אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> קביעת תאונה כתאונת דרכים ע"פ הלכת חמאדה

קביעת תאונה כתאונת דרכים ע"פ הלכת חמאדה

תאריך פרסום : 21/05/2006 | גרסת הדפסה

א
בית משפט השלום נצרת
3721-95
18/05/2006
בפני השופט:
עאטף עיילבוני

- נגד -
התובע:
1. אזהרי בלאל
2. המוסד לביטוח לאומי

עו"ד זועבי חאלד
עו"ד ע"י ב"כ
עו"ד שמואל עירוני
הנתבע:
1. מוחמד חסן קבלאוי (ז"ל)
2. נואף אחמד שתיווי-קבלן חפירות ופיתוח
3. הפניקס הישראלי-חב' לביטוח בע"מ
4. אררט-חברה לביטוח בע"מ
5. ראיק סלטי בע"מ
6. ראיק מוחמד סלטי
7. קרנית-קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים (ניתן בעניינה פס"ד)

עו"ד חג'ה איימן
עו"ד עאדל שיהאב
עו"ד גורי יצחק
עו"ד בונשטיין עדנה
עו"ד ע"י ב"כ
עו"ד שור
פסק-דין
פסק דין חלקי

עובדות המקרה :

עסקינן בתאונת עבודה מיום 12/5/94 בה פגעה כף בייגר זחלילי גדול בצינור בטון וגרמה לקריסתו על התובע.

בעת הרלוונטית, התובע עבד כפועל כשכיר אצל הנתבעים מס' 5 ו-6 (להלן: "סלטי").

סלטי - המעביד של התובע - שימש קבלן המשנה של הנתבע מס' 2 (להלן: "שתיווי") אשר היה הקבלן הראשי בפרוייקט הנחת קו צינורות בטון גדולים תת קרקעי, אשר לצורך הנחתו בוצעה חפירת תעלה לעומק של כ-3 מטרים ופוזר בתחתיתה חול, ועל החול היו מניחים את הצינורות, אחד אחרי השני.

צינורות הבטון גדולי המימדים; משקל של מספר טונות (לפי הערכת התובע מעל 6 טונות, ראה עמ' 35 לפרוטוקול, שורה 21), קוטר כ-1.5 מטר ואורך כ-2.5 מטר, היו בשטח ובהם - בדופן - היה חור שתוכנן מראש בייצור, חור שהיה מיועד לצורך הרמת כל צינור באמצעות שרשרת ברזל והברגה מיוחדת שסופקה על ידי המפעל, יצרן הצינורות.

לצורך הנחת הצינורות בתוך התעלה שבתחתיתה פוזר חול, השתמשו בבייגר זחלילי גדול מתוצרת פיאט היטאצ'י דגם 300, שהיה בבעלות שתיווי, אשר לכף שלו רותכה לולאה או "וו". בוו נתלתה שרשרת הברזל שלקצה שלה חובר בורג גדול אשר הוכנס אל תוך החור של הצינור ומהצד האחר - בתוך הצינור - הוברגה "פלטה" וכך, הצינור היה מחובר לכף הבייגר באמצעות השרשרת וההברגה. הבייגר הרים את הכף שלו וכך הרים את הצינור, הכניסו לתוך התעלה והניחו ליד צינור אחר שהיה כבר בתוך התעלה.

כשציינתי לעיל כי ה"וו" "רותכה" לכף הבייגר, אין כוונתי לכך שהריתוך הוסף לאחר רכישת הבייגר מהיצרן, אלא אותה וו היתה מרותכת בכף הבייגר - כך הוכח בפני - מאז הוצאת הבייגר מרשות היצרן (ראה עדות התובע בעמ' 41 לפרוטוקול, שורה 25 ואילך, וכן ראה עדות שתיווי בעמ' 58 לפרוטוקול, שורות 14-13).

תפקידו של התובע היה לעבוד עם פלס בתוך כל צינור שהונח בתעלה. התובע היה נשאר בתוך הצינור שבתעלה ועם הנחת צינור נוסף במקומו, התובע היה עובר מתוך חלק הצינור הקודם לתוך חלק הצינור שזה עתה הונח, מפרק את ההברגה ומשחרר את כף הבייגר. בהמשך, התובע היה מניח את הפלס על תחתית הצינור שזה עתה הונח בתעלה והיה מכוון את נהג הבייגר כדי שבעזרת כף הבייגר ירים את הצינור מעט או ילחץ עליו כלפי מטה, כדי שהצינור יהא מונח בשיפוע המתאים, לפי התוכניות והנחיות המודדים.

באחת הפעמים, ביום 12/5/1994, היא הפעם שהביאה לתביעה זו, מפעיל הבייגר פגע - מסיבה כלשהי - בחוזקה עם כף הבייגר בצינור, פגיעה שגרמה לקריסת הצינור כשהתובע בתוכו ועקב כך נפגע התובע בגופו (ראה הסכמת הצדדים בעמ' 44 לפרוטוקול שורות 2-1).

תביעת המל"ל :

היות והתאונה האמורה היא פגיעה בעבודה, כמשמעות המונח בחוק הביטוח הלאומי, פנה התובע למל"ל וקיבל את התגמולים להם הוא זכאי בהיותו נפגע עבודה.

בנסיבות האמורות, תבע המל"ל את מפעיל הבייגר, את שתיווי (הקבלן הראשי), את הפניקס הישראלי (מבטחת שתיווי) את אררט/כלל (מבטחת השימוש בבייגר בביטוח חובה) בתביעת שיבוב כספית על סך 55,931 ש"ח, במסגרתה דרש המל"ל החזר הכספים ששילם לתובע מאת הנתבעים - המזיקים שאינם המעביד.

תביעת השיבוב האמורה נפתחה תחת המספר ת.א. 2639/01 והדיון בה אוחד עם תביעת הנפגע - ת.א. 3721/95.

הסכמות הצדדים :

מוסכם כמובן שקביעותיי להלן תקפות לגבי שתי התביעות, תביעתו של התובע הנפגע (להלן: "התובע") וכן תביעתו של המל"ל.

הוסכם בין הצדדים כי הרמת צינור בגודל ובמשקל כנ"ל אינה יכולה להתבצע באמצעות מחפרון שהוא קטן מהבגייר דגם 300, ואף לא בייגר דגם 220 (עמ' 49 לפרוטוקול, שורות 23-21). כלומר, אין חולק כי רק בייגר מדגם 300 יכול היה לבצע את העבודה שבמהלכה נפגע התובע.

באשר לכיסוי הביטוחי של הבייגר הזחלילי מתוצרת פיאט היטאצ'י דגם 300 של שתיווי שמספרו 3-800-41, הודיע ב"כ אררט בעמ' 47 לפרוטוקול כי קיימת בעיית כיסוי ביטוחי, ברם, בעמ' 67 לפרוטוקול חזר מהכפירה האמורה והודה בכיסוי הביטוחי של אותו בייגר ספציפי שלפי הנטען על ידי התובע ושתיווי הוא זה שהיה מעורב בהתרחשות התאונה, אך הוסיף ופירט כי לטענת אררט בייגר אחר, מאותו דגם, הוא שהיה מעורב בתאונה.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ