ס"ק
בית דין אזורי לעבודה ת"א
|
185-07
08/07/2007
|
בפני השופט:
ורדה סאמט
|
- נגד - |
התובע:
1. הסתדרות העובדים הכללית החדשה - 2. הסתדרות ההנדסאים והטכנאים בישראל
עו"ד אבי ניסקורן ו/או אהוד שילוני עו"ד ו/או אח'
|
הנתבע:
1. מדינת ישראל - 1.משרד הביטחון 2. 2. נציבות שירות המדינה
עו"ד פרקליטות מחוז ת"א (אזרחי)
|
החלטה |
1. 1. בפנינו בקשת צד לסכסוך קיבוצי במסגרתה מתבקש בית הדין ליתן צו מניעה זמני המורה לעצור מיידת הליכי איוש משרות סגן מנהל מחוז, במחוזות צפון ונגב, באגף הבינוי במשרד הבטחון וזאת עד למתן פסק דין בהליך. כן מתבקש בית הדין להורות על אי כינוס ועדת הבוחניםן ביום 21.6.07.
לחילופין, מתבקש בית הדין ליתן צו זמני לפיו יתאפשר למועמדים מטעם המבקשת להתמודד על איוש המשרות הנ"ל, ובכפוף להוראות בית הדין בפסק הדין.
2. 2. המשיב מס' 1 הינו המשרד הממשלתי באמצעותו מועסקים ההנדסאים נשוא בקשה זו.
3. 3. ביום 2.11.06 פרסם המשיב 1 שני מכרזים פנימיים כדלקמן:
מכרז מס' 95/06 - למשרת סגן מנהל מחוז בינוי וראש חטיבת בינוי (חיפה)
מכרז מס' 94/06 - למשרת סגן מנהל מחוז בינוי וראש חטיבת בינוי (באר שבע)
תנאי הסף להגשת מועמדות, שנקבעו במכרזים הם:
השכלה כ"מהנדס בתחום ההנדסה האזרחית/מכונות/חשמל או תואר ראשון באדריכלות"
ו - "ניסיון של 4 שנים לפחות מתוכן ניסיון מוכח של 3 שנים לפחות בפיקוח על עבודות בינוי בהיקף גדול" . (ר' נספח ג' לבקשה)
בבסיס הבקשה עומדת הטענה לעניין דרישת ההשכלה כתנאי להגשת המועמדות למכרז.
4. 4.
להלן עיקר טענות המבקשת:
א. א. תנאי הסף במכרזים אינם סבירים באופן קיצוני ופוגעים באופן בלתי מידיתי בחופש העיסוק, בעקרון השיוויון ובזכות העובד לקידום בעבודתו.
ב. ב. מאז ומתמיד היו המשרות באגף הבינוי מאויישות בהנדסאים/טכנאים. ההחלטה נשוא הבקשה מהווה שינוי חד צדדי במדיניות המשיב 1 ופגיעה בהסתמכות ארוכת שנים של ציבור ההנדסאים והטכנאים העובדים במשיב, למלא משרות בתחום הניהול והפיקוח באגף הבינוי כפי שאויישו על ידן בהצלחה.
ג. ג. העמדה המקצועית של המשיב 1 היא כעמדת המבקשת ולפיה יש לאפשר להנדסאים ולטכנאים באגף הבינוי להתמודד גם על משרות מנהלי מחוז וסגן מנהל מחוז. יישום מדיניות עקרונית של איוש משרות בכירות באקדמאים, בבחינת מראית הכל, תוך התעלמות מעמדת הגומרים המקצועיים ואי מתן משקל לניסיון קודם ולהתמקצעות העובדים למול דרישת ההשכלה, עולה כדי חוסר תום לב והגינות קיצוניים, ובניגוד להוראות התקשי"ר.
ד. ד. המועמדים שנדחו על הסף הינם בעלי ניסיון ניהולי ארוך שנים במשיב 1 בניהול פרוייקטים בהיקפים נרחבים, ללא שוני רלוונטי מהמתמודדים האחרים.
ה. ה. מכרז פנימי נועד לאפשר קידום עובדים בתוך הארגון וחסימת קבוצת עובדים בעלי ניסיון וכשירים מלהתמודד במכרז מנוגדת לתכלית המכרז הפנימי.
ו. ו. מאזן הנוחות נוטה בבירור לטובת המבקשת, שכן באם לא ינתן למועמדים ההנדסאים להתמודד במכרזים, תישלל מהם אפשרות הקידום למשך תקופה ארוכה, בפרט לאור מבנהו הארגוני של האגף לבינוי המורכב מיחידות קטנות המפוזרות ברחבי המדינה, דבר המציב אפשרות קידום לעובד במחוזו שלו בלבד. מאידך, נוכח העובדה כי הנדסאים ממלאים בהצלחה תפקידים דומים, ואף בכירים יותר מהמשרות נשוא הבקשה, לא ייגרם למשיבה כל נזק אם תינתן למועמדים ההנדסאים האפשרות להתמודד במכרזים הנ"ל.
5. 5.
להלן עיקר טענות המדינה:
א. א. המבקשת השתהתה בבקשתה שנים רבות שכן הנצביות נתנה החלטתה בעניין זה כבר במהלך שנת 2004, אשר אושרה סופית בשנת 2005.