פ"ה
בית דין אזורי לעבודה ירושלים
|
10357-06-13
26/06/2013
|
בפני השופט:
דניאל גולדברג
|
- נגד - |
התובע:
קובי הגואל
|
הנתבע:
המרכז למוסיקה מן המזרח
|
|
החלטה
המבקש, מר קובי הגואל, הגיש בקשה זו לצו מניעה זמני האוסר על המשיבה, המרכז למוסיקה מן המזרח, לפטר את המבקש מעבודתו במשיבה, וזאת עד למתן פסק דין בתביעה שהגיש המבקש להצהיר כי פיטוריו נעשו שלא כדין ולהורות על ביטול פיטוריו.
הצדדים
המשיבה היא עמותה המנהלת בית ספר גבוה לאומנויות בתחום המוסיקה המזרחית הקלאסית. בית הספר מוכר על ידי משרד החינוך כבית ספר גבוה לאומנויות, מתוקצב על ידי משרד החינוך ומפוקח על ידו. גם עיריית ירושלים וקרן ירושלים משתתפות בתקצוב פעילות בית הספר. בנוסף לתקצוב הציבורי האמור, ממומנת פעילות בית הספר גם על ידי שכר הלימוד שהוא גובה מתלמידיו.
במועדים הרלוונטיים לבקשה כיהנו כיו"ר הועד המנהל של המשיבה גב' יקטרינה שפירו ומר חיים אביסרור. כהונת גב' שפירו הסתיימה בחודש 3/13 ומר אביסרור החליפה כיו"ר הועד המנהל.
המנהל האומנותי-פדגוגי של המשיבה הינו ד"ר אבי שושני. על פי האמור בתגובת המשיבה, ד"ר שושני מכין את תוכניות הלימודים לכ-35 מקצועות בתחומי הפרקטיקה, התיאוריה, הקומפוזיציה והאנסמבלים והמורים המועסקים על ידי המשיבה נבחרים על ידו וכפופים לו מבחינה מקצועית. ד"ר שושני אינו חבר הועד המנהל של המשיבה.
המבקש הינו מוזיקאי, מלחין, זמר ושחקן העוסק בתחום המוסיקה האתנית.
רקע עובדתי
המבקש מועסק על ידי המשיבה מיום 1.11.04. העסקת המבקש במשיבה הוסדרה בחוזים אישיים לתקופות קצרות אשר חודשו מעת לעת. לבית הדין הוצג חוזה כזה מיום 1.1.12 שתוקפו עד ליום 30.7.12. בחוזה זה נאמר כי "העובד ייתן את שירותיו בתפקיד מדריך לכלי הקשה, אמנות הקצב במזרח". עוד נקבע בחוזה כי המבקש יועסק בשכר שעתי (כאשר השיעור השעתי משתנה לפי סוג העבודה שביצע המבקש – מתן שיעור פרטי או מתן שיעור קבוצתי).
בפועל עבד המבקש יום אחד בשבוע (בימי ב') בהוראה של קורס "אמנות הקצב במזרח".
בבית הספר נהוג בכל שנת לימודים לקיים קונצרטים ומופעים. לקראת תחילת שנת הלימודים מתקיים "קונצרט מורים" בו המורים מציגים יצירות בתחומי הוראתם. מטרות קונצרט המורים כוללות הצגת תחומי ההוראה של המורים לסטודנטים אשר שוקלים להירשם לקורסים השונים.
כמו כן, מבוצע בכל שנת לימודים קונצרט תלמידים, בו מציגים תלמידי הקורסים השונים את ידיעותיהם והישגיהם.
לקונצרטים השונים מוזמנים, בין היתר, נציגים של הגורמים המתקצבים והמפקחים של בית הספר, קרי: משרד החינוך, עיריית ירושלים וקרן ירושלים.
בחודש 9/11, לפני תחילת שנת הלימודים תשע"ב, ביצע המבקש קטעי אלתור על כלי הקשה במקצבים מזרחיים, ותוך כדי הביצוע החל לשיר מנגינה שהולחנה על ידו.
לאחר קונצרט המורים מחודש 9/11, כתב ד"ר שושני, המנהל הפדגוגי-אמנותי במשיבה, מכתב לכלל מורי המשיבה. המכתב, שלא צוין בו תאריך, מופנה ל"מורים יקרים" והוצגה בו בקשת ד"ר שושני ש"לא לבצע שום שינויים בקונצרטים בלי לקבל על כך אישור מוקדם ממני, הדבר גורם נזק לאיכות הקונצרט. נא לבצע בדיוק את מה שכתוב בתוכניה".
בקונצרט הפתיחה לשנת תשע"ג ביצע המבקש מקצבים בכלי הקשה על היצירה "אשכים לבית השר" לר' אברהם אבן עזרא, ותוך כדי הנגינה על כלי ההקשה הוא שר קטע מלודי שהלחין. על פי עדותו של ד"ר שושני הוא זימן את המבקש לשיחה ונזף בו על כך שחרג מתחום המקצוע אותו נשכר ללמד, בכך שליווה את קטעי הנגינה בכלי הקשה בשירה והורה לו שלא לחזור על כך.
ביום ב', 18.2.13 התקיים קונצרט תלמידים. מכיתת המבקש, נבחרו שני תלמידים להופיע בקונצרט והמבקש הכין עמם קטע נגינה. ביום 17.2.13 הודיעה מזכירת בית הספר למבקש כי תלמידיו לא יופיעו בקונצרט מאחר שהקטע שהוכן להופעתם כולל שירה ואינו מוגבל להשמעת מקצבים. המבקש הגיע לבית הספר למחרת כדי ללמד, וביקש להיפגש עם ד"ר שושני על מנת לבטל את רוע הגזירה, וגילה שלתלמידיו, המתכוננים להופיע בקונצרט, לא נמסר דבר ביטול השתתפותם בו. המבקש התקבל לשיחה אצל ד"ר שושני בשעת ערב. המבקש תיאר בתצהירו את הפגישה כך: "רק לקראת שעות הערב הסכים שושני לקבל את המבקש לשיחה, אם בשם זה ניתן לכנות את שטף הצעקות, הגידופים, הנאצות והאיומים שהטיח שושני במבקש באותו מעמד, אשר במרכזם עמדה ההודעה "אני אפטר אותך". לאחר ששמענו את עדותו של ד"ר שושני וחזינו בה, אנו מקבלים את תיאורו של המבקש.
דבר ביטול השתתפותם של תלמידי המבקש הובא לידיעתם בסמוך לתחילת הקונצרט והם הגיבו תגובה רגשית קשה לכך. בעקבות זאת חזר בו ד"ר שושני מהוראתו לבטל את השתתפותם בקונצרט והם ביצעו את הקטעים שהכינו עם המבקש, אשר כללו קטעי זמרה, בנוסף למקצבים, וזאת למורת רוחו של ד"ר שושני.
ביום 20.2.13 קיבל המבקש מכתב שזו לשונו:
"18 פברואר 2013