תע"א
בית דין אזורי לעבודה ירושלים
|
1226-08
20/12/2013
|
בפני השופט:
רחל בר"ג-הירשברג
|
- נגד - |
התובע:
אריה באואר
|
הנתבע:
1. מדינת ישראל - משרד הבריאות 2. מדינת ישראל-נציבות שרות המדינה
|
פסק-דין |
פסק דין
פתח דבר
1. התובע, משמש מאז 1.12.1999 כמנהל המחלקה לפסיכיאטריה משפטית במשרד הבריאות. בתביעה שלפנינו עותר התובע לתשלום הפרשי שכר המגיעים לו, לטענתו, מאז החל לשמש בתפקיד.
הרקע העובדתי
2. הרקע העובדתי הצריך לעניין, אשר אינו שנוי במחלוקת בין הצדדים, הוא זה המפורט מטה.
3. התובע, רופא מומחה בפסיכיאטריה ועורך דין בהכשרתו, החל דרכו באגף בריאות הנפש שבמשרדיו הראשיים של משרד הבריאות בסוף שנת 1998. במועד זה שימש בתפקיד מנהל המחלקה לפסיכיאטריה משפטית (התפקיד אותו מאייש התובע כיום) ד"ר שלום ליטמן (להלן: ד"ר ליטמן).
4. ד"ר ליטמן שימש בשלהי שנות ה – 80' כראש שירותי בריאות הנפש במשרד הבריאות. מטעמים שלא הובררו עד תום, אך ככל הנראה נעוצים בטעמיו האישיים, חדל ד"ר ליטמן לשמש בתפקיד ראש השירות זמן קצר לאחר שמונה לו. בראשית שנת 1993 פנה המנהל הכללי (דאז) של משרד הבריאות, פרופ' מרדכי שני, לנציבות שירות המדינה בבקשה לשנות תקן משרה קיימת במשרד הבריאות – סגן מנהל השירות לבריאות הנפש – ל"פסיכיאטר ראשי ארצי לשרותי קהילה". על פי האמור במכתבו של פרופ' שני מיום 1.3.1993 "מסיבות מובנות חשוב גם לד"ר ליטמן שתואר משרתו יהיה פסיכיאטר ארצי (ולא סגן) מאחר שבעבר כיהן כראש השירות" (נ/14). לימים אושרה הבקשה והוצא מכרז לבחירת "פסיכיאטר ארצי לשרותי קהילה וסגן מנהל השרות" בדרגה 9-7 בדרוג הרופאים. על פי תאור התפקיד המדובר היה באחראי על השרות הפסיכיאטרי האמבולטורי בארץ, שתפקידיו העיקריים יהיו אלה:
"אחראי וקובע דרכי עבודה ונהלים לעבודה במסגרות קהילתיות לכל הגורמים הנותנים שירותים פסיכיאטריים;
יוזם מארגן ומשתתף בתוכניות הכשרה, הדרכה ופיתוח כ"א מקצועי בתחומים שבאחריותו..;
מעריך ועוקב אחר ניסויים בתחומים שבאחריותו במסגרת ההערכות ליישום מדיניות המשרד בשנות ה – 2000;
יוזם, מפקח ומפתח פרויקטים בקהילה במסגרת קידום שימוש בטכנולוגיות חדשות בבריאות הנפש....;
עשוי למלא מקומו של ראש שרותי בריאות הנפש... " (נ/15).
בדרישות המשרה נכללו גם אלה: נסיון של 4 שנים לאחר קבלת תואר מומחה בפסיכיאטריה; נסיון של 5 שנים לפחות בעבודה קהילתית פסיכיאטרית; הכרות החוקים והתקנות הקשורים לעבודתו.
לתפקיד נבחר, במכרז פומבי בחודש דצמבר 1993, ד"ר ליטמן. על פי בקשת משרד הבריאות אישרה לו נציבות שרות המדינה דרגשה אישית 10, בהתחשב בכך שמילא בעבר את תפקיד ראש השירות.
5. ביום 20.6.1994 נחתם הסכם קיבוצי בין ממשלת ישראל, קופת החולים הכללית וההסתדרות המדיצינית הדסה לבין ההסתדרות הרפואית בישראל (להלן: הסכם 1994).
בסעיף 6 להסכם, שמפאת חשיבותו לענייננו נביאו כלשונו, נקבע כך:
"6. רופאי מנהל בכירים
בנוסף לרשימת בעלי התפקידים שהיו זכאים ערב חתימת הסכם זה להטבות דלהלן, יהיו זכאים החל מיום 1.6.1994 רופאי מינהל בכירים הממלאים אחד מהתפקידים המפורטים ברשימת התפקידים המצורפת להסכם כנספח ז' להטבות הבאות:
6.1 תוספת השכר בשיעור של 22% מהשכר שהוא בסיס לחישוב ערך יום עבודה...
6.2 לתוספת מקצועות מיוחדים לרופאים הזכאים כמפורט בסעיף 1 לנספח ה' להסכם זה, ובתנאי שעוסקים במינהל רפואי.