אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> Mehmet נ' משרד הפנים ואח'

Mehmet נ' משרד הפנים ואח'

תאריך פרסום : 12/08/2011 | גרסת הדפסה
עת"מ
בית המשפט המחוזי ירושלים
10215-08-11
12/08/2011
בפני השופט:
נאוה בן אור

- נגד -
התובע:
Simsek Mehmet על ידי ב"כ עו"ד יאיר דוד
הנתבע:
1. משרד הפנים - רשות האוכלוסין
2. ההגירה ומעברי הגבול

פסק-דין

פסק דין

בעתירתו מבקש העותר כי בית המשפט יורה למשיב על יישומה לאלתר של החלטת ממשלה 3453 מיום 10.7.11 (להלן: ההחלטה), אשר אימצה הסכם שנחתם בין משרד האוצר, רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול, והתאחדות הקבלנים (להלן: ההסכם). עניינו של ההסכם, בין היתר, מכסות עובדים זרים בענף הבניין. ההסכם, שתכליתו עידוד תעסוקת ישראלים בענף הבניין, קבע, כי בכפוף לנוהלי רשות האוכלוסין וההגירה הרלוונטיים, יאושר המשך העסקתם של כל עובדי הבניין הזרים השוהים בישראל כדין נכון למועד חתימתו, וזאת עד לסיום תקופת שהייה של 63 חודשים. ההסכם הוחל גם על עובדי חברת "יילמזלר" השוהים בישראל.

העותר הגיע ארצה כעובד חברת "יילמזלר", שהיא חברה טורקית, באוגוסט 2010. אשרת העבודה שניתנה לו הייתה על יסוד הסכם שנחתם בין טורקיה לבין ישראל, בשנת 2002. על פי אותו הסכם הוחלט ליתן היתרים מיוחדים להעסקת עובדים זרים בענף הבניין לחברה האמורה. בשל התדרדרות היחסים בין שתי המדינות בעקבות פרשת "המשט", בוטל ההסדר. ביטול ההסדר הביא למעשה לפקיעת אשרת השהייה של העותר, כמו גם של יתר חבריו שהגיעו ארצה כעובדי אותה חברה טורקית. משכך הוסכם במסגרת ההסכם האמור, כי כפי שיאושר המשך העסקתם בישראל של עובדי בניין השוהים בישראל כחוק במועד החתימה על ההסכם, עד לסיום תקופת שהייה של 63 חודשים, כך יחול הוא גם על עובדי החברה הטורקית.

לטענת העותר, למרות שהממשלה, בהחלטתה הנ"ל, אישרה את ההסכם, טרם אושרה פנייתו להתיר את המשך שהייתו בישראל כעובד של חברת בניין ישראלית המעוניינת להעסיקו. מכתבים שנכתבו מטעמו לרשויות הרלוונטיות במועדים 28.7.11 ו- 2.8.11 נענו ביום 4.8.11 בכך ש"בקשות תאגידי הבנין להעסיק עובדים זרים שהיו מועסקים בעבר על ידי חברת ילמזלר נמצאות בבדיקה ברשות ההגירה בימים אלו, ותשובה בעניינם תינתן בתקופה הקרובה" (נספח ח' לעתירה). העתירה הוגשה ביום 7.8.11, בטענה כי העותר הגיע עד פת לחם, וכי מן הדין להורות על ישום החלטת הממשלה לאלתר.

בד בבד עם הגשת העתירה, ביקש העותר צו ביניים, שהוא צו עשה, אשר יורה למשיב לקלוט את העותר ואת יתר עובדי חברת יילמזלר (אשר כלל אינם עותרים בעתירה שלפניי) באחד מן התאגידים המורשים לכוח אדם זר בענף הבנייה. עוד ביקש, כי יינתן צו ביניים האוסר על המשיב לנקוט הליכי אכיפה לשם הרחקה מישראל נגד העותר וחבריו, עד להכרעה בעתירה גופה.

בתגובה לבקשה לצו הביניים, ביקשה המדינה את סילוק העתירה על הסף. על פי הנטען בתגובה, על עניינו של העותר חל "נוהל ועדת השגה לזרים במשרד הפנים - מרחבי ירושלים ותל-אביב", המורה כי יו"ר הוועדה ידון ויחליט בהשגות על החלטות רשות האוכלוסין, בית היתר בהחלטות על פי "נוהל עדכון מקום העבודה לעובדים זרים" (נוהל המשיב שמספרו 5.3.0022). עוד נקבע בנוהל כי פנייה ליו"ר ועדת ההשגה היא שלב הכרחי של מיצוי הליכים מנהליים קודם להגשת עתירה בפני בית המשפט המוסמך.

ב"כ העותר טוען במענה לתגובת המשיב, כי העתירה אינה נכנסת בגדר הנוהל הנדון, שכן אינה עוסקת בעניין "ספציפי/הומניטרי/ו/או נקודתי אחר" הקשור לעותר, אלא באי יישום גורף של החלטת הממשלה "וזריקת העותר ויתר חבריו לרחוב".

דין העתירה להיות מסולקת על הסף.

ראשית יוער, כי העתירה היא עתירתו של העותר ולא של "יתר חבריו", ולפיכך אינה יכולה לעסוק אלא בעניינו הספציפי של העותר. לגופו של עניין, יש להבחין בין החלטת הממשלה, המסדירה את המשך שהייתם של עובדי חברת יילמזלר בישראל, למרות שההסכם עם אותה חברה בוטל, לבין מתן היתר לפי נוהל עדכון העבודה לעובדים זרים. הסדרת המעבר בין מקום עבודה אחד למשנהו טעון מתן היתר על פי הנוהל. בכך אין עוסקת החלטת הממשלה, אשר תכליתה לאפשר לאותם עובדים עליהם היא חלה, לקבל היתר על פי הנוהל, על אף שלכאורה תוקף אשרתם פג, משבוטל ההסכם עם החברה שהביאה אותם לעבודה בישראל. כפי שהודיע המשיב במכתבו מיום 4.8.11, נבדק עניינם של עובדי החברה הנ"ל, ותשובה תינתן בתקופה הקרובה.

למעשה, מן הבחינה המהותית מכוונת העתירה לכך שלטענת העותר, בנסיבות העניין מתעכבת ההחלטה מעבר לסביר. זו טענה המצויה בסמכות יו"ר ועדת ההשגה, שכן על פי סעיף 3(ה) לנוהל, מוסמך יו"ר ועדת ההשגה לדון גם בהשגתו של מי שפנה למשיב ובקשתו לא נענתה בתוך פרק זמן סביר בנסיבות העניין. לפיכך, ככל שסבור העותר כי החלטתו מתעכבת שלא כדין, עליו לפנות בהשגה על כך ליו"ר ועדת ההשגה. מאחר שבידי העותר סעד חלופי שלא מוצה, דין העתירה להיות מסולקת על הסף (ראו פסק דינו של כב' השופט מ' סובל בעת"מ (י-ם) 9051/08 סאאד עבד אלרזאק ביטאר צידאווי נ' שר הפנים).

רשמתי לפניי את הודעת ב"כ המשיב, לפיה לא ינקטו הליכי אכיפה לשם הרחקת העותר מן הארץ עד למתן החלטה בעניינו של העותר, וכי ככל שבקשתו תסורב, ימנע המשיב מנקיטת הליכי אכיפה כאמור במשך 30 יום, על מנת לאפשר לו למצות את ההליכים בפני ועדת ההשגה.

ניתן היום, י"ב אב תשע"א, 12 אוגוסט 2011, בהעדר הצדדים.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.

 



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ