בג"צ
בית המשפט העליון
|
4350-09
12/10/2010
|
בפני השופט:
1. מ' נאור 2. א' חיות 3. י' עמית
|
- נגד - |
התובע:
אבי בן דור ואח' עו"ד גל גורודיסקי עו"ד הדס ארנון
|
הנתבע:
1. שר האוצר 2. הממונה על שוק ההון הביטוח והחסכון 3. יו"ר הרשות לניירות ערך
עו"ד ענר הלמן
|
פסק-דין |
השופט י' עמית:
עניינה של העתירה שלפנינו בתוקפה של הוראת מעבר שנקבעה בתקנות, בעקבות הרפורמה בתחום הייעוץ הפנסיוני.
רקע כללי
1. בשנת 2004 החליט שר האוצר דאז על ביצוע רפורמה בשוק ההון בישראל במטרה להפחית את הריכוזיות ולהגביר את התחרות במשק, וכדי לצמצם את ניגוד העניינים של הגופים השונים שפעלו בשוק ההון. לשם כך מינה השר צוות בין-משרדי הידוע בשם "ועדת בכר", על שמו של מנכ"ל משרד האוצר שעמד בראשה.
ועדת בכר המליצה על רפורמה כללית בשוק ההון (להלן: רפורמת בכר או הרפורמה) שכללה גם רפורמה בשוקי הביטוח, קופות הגמל והפנסיה. בין היתר, הוצאו קופות הגמל מהבנקים וניהולם הועבר לגופים מוסדיים אחרים כמו חברות ביטוח. בעקבות הרפורמה הוגדרו שני עיסוקים נפרדים בשוק הפנסיוני - ייעוץ ושיווק. נקבע כי העיסוקים הללו יוסדרו בחקיקה, יהיה עליהם פיקוח וכל אחד מהם ידרוש הכשרה, תקופת התמחות וקבלת רישיון. זאת, מתוך הכרה בחשיבותו ובמורכבותו של החיסכון הפנסיוני והצורך במתן ייעוץ פנסיוני איכותי, מקצועי ונטול חשש לניגוד עניינים על מנת שיתאפשר לצרכן לקבל החלטה מושכלת בנושא סבוך זה.
2. המלצות ועדת בכר התקבלו ותורגמו לשורה של חוקים, תיקוני חוק, ותקנות שונות המסדירות את העיסוק בשוק הפנסיוני ואת ההכשרה שיש לעבור כדי לקבל רישיון פנסיוני. בנוסף על הסטנדרטים החדשים שנקבעו בחוקים ובתקנות, החלים על כלל המצטרפים החדשים המבקשים לעסוק בייעוץ או בשיווק פנסיוני, נקבעו גם הוראות מעבר, הוראות שעה והוראות פטור החלות על אלו אשר כבר עוסקים בתחום הפנסיוני.
על מנת להקל על הקורא לרדת לסוף דעתם של העותרים, אין מנוס מלשרטט תחילה את המסגרת הנורמטיבית הסבוכה-משהו, ולאחר מכן נציג את עניינם של העותרים וטיעוניהם.
המסגרת הנורמטיבית
3. כאמור, בהמלצות ועדת בכר הוגדרה מחדש ההבחנה בין העיסוקים השונים בתחום הפנסיוני והוסדרו הליכי ההסמכה והפיקוח על עיסוקים אלו. בעקבות הוראות שונות שנפרט להלן, נוצרו למעשה שלושה "עיסוקים" נפרדים: (1) יועץ פנסיוני; (2) סוכן שיווק פנסיוני; (3) סוכן ביטוח פנסיוני. אלו ייקראו להלן, לשם הנוחות, יועץ, סוכן שיווק וסוכן ביטוח, אך חשוב לזכור כי מדובר רק באלה העוסקים בענף הפנסיוני.
במסגרת הוראות החקיקה החדשות בעקבות הרפורמה, נקבעו הוראות מעבר והסדרי מעבר בין העיסוקים השונים בתחום הפנסיוני. נסקור להלן את ההוראות הרלוונטיות לענייננו.
4. במסגרת הרפורמה שונה שמו של חוק הפיקוח על עסקי ביטוח, התשמ"א-1981 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981 (להלן: חוק הפיקוח (ביטוח)). בנוסף, נחקקו חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (עיסוק בייעוץ פנסיוני ובשיווק פנסיוני), התשס"ה-2005 (להלן: חוק הפיקוח) וחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-1985. בחוקים אלה נקבעו ההוראות הרלוונטיות להבחנה בין העיסוקים השונים בתחום הפנסיוני.
נתחיל הילוכנו בחוק הפיקוח הקובע כלהלן (הדגשות שלי- י.ע.):
לגבי יועץ, סעיף 1 לחוק מגדיר:
"'יועץ פנסיוני' - בעל רישיון יועץ פנסיוני שניתן לו לפי סעיף 5;
'ייעוץ פנסיוני' - מתן ייעוץ ליחיד בנוגע לכדאיות החיסכון, שלו או של קרובו, כעמית-שכיר, כעמית-עצמאי או כמבוטח, באמצעות מוצר פנסיוני שאין לנותן הייעוץ זיקה אליו".
ובסעיף 5(א) לחוק נקבע:
"הממונה ייתן רישיון יועץ פנסיוני למבקש שהוא יחיד, אם ראה שהתקיימו לגביו כל אלה:
(1) הוא בגיר;
(2) הוא אזרח ישראלי או תושב ישראל;