אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> שמידט יוסי ואח' נ' עיריית הרצליה ואח'

שמידט יוסי ואח' נ' עיריית הרצליה ואח'

תאריך פרסום : 23/12/2010 | גרסת הדפסה
עת"מ
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו
1077-08
23/12/2010
בפני השופט:
1. דר' עודד מודריק
2. סן נשיא


- נגד -
התובע:
1. שמידט יוסי
2. גוני לוטן
3. יונתן גולדברג
4. אילן שרקון

הנתבע:
1. עיריית הרצליה
2. קהילת תורת חיים - הקהילה המסורתית

פסק-דין

פסק דין

עניינה של עתירה זו הוא בהחלטת מועצת רשות מקומית להקצות מקרקעין , ללא תמורה, לעמותה, לשם הקמת מרכז קהילתי בלב שכונת מגורים. קבוצת תושבים מקרב תושבי השכונה מציבים על מדוכת הדיון את שאלת תקינותה של ההחלטה באספקלריה של חוקיות וסבירות.

הנסיבות

תוכנית בניין עיר (תב"ע) הר/1293 שקיבלה תוקף ביום 28.4.74 מייעדת מקרקעין הידועים כחלקה 609 בגוש 6546 לשם בניין ציבורי (להלן: "המגרש"). המגרש ממוקם ברחוב יהודה הנשיא בלב שכונת המגורים "הרצליה הצעירה" בהרצליה.

בינואר 2006 פרסמה עיריית הרצליה (להלן: "העירייה") הודעה פומבית על בקשת קהילת תורת חיים - הקהילה המסורתית (קונסרבטיבית) הרצליה (להלן: "הקהילה המסורתית" או "הקהילה" להקצאת המגרש לשם הקמת מרכז מסורתי לשרות הקהילה וכלל תושבי העיר שבו יקוימו תפילות, חוגים למבוגרים נוער וילדים ושתי כיתות גן (להלן: "המרכז המסורתי"). ההודעה הזמינה תאגידים שהם מלכ"ר המעוניינים בהקצאת המגרש למטרה דומה לפנות לעירייה לשם כך וכן הרשתה לציבור להגיש התנגדות להקצאה.

משך מספר חודשים לאחר פרסום ההודעה, הוגשו התנגדויות מטעם תושבים שונים ובכלל זה העותרים שנעזרו בייצוג משפטי.

ההתנגדויות הועברו לבחינה של ועדת ההקצאות העירונית (להלן: "ועדת ההקצאות") שהיא ועדה המורכבת מאנשי מקצוע מקרב הנהלת העירייה בהתאם חתיקון מס' 2 לנוהל ההקצאות (דצמבר 2002), ועדת ההקצאות היא גוף המונה חמישה חברים (מנכ"ל הרשות המקומית או נציגו, גזבר הרשות המקומית או נציגו, היועץ המשפטי לרשות או נציגו, מהנדס הרשות ומנהל מחלקת הנכסים ברשות). . ועדת ההקצאות קיימה מספר ישיבות בחודשים יוני – נובמבר 2006. בישיבה מיום 23.7.06 לא התקבלה כל החלטה אופרטיבית (בישיבה השתתפו, לצד חברי ועדת ההקצאות, גם ראש העירייה יעל גרמן שהיא יו"ר ועדת המשנה להקצאות וחברי מועצת העיר רות רזניק וראובן פארן שהם חברי ועדת המשנה להקצאות). בישיבה ביום 24.10.06 נשמעו טענות המתנגדים (בישיבה זו השתתפו גם ראש העירייה וחברת מועצת העיר רות רזניק). ביום 26.11.06 החליטה ועדת ההקצאות לדרוש הבהרות מנשיא הקהילה המסורתית וכן לקבל חוות דעת כלכלית מקצועית בעניין יכולותיה של הקהילה המסורתית להקים את המבנה ולקיים את אחזקתו השוטפת.

בהתאם חתיקון מס' 2 לנוהל ההקצאות (דצמבר 2002), ועדת ההקצאות היא גוף המונה חמישה חברים (מנכ"ל הרשות המקומית או נציגו, גזבר הרשות המקומית או נציגו, היועץ המשפטי לרשות או נציגו, מהנדס הרשות ומנהל מחלקת הנכסים ברשות).

ביום 26.7.07 קיימה ועדת ההקצאות דיון בהתנגדויות ועיינה בחוות הדעת הכלכלית שנערכה בידי אורי וולף ייעוץ כלכלי ופיננסי בע"מ. הוועדה החליטה לדחות את ההתנגדויות ולהמליץ לפני מועצת העיר לאשר את ההקצאה.

ביום 5.11.07 דנה ועדת משנה לוועדה להקצאת קרקעות בראשות ראש העירייה (להלן "ועדת המשנה להקצאה" ועדת המשנה של הוועדה להקצאת קרקעות היא גורם משנה של מועצת העיר שחבריו הם מספר מחברי מועצת העיר בצירוף מספר גורמים מהנהלת העירייה. הוועדה הא גורם שיש לו עיגון בנוהל ההקצאות (תיקון מס' 3). ). ועדת המשנה המליצה למועצת העיר לקבל את המלצות הוועדה המקצועית.

ועדת המשנה של הוועדה להקצאת קרקעות היא גורם משנה של מועצת העיר שחבריו הם מספר מחברי מועצת העיר בצירוף מספר גורמים מהנהלת העירייה. הוועדה הא גורם שיש לו עיגון בנוהל ההקצאות (תיקון מס' 3).

ביום 27.11.07 אושרה ההקצאה במועצת העירייה (להלן: "החלטת ההקצאה").

העתירה סבה על החלטת המועצה.

טיעוני העותרים ותגובת המשיבות

טיעוני העותרים ההתייחסות היא לטענות העותרים כפי שהן נשקפות ממסמך סיכומי הטענות. נחלקים לשתי קבוצות שבכל אחת מהן שלושה רכיבי משנה. הקבוצה האחת עניינה באי קיום דרישות נוהל ההקצאות [1) העדר פרוגראמה; 2) העדר הוכחה לקיום מקורות מימון; 3) שמיעת התנגדויות לפני פורום בלתי מוסמך); השנייה עניינה באי סבירות ההקצאה [1) העדר נחיצות במרכז המסורתי; 2) אין הצדקה להקצאה לקהילה המסורתית שהיא דלת חברים; 3) לא נבחנו השלכות ההקצאה על מצוקת חנייה ועומסי תחבורה].

ההתייחסות היא לטענות העותרים כפי שהן נשקפות ממסמך סיכומי הטענות.

אי קיום דרישות נוהל ההקצאות - הטענות

העדר פרוגראמה

נוהל ההקצאות מחייב את הרשויות המקומיות להתוות מתווה תכנוני (פרוגראמה) לשימוש בקרקעות הרשות על דרך של הקצאה. הנוהל אוסר להקצות קרקע בניגוד לפרוגראמה.

העירייה ערכה מיפוי של שטחים המיועדים תכנונית לשימושים של מבני ציבור ולשטחים ציבוריים פתוחים והציגה את המפה כ"פרוגראמה".

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ