פסק – דין
תביעה להחלפת מוצר.
ביום 9.10.2012 רכש התובע מהנתבעת מחשב מתוצרת Apple בעלות כוללת של 11,071 ₪. בתאריך 18.1.13 אירעה תקלה במסך המחשב. לאחר בדיקת המחשב במעבדת הנתבעת התברר כי המסך נצרב, משכך החליפה אותו הנתבעת במסך חדש, בהתאם לתנאי האחריות.
בתאריך 11.2.13 פנה התובע אל הנתבעת שנית, בטענה כי קיימים פיקסלים שרופים במסך וכי קיימת תקלה בכרטיס הגרפי. לטענת הנתבעת לא נמצאה כל תקלת חומרה במחשב, ואף לא תקלה בכרטיס הגרפי, אך טענת התובע ביחס לפיקסלים השרופים נמצאה נכונה, ומשכך הוחלף שנית המסך, במסך חדש.
בתאריך 18.8.13 פנה התובע אל הנתבעת פעם נוספת, בטענה כי קיימים במחשב פיקסלים שרופים וכי הוא מתחמם בצורה בלתי רגילה. לטענת הנתבעת המחשב נבדק, ולא נמצאה בו כל תקלת חומרה. כמו כן נמצא פיקסל שרוף אחד, ולמרות שעל פי הגדרות היצרן פיקסל שרוף אחד אינו עילה להחלפת המסך, החליפה הנתבעת לתובע מסך פעם נוספת, לפנים משורת הדין, לטענתה.
לטענת התובע, גם בפעם השלישית היו מספר פיקסלים שרופים ולא אחד, שכן ניתן היה להבחין בנקודה לבנה על המסך, דבר שלא ניתן היה לראות, אם היה מדובר בפיקסל אחד. לטענתו, בשל התקלות החוזרות ונשנות נאלץ להרחיב את תקופת האחריות לשנתיים נוספות, בעלות של 1,000 ₪, שכן חשש מתקלות נוספות מיד עם תום שנת האחריות. עוד טוען התובע, כי רכש מחשב מתוצרת Apple בשל המוניטין של החברה, והתקלות החוזרות במחשב אינן עולות בקנה אחד עם האמינות המיוחסת למוצרי החברה. מאחר שבמהלך תקופה של עשרה חודשים ממועד רכישת המחשב הוחלף המסך שלוש פעמים, פנה התובע אל הנתבעת בבקשה להחליף לו את המחשב במחשב חדש. לטענתו, מדובר במחשב שהיה פגום מלכתחילה.
לטענת הנתבעת אין מדובר במחשב פגום. המחשב עובד ללא כל תקלה מאז התיקון האחרון. עוד טוענת הנתבעת כי למעשה לא היתה עילה להחלפת המסך בפעם השלישית כך שמדובר בשתי תקלות בלבד, בהן טיפלה הנתבעת בהתאם לכתב האחריות.
נטל השכנוע מוטל על התובע. לשם קבלת תביעתו להחלפת המוצר היה עליו להוכיח כי המוצר שנמכר לו היה פגום מרגע שנקנה, או כי היה בו פגם נסתר שהתגלה מאוחר יותר.
התובע לא הכחיש כי כיום, מאז התיקון האחרון, בתאריך 18.8.13, פועל המחשב באופן תקין (למעט הטענה כי הוא נוטה להתחמם באופן קיצוני, טענה המצדיקה אף היא בדיקה).
בהעדר חוות דעת מומחה המוכיחה אחרת, לא ניתן לקבוע כי העובדה שהמסך הוחלף מספר פעמים מצביעה על כך שבעתיד צפויות להתרחש תקלות נוספות במחשב.
משכך, לא הוכח כי מדובר בפגם העולה כדי "אי התאמה" כמשמעה בסעיף 11 לחוק המכר תשכ"ח – 1968, המקימה זכות לביטול ההסכם או החלפת הממכר.
יחד עם זאת, זכאי התובע לפיצוי בגין הטרחה, אובדן הזמן ועוגמת הנפש שנגרמו לו. התובע רכש מחשב חדש ויוקרתי מתוצרת Apple כשהוא סמוך ובטוח שהוא רוכש מוצר אמין שלא צפויות בו תקלות, וודאי לא בשנה הראשונה לרכישתו. אין חולק כי המחשב נמצא לקוי שלוש פעמים ברציפות בתקופה של שמונה חודשים בלבד, וכי התקלות שהתגלו בו חייבו החלפת המסך, כלומר אין המדובר בתקלות של מה בכך.
התובע העיד כי מאחר שחש שהמחשב צפוי להתקלקל עוד פעמים רבות הרחיב את תקופת האחריות שעמדה להסתיים בתום שנה ממועד הרכישה, בעלות של 1,000 ₪. הנסיבות אכן מצביעות על כך שהתובע למעשה רכש תקופת אחריות נוספת, אותה לא התכוון לרכוש מלכתחילה, רק בשל אותן תקלות.
לפיכך, אני קובעת כי התובע יוכל לבטל את פוליסת הרחבת האחריות אותה רכש, ואם יחליט לעשות כן, תשיב לו הנתבעת את מלוא עלות הרחבת האחריות, בסך 1,000 ₪ - אף שנהנה מאחריות במשך חמישה חודשים נוספים.
סוף דבר, אני מחייבת את הנתבעת לשלם לתובע פיצוי בגין עגמת הנפש והשחתת הזמן בסך 1,000 ₪ בצירוף 500 ₪ הוצאות משפט ושכר בטלה.
הסכום ישולם על ידי הנתבעת בתוך 30 יום מיום קבלת פסק הדין, שאם לא כן יישא הסכום הפרשי הצמדה וריבית כחוק, ממועד פסק הדין.
בנוסף, אני קובעת כי התובע רשאי יהיה להודיע לנתבעת על רצונו בביטול הרחבת האחריות לא יאוחר מיום 10.4.13 ואם יבחר לבטלה, תשיב לו הנתבעת סך של 1,000 ₪ לא יאוחר מיום 30.4.13.
ערעור ברשות לבת המשפט המחוזי בתוך 15 יום.
המזכירות תשלח את פסק הדין לצדדים בדואר.
ניתן היום, י"ג אדר ב תשע"ד, 15 מרץ 2014, בהעדר הצדדים.