בעיקר או כדי להטעות.
הכוונה אין בה כדי להוסיף או כדי לגרוע."
ב. האם העוררים עמדו בנטל הנדרש להוכחת היסוד הסובייקטיבי?
א. בית המגורים שנרכש היה ישן ובמצב מוזנח ואף אדם לא התגורר בו במשך חודשים רבים לפני המכירה; המוכרים עצמם היו יורשים של הנכס ולא התגוררו בו מעולם;
ב. מעדות האדריכל פלג גרינברג עולה כי לאחר בדיקה מהירה שעשה לנכס הסתבר לו חד משמעית כי מדובר בנכס בעייתי שצריך להרוס אותו;
ג. העוררים טענו כי פעלו תחת תקציב כספי מוגבל, אך בכל זאת לא ערכו כל בדיקה באמצעות אדריכל לגבי אפשרויות ועלויות שיפוץ לפני הרכישה, אלא רק לאחריה ובדיקה זו הובילה כמעט מידית למסקנה כי אין כל כדאיות כלכלית לשיפוץ הבית;
ד. העוררים כלל לא נכנסו לתוך הבית טרם רכישתו ורק ראו אותו מבחוץ. תמוה בעיניי כיצד אדם המעוניין לרכוש נכס לצורך מגורים בו - אינו טורח אפילו להיכנס לתוך הבית פנימה כדי לראות את חלוקת החדרים ומצב התחזוקה של הבית, ולא מקבל אפילו הערכה גסה של עלויות שיפוץ והרחבה, לפני שהוא נכנס להוצאה כספית כה גדולה.
ה. העורר 1 הוא יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובניה בקריות, מכיר ובקיא בנושא של זכויות בנייה בכלל ובנכס הספציפי בפרט, והוא אף אישר היתרי בניה של נכסים סמוכים שבהם נהרסו בתי מגורים ישנים ונבנו תחתם בנינים בני מספר קומות ודירות. העוררים היו מודעים למצב התכנוני של הנכס ולפוטנציאל הגלום בו ובשל כך היו מוכנים לשלם את המחיר הגבוה ששילמו, שאינו משקף כלל את שוויו של הבית הישן שעמד על המקרקעין.
ו. התוצאה הסופית של הריסת הבית ובניית בניין שבבנייתו היו מעורבים בני משפחה של העוררים (בנם ובן דוד של העורר), תוך נקיטה בפעולות מימון של הבנייה באמצעות בני המשפחה – מעידה על תכנון מוקדם להרוס את הבית לבנות בניין.
להלן יפורטו נימוקי החלטתי זו.
אלא שמעדותה של העוררת 2 בחקירתה בפנינו עלו עובדות אחרות, והסתבר כי הכוונה היתה לבנות בית (עמ' 20 לפרוטוקול מיום 12.10.2021):
"ש. את מעידה פה שאת יחד עם בעלך התכוונתם לקנות נכס ולעשות איתו מה?
ת. אני התכוונתי שהוא יבנה לי בית פרטי, מעבר לזה אני לא יודעת, אני לא מתערבת. לא מעורבת במה שמחליטים. "
העורר בעדותו מחד התעקש, כלשונו, כי הכוונה היתה לגור בבית לאחר שיפוץ והרחבה, אך מאידך – לא ביצע שום בדיקה לפני רכישת הנכס למרות שהעיד שהוא גייס את כל הכספים שהיו לו לצורך העסקה.
הדעת נותנת כי בני זוג, אשר מבצעים את העסקה הגדולה בחייהם, והם מצויים תחת תקציב כספי מוגדר ומוגבל – יבדקו היטב את יכולתם לעמוד ברכישת הנכס ושיפוצו טרם ביצוע העסקה, ולא לאחריה. אלא שלא כך פעלו העוררים.
"ש. אני מבינה שאתה עומד על כך שכשאתה רצית לקנות את הבית, הכוונה שלך הייתה?
ת. לגור בבית, לא רק כשרציתי אני עומד על כך גם כשקניתי את הבית, חודשים רבים לאחר מכן, לגור בבית. אשתי כל הזמן אמרה "מפריע לי המדרגות", "קשה לי בבית" ואני רוצה לגור בבית עם גינה ואני מתעקש על כך שזו הייתה הכוונה שלנו כשקנינו את הבית." [עמוד 13 לפרוטוקול שורות 5-8]
....
ש. לפני שקנית את הנכס, איזה בדיקות עשית?
ת. אני לא צריך לעשות בדיקות, כיוון שאני יו"ר הוועדה ודרך אגב, גרתי 100 ומשהו מטר משם, וגרתי די קרוב לנכס ואני מכיר את האזור, גדלתי בשכונה הזו, זו השכונה הכי ותיקה בצור שלום, איפה שאני גדלתי ואני גר מיום היוולדי וידעתי שיש שם אופציות כי בעבר אישרתי לכמה מבנים, וזו הסיבה ששילמתי את המחיר, אבל לא בשביל לממש אותו, הזכויות לא בורחות. לשיטתך שכולם עושים, אני ממליץ לך רק עכשיו שתי עסקאות שאנשים עשו, שיפצו וגרים שם אפילו שיש להם זכויות. ההערכה שלי, בכל האזור של הבינוי הנמוך שיש למעלה מ100 מבנים, אני לא בטוח שיש יותר משתי בקשות לבנייה רוויה בשנה ואת יכולה לבדוק את זה.
ש. העדות שלך, כשאתה רוכש את הנכס הזה, למרות שאתה יודע שאתה רוצה לשיטתך, לשפץ אותו ולעבור לגור שם, אתה לא עושה שום בדיקות, אתה קונה אותו ככה, בלי לבדוק כלום? לבדוק אם אפשר לשפץ, לחזק, אם הבניין להריסה, או יחזיק מעמד, כמה אפשר לבנות עליו, כמה יעלה לבנות?
ת. אגיד לך הכוונה המקורית שלי הייתה, גייסתי את כל הכסף שהיה לי, את קרן ההשתלמות שלי פדיתי עבור הרכישה והגדלתי משכנתא, וחשבתי כי בתוספת קטנה אוכל להגיע למצב שאגור בבית וגם אם לא אצליח להפוך אותו לבית חלומותיי ביום אחד, אבל תכננתי לגור ולשפץ אחר כך הבנתי שבתוכנית הסתבר שהבתים האלה נבנו הפוך, הסלון שלהם לכיוון הכביש, בעוד שהיום כל מרכז החיים של כולם, שהסלון לכיוון הגינה.
ש. את זה לא ראית כשראית את הנכס?
ת. לא הבנתי את המשמעות של השיפוץ אחרי זה, אחרי זה הבנתי שהשיפוץ זה להפוך את כל הבית וחשבתי שעל סמך המצב הקיים השיפוץ לא קל תכנונית, לא פשוט ביצועית ותכנונית.
ש. אני באמת לא מבינה, נכנסת לבית וראית שהסלון פונה לכביש?
ת. לא, לא נכנסתי לבית.
ש. לא נכנסת לבית לפני שקנית אותו?
ת. לא. הבית הזה לדעתי היה סגור איזה חודש חודשיים כי הבעלים נפטר, ואז הגעתי למתווך והמתווך קבע איתי בזה, במגרש, ראיתי את הבית מבחוץ. הוא לא הצליח לפתוח, וראיתי את הבית מבחוץ וראיתי שהוא ישן, והוא אמר לי שגרו בו עד לפני חודשיים, והוא מייצג את הבנים של האדם שנפטר שהתגורר שם. אמרתי ממילא זה האיזור שאני מחפש, וממילא אני צריך לצבוע את הקירות ולשפץ וידעתי בוודאות שאני מעוניין בבית הזה.
ש. אז למה לא צבעת את הקירות כשנכנסת אם כל מה שרצית זה לצבוע את הקירות ולהיכנס וידעת שזה בית ישן, איך שבוע לאחר מכן, אתה פונה לאדריכל ומבקש סקיצה? ופתאום אחרי הסקיצה אתה מבין שכל התוכניות שלך יורדות לטמיון, אתה לא יכול לשפץ, ולעבור לגור?
ת. אסביר: כשקניתי את הנכס עדיין היה לי איפה לגור, היה לי את הבית הישן שלי 115 מ"ר שתי קומות, אני ושלושה ילדיי, ולא נכנס לבית ישן של פחות מ100 מטר ונעזוב את הבית שלנו שיש לנו איפה לגור. אם לא היה לי איפה לגור הייתי נכנס AS IS לבית.
ש. ואז פנית לאדריכל וגילית להפתעתך אני מדייקת שמה?
ת. זה לא היה להפתעתי וזה לא היה באותו יום, אני פניתי אליו ואח"כ ביקשתי שמעבר לתכנון הראשוני יעשה לי סדר גודל של עלויות ואז התחלתי לבדוק ואמרו לי והציעו לי כל מיני עצות ואמרו לי שלא כדאי לי, אשקיע הרבה כסף ובעתיד אצטרך להשקיע, ולקח לי זמן להתבשל עם עצמי והייתי מוגבל מבחינה כלכלית. עובדה שלקח לי המון שנים, ולא כמו יזם שלוקח לו חמש שנים לבנות, אני לא מכיר כזה יזם וגם הגדולים שבונים 200 דירות מהרגע של העסקה עד טופס 4 לוקח להם שנתיים. אני לא מכיר יזם, כמו שאת מנסה לטעון שמתברבר עם בניין חמש שנים. אני לא הייתי מתעסק עם יזם כמוני. " [עמוד 13שורות 17-32, עמוד 14 שורות 1-28] [ההדגשות אינן במקור]
"ש. תאשר לי שאת הפוטנציאל הזה לעשות את מה שעשית, ידעת מהרגע הראשון?
ת. כן, זה ידעתי לא אכחיש, וגם לא הייתי משלם לו לא היה הפוטנציאל ואני לא מכיר מישהו שמשלם בקריות על נכס כזה 2.3 מליון ₪ כשהוא לא יודע שיש לנכס כאלה זכויות. ברור שידעתי שיש זכויות כאלה." [עמוד 16 שורות 24-27]
ראשית, מאחר והעוררים לא נכנסו כלל לתוך הבית לפני הרכישה, לא ברור כלל איך יכלו להעריך הערכה כספית כזו של השיפוץ בלי שראו כלל באיזה מצב הנכס.
שנית, כיצד אפשר לקבל גרסה כזו לגבי ההערכה של עלויות שיפוץ והרחבה, כאשר העוררים כלל לא נפגשו עם אדריכל, לא קיבלו סקיצה של השיפוץ וההרחבה המוצעים ואף לא קיבלו הצעת מחיר כלשהי לפני שרכשו את הנכס?
עדותו של העורר, משקפת את הקושי ליתן אמון בגרסתו:
" ש. נלך בכל צעד אחורה, אתה נפגש עם האדריכל ואתה מבין שעלות השיפוץ היא לא כמו שחשבת, מה אתה מבין מהפגישה עם האדריכל, ומה קרה בפגישה עם האדריכל שגרמה לך לשנות את הכיוון?
ת. אני חשבתי שעלות השיפוץ תהיה בערך כ 100 אלף עד 200 אלף ₪. הבריכה הייתה אופציה.
ש. בית המשפט: על סמך מה אדוני חשב שזה יעלה לו כ 100 עד 200 אלף ₪?
ת. אני בחיים לא הייתי בסרט כזה, בשביל לבצע את העסקה "גירדתי" את כל המקורות שהיו לי כולל פדיון קרן ההשתלמות שלי.
ש. לבית המשפט: זה בדיוק העניין, כשאדוני אומר שזה לא כסף ששכב שהיה פשוט לגייס, איך יכול להיות שבמצב כזה, אתה לא יודע בדיוק מה עומד לקרות, אתה אומר ראיתי את הבית, ולא נכנסתי אפילו פנימה, וזה בית שאדוני מתכנן לגור בו, ואתה לא נכנס אפילו פנימה ולא רואה מה המצב?
ת. אני אחרי הרכישה קיבלתי מפתח ולמעשה שברנו את המנעול ונכנסנו אני והמתווך. חשבתי שבאזור ה 200 אלף ₪ שיפוץ. אגיע למצב שאני אגור שם.
ש. אתה פונה לאדריכל ומבקש לבנות עוד 100 מטר וגם להוסיף בריכה ואתה חושב שמשפצים 100 מטר של מבנה הרוס, ובונים עוד 100 מטר ומוסיפים בריכה בחצר וכל זה ב 100 עד 200 אלף ₪.
ת. הבריכה הייתה אופציה שיהיה לה תכנון עתידי ולא ביצוע בשלב ראשון, זו הייתה אופציה ולגבי השיפוץ כן, היום הקבלנים מדברים שעלות שלד וגמר מינימאלי מגיע ל 2,000 עד 2,500 ₪ ואמרו לי שזה סדר הגודל של השלד שתדעי.
ש. בית המשפט: אדוני לא מעביר אישה ושלושה ילדים לגור בשלד. 200 אלף ₪ שלד, איפה הבית?
ת. אמרתי באיזור ה 250 אלף ₪ אבל לא מיליון. בניית ה 100 והבריכה זה המצב האידיאלי." [עמוד 14 שורות 29-32, עמוד 15 שורות 1-18]
"ש. בגלל שהתכוונת לבנות בית פרטי, את קוראת לזה קרקע ולא עניין אותך המבנה הקיים?
ת. המבנה הקיים היה ממש לא טוב, הוא היה בית הרוס לגמרי." [עמוד 21 שורות 1-2]
"ש. התחלת להגיד לגבי הביקור בנכס עצמו, מתי ביקרת בנכס אם בכלל?
ת. יום אחרי שהוא היה אצלי, אני מכיר את האזור אני עובד המון בקריות, ומכיר את התצ"א ואני רואה את התצ"א ואני רואה את המבנה AS IS ואני רואה את התוכניות שלו בוועדה המקומית והלכתי להתרשם באופן פיזי, ולראות שהמצב הקיים בפועל באמת לא שונה ממה שראיתי במחשב.
ש. כמה זמן יצא זמן לקח לך להתרשם ולהבין שהשיפוץ של הבית הזה הוא בעייתי או יגרור עלויות שלשיטתך חריגות?
ת. לאחר בדיקת התוכניות, וההבנה איך התכנון אמור להיות, כי עשיתי כמה בתים בחיי, הבנתי שיש שם בעיה.
ש. זה היה מיידי?
ת. אחרי שאימתתי את הנתונים ובפגישה שלנו לא היה זמן להוציא את כל החומר מהאתר של הארכיב של הוועדה המקומית אבל אחרי שהוצאתי וראיתי את המבנה בפועל, ואת מצבו בפועל, יום לאחר מכן, הבנתי שיש פה בעייתיות וכנראה צריך להרוס את המבנה הזה." [עמוד 9 שורות 14-26]
"הסברתי לעורר שמבחינה תכנונית אנחנו צריכים כמעט לפרק את כל הבית הקיים וזה מגביר עלויות באופן טבעי מעבר לשיפוץ רגיל. אני עושה עשרות ומאות בתים תכנונית, נגיד שעד חיזוק מבנה באופן של שניים שלוש קורות פלדה, זה בסדר ואמרתי לו שאני לא חושב שהבית יחזיק מעמד לכל חיזוק שהוא. מפה לאחר שהעברתי מכתב אחד או שניים עם סקיצה, וזה נגמר בשלב הזה."[עמוד 9 שורות 2-6]
כאמור, אדריכל גרינברג הסביר בעדותו את העלויות החריגות של שיפוץ הבית והסביר כי מצב המבנה לא השאיר ברירה לרוכשים, אלא להרסו ולבנות מבנה חדש:
"ש. הרבה פעמים כשיש מבנים שהם כל כך ישנים, החלופה שלהרוס את המבנה ולבנות משהו אחר תחתיו היא חלופה שלא בהכרח יקרה יותר, היא יכולה להיות דווקא זולה?
ת. צריך לחלק את התשובה לשניים: יש מצבים שאין ברירה. בעקבות התכנון כמו רוב התכנונים שקיימים ברחוב הזה, ולאו דווקא ברחוב הזה, באופן כללי במגרש, אני לא חושב שהייתה לו ברירה במצב המבנה. זה לא יותר זול אבל בתוספת של סכום מסויים, אולי זה שווה, אבל אף פעם זה לא יותר זול, אין חיה כזו, להרוס ולבנות זה גורר עלויות." [עמוד 9 שורות 27-32
אם לא די בכך, הרי שמעדותו של האדריכל גרינברג עולה כי גם מבחינה הנדסית לא סביר היה לשמר את המבנה - והברירה היחידה היתה להרסו.
ראו לעניין זה: ע"ש (תל אביב-יפו) 436-87 קורט יונגסטר נ' מנהל מס רכוש אזור המרכז, פד"א טו 124 (1987), שם נדונה השאלה, לצרכי מס רכוש, האם מבנה נטוש מסוים הוא בניין או קרקע, לאור מצבו הפיזי, כאשר הועלו טענות לכוונה לשפצו:
"ההגדרה של "בנין" אינה כוללת שימוש בבנין. הקובע הוא כאמור האפשרות להשתמש בבנין כמות שהוא למען שיפוצו והבאתו לידי יצירה מושלמת. לא אומר כי העובדה שהבעלים מתכוונים לעשות זאת דיה: וברור גם כי כל חורבה ניתן לשפצה, ובשל כך בלבד אין לראותה עדיין כבנין. ולפיכך, שאלת האפשרות לשפץ חייבת להיות נמדדת במבחן הסבירות. אפשרות כזו היא סבירה כאשר קיימת כדאיות כלכלית... "
"לצורך קביעה זו ישנה חשיבות לצורתה החיצונית של הדירה, משמע שקל יותר להגיע אל המסקנה, שהדירה אכן מיועדת לשמוש כדירת מגורים כאשר היא, מבחינת טיבה וצורתה כבר הותאמה לכך. דהיינו, טיב הדירה כשלעצמו אינו מספיק, אך יש בו כדי להוות ראיה בעלת משקל לחיזוק טענת הבעלים החדשים שזהו גם השימוש המיועד לאותה דירה." (פרשת פרידמן, עמ' 395).
כפי שהבהרתי לעיל, חומר הראיות שהונח בפנינו מוביל בבירור למסקנה כי הבית שנרכש לא יכול היה לשמש למטרת מגורים לעוררים – לא בסמוך לרכישתו ולא בכלל. כבר במועד הרכישה היה הבית במצב גרוע – מבחינה פיזית, תכנונית, תחזוקתית ומבחינת עמידות המבנה. שיפוץ והרחבה של הבית הקיים – לא יכולים היו כלל להיות אופציה סבירה מבחינת העוררים. כך הבהיר אדריכל גרינברג בעדותו וכך גם עלה בבירור מעדות העוררת.
לטעמי, הראיה המשמעותית ביותר לכך שהעוררים לא התכוונו באמת לשפץ את הבית הקיים היא כי הם לא נכנסו כלל לתוך הבית!
ראו שוב עדות העורר בחקירתו הנגדית (עמ' 14 לפרוטוקול):
"ש. אני באמת לא מבינה, נכנסת לבית וראית שהסלון פונה לכביש?
ת. לא. הבית הזה לדעתי היה סגור איזה חודש חודשיים כי הבעלים נפטר, ואז הגעתי למתווך והמתווך קבע איתי בזה, במגרש, ראיתי את הבית מבחוץ. הוא לא הצליח לפתוח, וראיתי את הבית מבחוץ וראיתי שהוא ישן, והוא אמר לי שגרו בו עד לפני חודשיים, והוא מייצג את הבנים של האדם שנפטר שהתגורר שם. אמרתי ממילא זה האיזור שאני מחפש, וממילא אני צריך לצבוע את הקירות ולשפץ וידעתי בוודאות שאני מעוניין בבית הזה. "
אחזור גם ואדגיש, כי מה שהעורר ידע בוודאות ועוד לפני החתימה על הסכם המכר הוא מהן זכויות הבנייה במקרקעין (ראו עדותו בעמוד 13 לפרוטוקול):
"ידעתי שיש שם אופציות כי בעבר אישרתי לכמה מבנים, וזו הסיבה ששילמתי את המחיר, אבל לא בשביל לממש אותו, הזכויות לא בורחות.".
אחזור ואפנה דווקא לעדות העוררת, המעידה יותר מכל על כוונתם הסובייקטיבית של העוררים לרכוש קרקע, ולא את הבית (עמ' 18 לפרוטוקול):
"ש. כלומר לפני שרכשתם את הקרקע, כן ראיתם את הבית, או שראית רק מבחוץ?
ת. ראיתי את הקרקע, אחרי שרכשנו אותו.
ש. זאת אומרת שלא עניין אותך לראות את הבית עצמו, מה יש שם, ומה אין שם, ואיך הוא נראה ?
ת. לא. אמרתי לבעלי שאני רוצה בית קרקע, עם גינה ובריכה לילדים ולנכדים וזהו, בית פרטי. "
העוררת רצתה – וידעה – שמטרת הרכישה היא לבנות בית. לכן, התנהגותה האדישה כלפי פנים-הבית מוכיחה כי היחס של העוררים כלפיו הייתה כאל קרקע בלבד, ולא כאל בית שמתכוונים לגור בו.
שאם לא כן, ברור כי היו העוררים נכנסים ובודקים את החלל הפנימי של הבית, את כמות החדרים, את המצב התחזוקתי וכדומה, והאם אלו מתאימים לצרכיהם.
סבורני, כי דווקא יש לתת משקל משמעותי וניכר לתפקידו של העורר כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובניה בקריות, להיכרותו את האפשרויות התכנוניות של הנכס, להיכרותו את הבנייה שנעשתה באיזור – בנייה שהוא נתן לה את ההיתר.
הימנעותם זו של העוררים מהבאת ראיות בדמות תצהיר של העוררת ושל האדריכל, כמו גם של גורמים רלוונטיים אחרים – בנם של העוררים שהיה מעורב בבנייה של הבניין וכן בן-הדוד של העורר – פועלת לחובתם.
גם אם אקבל את הטענה, המוקשית כשלעצמה, כי מדובר במי "שאינה מבינה דבר ברכישת הנכס", ייאמר מיד, כי דווקא בשל היות העוררת, כנטען, עקרת בית, יש להניח כי תרצה לדעת כל שאפשר לדעת על הבית בו היא מתעתדת, כביכול, להתגורר ולקיים את משק הבית שלה. ואם לא נכנסה כלל לתוך הבית – לא בכדי לא נכנסה אליו ולא התעניינה במצוי בו. לא בכדי גם חזרה והתייחסה בעדותה לנכס כאל "קרקע".
בפועל העוררים לא התגוררו בבית המגורים בשום שלב לאחר קבלת החזקה בנכס ואף לא הובאו ראיות כלשהן כי הנכס הושכר למגורי אחרים.
"ש. אני רוצה להבין, מתי לטענתך שינית למעשה כיוון והחלטת שאתה לא רוצה לשפץ את הבית ולעבור לגור בו אלא לבנות בניין בן 5 קומות?
ת. אני מעריך כ 5-6 חודשים משהו כזה לאחר הרכישה."
אלא שאין זה סביר, כי העוררים, אשר מתקשים כלכלית והשקיעו את כל חסכונותיהם ברכישת הנכס - יעדיפו משיקולי עלות, לפעול להריסת הבית הקיים ולבנות תחתיו בניין מגורים מאשר לשפץ את הבית הקיים – כאשר בניית הבניין אינה כרוכה דווקא בעלויות נמוכות יותר.
חיזוק לכך ניתן למצוא בחקירתו הנגדית של מר גרינברג (עמ' 9 לפרוטוקול):
"זה לא יותר זול אבל בתוספת של סכום מסויים, אולי זה שווה, אבל אף פעם זה לא יותר זול, אין חיה כזו, להרוס ולבנות זה גורר עלויות".
הבקשה הוגשה לוועדה ביום 28.9.2017, כשנה בלבד לאחר רכישת הנכס, וכחצי שנה לאחר שהעורר טען, כי שינה את דעתו בנוגע לשיפוץ הנכס לצורך מגורים.
זהו פרק זמן סביר להיערכות לצורך הגשת בקשה להיתר בניה, תכנון, השגת מימון לעלויות הבנייה והתארגנות לבניה משותפת של העוררים ובני משפחתם הקרובים שהפכו לשותפים.
ארגון קבוצת שותפים לבניה משותפת אינו עניין ספונטני ומצריך תכנון והיערכות – כפי שעולה מעדות העורר בעמודים 17-18 לפרוטוקול.
"ש. זה נכון שהבניין שבנית עם שותפים בפועל אחת מהדירות היא של הבן שלך?
ת. כן
...
ש. מי עוד האנשים שיש להם דירות בבניין הזה?
ת. אושרי בוסקילה, שמעון אזריאל והבן שלי.
ש. מי זה שמעון אזריאל?
ת. בן דוד שלי ולא עובד בעירייה אם זה למה שאת מתכוונת.
ש. לבית המשפט: מי אלה השותפים שבנו איתך?
ת. אושרי, הבן שלי, את הדירה האחרונה לא הצלחתי למכור, בסוף עשית הגדלת משכנתא בבנק כנגד הנכס הזה. אגב הבן שלי קנה את הבית הישן, מכר אותו וקנה את החדש."
שנית, הלכה היא כי ממצאי בדיקת פוליגרף הם ראיה קבילה רק בהסכמתם המוקדמת של הצדדים. כאמור, העוררים לא פנו מבעוד מועד למשיב בהצעתם זו בעניין בדיקת הפוליגרף. ככל שרצו העוררים לבסס את אמינות טענתם בעניין ההיבט הסובייקטיבי של רכישת הנכס באמצעות בדיקת פוליגרף – היה עליהם לפנות למשיב לקבל הסכמתו, לכל המאוחר, טרם דיון ההוכחות, על מנת שיוכלו להציג את ממצאי הבדיקה בפני וועדת הערר. כאמור, העוררים לא פעלו כך, ועל כן בוודאי שאין לזקוף לחובת המשיב את דחיית ההצעה תוך כדי דיון ההוכחות ואין ליתן משקל להצעה זו (ראו: ע"א 61/84 יוסף ביאזי נ' אברהם לוי, מב(1) 446 (27.4.1988)).
ממילא, תפקידה של ועדת הערר הוא לקבוע ממצאי מהימנות של העדים המעידים בפניה ולטעמי אין מקום כי ועדת הערר תתפרק מתפקידה זה.
בסיכומו של דבר, סבורני כי יש לקבוע כי בנסיבות הקונקרטיות שלפנינו - המהות הכלכלית האמיתית של הסכם המכר היא של רכישת קרקע על ידי העוררים ולא רכישה של דירת מגורים למטרת מגורים בה. בהתאם לכך, יש לחייב את העוררים במס רכישה על רכישת קרקע.
ג. קנס הגירעון:
"(א) במכירה או בפעולה באיגוד שלגביהן שולם מס על פי סעיף 16 ונקבע לגביו גרעון העולה על 50% מהמס המגיע במכירה או בפעולה כאמור, ולמנהל יש טעמים סבירים להאמין כי הגרעון לא היה מתהווה אילולא התרשל המוכר או עושה הפעולה ללא הצדק סביר בהצהרה שמסר על פי סעיף 72ח או על פי הפרק השביעי או באי מסירת הצהרה כאמור, יווסף לסכום המס המגיע על המכירה, קנס השווה ל-15% מסכום הגרעון.
(ב) היו למנהל טעמים סבירים להאמין כי הגרעון כאמור בסעיף קטן (א) נוצר במזיד ומתוך כוונה להתחמק מתשלום המס, יווסף לסכום המס קנס השווה ל-30% מסכום הגרעון."
ראו לעניין זה: ו"ע 69745-02-20 בליס דר בע"מ נ' מנהל מיסוי מקרקעין חיפה (17.4.2023) (פסקה 66):
"לשונו של סעיף 95(ב) לחוק והשימוש בביטויים "במזיד" ו"מתוך כוונה להתחמק מתשלום מס" מעידים על יסוד נפשי של כוונת זדון המיוחסת לנישום, אשר מושת עליו קנס על פי סעיף זה.
לטעמי, בדומה למצב הדברים של השתת קנס פסילת ספרים לפי סעיף 95(א) לחוק מס ערך מוסף (ראו לעניין זה: ע"א 3886/12 זאב שרון קבלנות בנין ועפר בע"מ נ' מנהל מע"מ (26.8.14) (להלן – הלכת זאב שרון)), כך גם במקרה של הטלת קנס גירעון לפי סעיף 95(ב), מדובר בהוראת חוק שנועדה ליצר הרתעה וכן לתמרץ נישום לדווח דיווח מלא, שלם ואמיתי, הנושאת מימד "מעין עונשי" – ראו הלכת זאב שרון בפסקה 26.
כמו בעניין קנס פסילת ספרים כך גם בעניין קנס גירעון לפי סעיף 95(ב) לחוק נראה כי טמונה בהפעלת הסמכות להשית קנס בשיעור זה "פגיעה משמעותית בזכויותיו של העוסק, לעומת פעולת המיסוי עצמה" (הלכת זאב שרון בפסקה 27).
על כן, מקום בו עשויה להתקיים פגיעה משמעותית בזכויות הקניין של הנישום – דוגמת המקרה של הטלת קנס גירעון בשיעור של 30% וכאשר הוראת החוק מציינת כי קנס כזה יוטל במקרה של יצירת הגירעון במזיד ומתוך כוונה להתחמק מתשלום מס - יש בסיס בדין להטיל את נטל הבאת הראיות הראשוני על כתפי המשיב, הגם שאין המדובר בהפעלת סמכות פלילית ממשית, אך יש בה אלמנט התרעתי "מעין עונשי".".
המשיב נימק את החלטתו להטלת הקנס (נספח 8 לכתב הערר), כדלקמן:
"בהתאם לממצאי ביקור בנכס ובהתאם למבחן האדם הסביר, כוונת הרוכשים במועד הרכישה, היתה לבנות על הריסותיו של בית המגורים הישן, בית מגורים חדש".
מוצאת אני להסתייג הן מהעמדה המוצגת בעניין קנס הגירעון והן מהעמדה המוצגת ביחס למבחן הסובייקטיבי.
לא מצאתי בטיעון זה משום הנמקה מדוע לא יוטל קנס גירעון בעניינם של העוררים. חבר הוועדה שרם מסכים כי העוררים כשלו בעמידה במבחן הסובייקטיבי ועל כן דין הערר להידחות. יתר על כן, חבר הוועדה שרם אף הגדיל והדגיש בחוות דעתו עד כמה בלתי אמינה, תמוהה ולא הגיונית בעיניו גרסתם של העוררים, עד כדי כך שקבע, כי אין כל ספק בדבר העדר עמידתם במבחן הסובייקטיבי וחבותם בתשלום מס רכישה לפי רכיב קרקע ולא דירת מגורים.
לא ברורה אפוא, מהי הסיבה שמוצא חבר הוועדה שרם לחרוג מהוראות החוק ולא להטיל קנס גירעון על העוררים.
כמו כן, עניין תשלום ריבית והפרשי הצמדה כחוק על תוספת המס לפי פסק הדין – הרי אף הוא נעשה לפי הוראות החוק, והסיכון כי יושתו ריבית והפרשי הצמדה קיים ביחס לכל מי שמגיש ערר על החלטה בהשגה ואינו בוחר לשלם את המס שבמחלוקת תחת מחאה כדי לנטרל סיכון זה.
העובדה כי קנס הגירעון מטיל על העוררים תשלום כספי משמעותי נוסף – היא תוצר לוואי של התנהלותם – התנהלות שחבר הוועדה שרם מצא להגדיר כבלתי אמינה בעליל. ודי לחכימא.
כלל ידוע ונקוט מימים ימימה, כי "המוציא מחברו – עליו הראיה". העוררים נחשבים כ"תובעים" והמשיב נחשב כ"נתבע" – ראה לעניין זה תקנה 12(ב) לתקנות מיסוי מקרקעין (סדרי הדין בפני ועדות ערר) תשכ"ה -1965. לפיכך, נטל הראיה והשכנוע מוטל על כתפי העוררים מתחילתו ועד סופו.
לא כל שכן, שיש להטיל על העוררים את נטל הראיה באשר להתקיימות המבחן הסובייקטיבי מאחר וכאשר עסקינן בהוכחת עובדות, אשר מצויות תחת ידיהם של העוררים ובידיעתם הוסבייקטיבית, הקשורות בהוכחת ה- state of mind שלהם בעת רכישת הנכס וכוונותיהם ביחס אליו – לא זו בלבד שהוראות הדין מורות כן, אלא אף לא יעלה על הדעת להטיל על המשיב את חובת הראיה במצב דברים כזה, מטעמים של היגיון ושכל ישר.
לא למותר לציין, כי הגיון ושכל ישר זה הובילו לקביעה של נטלי הראיה כאמור.
סיכומו של דבר:
לעמדתי יש להורות כי החלטת המשיב בהשגה מושא הערר – תעמוד בעינה. יש למסות את העוררים כמי שרכשו קרקע ומס הרכישה יחושב בהתאם משווי המכירה בסך של 2,330,000 ₪.
בנוסף, עמדתי כי יש להורות כי ההחלטה על הטלת קנס גירעון על העוררים – תעמוד בעינה.
העוררים יישאו בהוצאות המשיב ובשכ"ט עו"ד בסך כולל של 40,000 ₪, אשר ישולם בתוך 30 מהיום, שאם לא כן יישא הפרשי הצמדה וריבית כחוק מהיום ועד התשלום המלא בפועל.
עו"ד אהובה סימון, חברת הוועדה: אני מסכימה ומצטרפת לפסק דינה של יו"ר הוועדה, על כל חלקיו. אני חולקת על דעת המיעוט בנושא קנס הגירעון, שהביע חבר הוועדה שרם, ואף חולקת על ההערות שהעלה בדבר המבחן הסובייקטיבי.
מר אברהם שרם, חבר הוועדה: קראתי בעיון רב את פסק דינה של יו"ר הוועדה, כבוד השופטת אורית וינשטיין, ואני מבקש להוסיף ולהדגיש.
בעניין עצמו
כחבר ועדה אני מוצא עצמי כבול לחוק ולפסיקות בית המשפט העליון. אולם דעתי אינה נוחה מכך שרשויות המדינה נדרשות למבחן הסובייקטיבי ועושות בו שימוש.
אי הנוחות מתחזקת כאשר גם המשיב עצמו מודה כי הכלים לבחון מה הייתה כוונתם הסובייקטיבית של העוררים הינם מוגבלים, והוא אינו בעל יכולות לבחון כליות ולב (ראה ס' 16 לסיכומי המשיב) על אחת כמה וכמה נכון הדבר כשהן עושות כך בנצלן את העובדה שנטל ההוכחה לכוונה הסובייקטיבית רובץ לפתחם של העוררים.
לדעתי ראוי היה שהמחוקק יתן דעתו ליצור ודאות ויציבות גדולה יותר בעולם המס, ויקבע מבחן טוב יותר מאשר מבחן הנשען על הסוביקטיביות של הנישום. טוב יעשה המחוקק אם למשל ישקול להפוך את היוצרות, ויטיל את נטל ההוכחה על המשיב, אם זה יחליט שלא לקבל את הצהרת שנישום, מה שיביא לצמצום השימוש במבחן הסוביקטיבי באופן טבעי ויגרום לרשויות להגביל עצמן למקרים הברורים ממש, ולעמידה במבחן האובייקטיבי בלבד ו/או כל מבחן טוב יותר כאמור.
יש קושי לא מבוטל בהוכחת ה"מחשבות בלב איש", ועל כך נאמר כבר: "רַבּוֹת מַחֲשָׁבוֹת בְּלֶב אִישׁ וַעֲצַת יְהוָה הִיא תָקוּם." - (משלי יט, כא) הניסיון להוכיח "מחשבות" מעמיד גם את בתי המשפט בעמדה בלתי הגיונית ולטעמי - באופן מובנה - גם לא חפה מטעויות.
סוף דבר:
הערר בעניין מהות העסקה – האם רכישה של קרקע או דירת מגורים – נדחה על דעת כל חברי ועדת הערר.
הערר בעניין קנס הגירעון – נדחה בדעת רוב של יו"ר הוועדה, כב' השופטת אורית וינשטיין וחברת הוועדה עו"ד אהובה סימון, כנגד דעתו החולקת של חבר הוועדה מר אברהם שרם.
העוררים יישאו בהוצאות המשיב ושכ"ט עו"ד המשיב בסך 40,000 ₪ אשר ישולם בתוך 30 יום מהיום שאם לא כן יישא סכום זה ריבית והפרשי הצמדה כחוק מהיום ועד התשלום המלא בפועל.
פסק הדין ניתן לפרסום.
המזכירות תשלח את פסק הדין לבאי כוח הצדדים.
ניתן היום, ט' סיוון תשפ"ג, 29 מאי 2023, בהעדר הצדדים.
אורית וינשטיין, שופטת
יו"ר הוועדה
אהובה סימון, עו"ד
חברת ועדה
אבי שרם
חבר ועדה
באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.
האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.