ת"פ
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו
|
17624-07-14
16/06/2015
|
בפני השופט הבכיר:
צבי גורפינקל
|
- נגד - |
מאשימה:
מדינת ישראל עו"ד ענוז
|
נאשם:
עזרא ג'אנלי עו"ד אלי כהן
|
גזר דין |
בתאריך 11.6.14 לאחר חצות, נהג הנאשם ברכב ברח' הרכבת בת"א, והתקרב למעבר חצייה. בעת הנהיגה, לא היה ברשותו רשיון נהיגה תקף, וממילא פוליסת הבטוח לגבי הרכב לא היתה בתוקף.
המנוחה עמדה במתחם מעבר החצייה שבצומת, והנאשם עבר את הצומת כאשר אור ירוק דולק בכוונו, הוא התקרב לצומת מבלי להאט את מהירות נסיעתו ופגע במנוחה. כתוצאה מהפגיעה היא הועפה אל הכביש, נגרמו לה שברים בראש, באזור האגן ובצלעות, כמו כן נגרמו חבלות פנימיות מרובות, היא הובאה לבי"ח, וכעבור מספר שעות נפטרה.
מיד לאחר הפגיעה במנוחה, לא עצר הנאשם את רכבו, אלא המשיך בנסיעה רצופה תוך שהוא מותיר את המנוחה שוכבת על הכביש, ולא עצר כדי להזעיק עזרה.
בגין עובדות אלה הורשע הנאשם על פי הודאתו בעבירות של הפקרה לאחר תאונה שבה נהרג אדם, לפי סע' 64(א)ג' לפקודת התעבורה (נוסח חדש) תשכ"א-1961, נהיגה ללא רשיון נהיגה תקף לפי סע' 10 (א) לפקודת התעבורה, ונהיגה ללא בטוח לפי סע' 2 (א) לפקודת בטוח רכב מנועי.
יצויין כי בכתב האישום המקורי הואשם הנאשם גם בגרימת מוות תוך נהיגה רשלנית, אולם לאחר בחינת הראיות תוקן כתב האישום, שכן הובהר שהתאונה, מבחינת הנאשם, היתה בלתי נמנעת, ושלא באחריותו המשפטית.
הצדדים הגישו פסיקה בעבירות של הפקרה לאחר פגיעה, ובסופו של דבר נראה כי פסה"ד המתאים לענייננו הוא זה שנדון בע"פ 6864/14 לואי ענאש נ' מדינת ישראל.
באותו מקרה נהג המערער ברכב פרטי, עקף רכב אחר, ופגע בהולך רגל שהגיח מאחורי רכב שחנה במקום, וכתוצאה מכך נפצע הולך הרגל קשה ונפטר כעבור 3 ימים.
המערער עזב את המקום, והורשע בעבירות של הפקרה לאחר פגיעה ונהיגה ללא רשיון רכב תקף. הוא נדון לעונש של 28 חודשי מאסר בפועל, פסילת רשיון נהיגה לחמש שנים ופיצוי למשפחת הולך הרגל בסך 20,000 ₪.
בערעור על חומרת העונש פסקו שופטי הרוב כי מתחם הענישה כפי שקבע בית המשפט המחוזי בין 24 ל- 48 חודשי מאסר, הוא מתחם ראוי.
בית המשפט התייחס לענין האחריות לגרימת התאונה, וקבע כי האשם לקרות התאונה הוא בעל חשיבות משנית כשהדבר מתייחס לחומרת העבירה של הפקרה אחרי פגיעה.
כובד המשקל הוא על נסיבות בהן הנהג מבצע מעשה הפקרה, תוך מודעות לכך שבתאונה נהרג אדם או שנגרמה לו חבלה חמורה.
הנסיבות המחמירות הן ידיעת הנהג בשעת מעשה שהוא מפקיר נפגע שפגיעתו חמורה או קטלנית.
ההתנהגות הפלילית היא בעצם ביצוע ההפקרה, והמחוקק החמיר בענישה וקבע לסעיף זה של הפקרה אחרי פגיעה שכתוצאה מהפגיעה נהרג אדם או נחבל באופן קשה, עונש של 14 שנות מאסר.
יצויין כי אין צורך בידיעה קונקרטית של האדם שנפגע נהרג, אלא די בעצימת עיניים לנוכח האפשרות שזהו המצב.
לפיכך אושר טווח הענישה שפסק בית המשפט המחוזי, ואושר גזה"ד שהטיל 28 חודשי מאסר בפועל.