אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> קביעת שכר טרחה של כונסי נכסים שפעלו למימוש נכסי עזבון

קביעת שכר טרחה של כונסי נכסים שפעלו למימוש נכסי עזבון

תאריך פרסום : 22/06/2006 | גרסת הדפסה

ת"ע
בית משפט לעניני משפחה מחוז תל-אביב
6030-02
15/06/2006
בפני השופט:
שאול שוחט

- נגד -
התובע:
1. עזבון המנוח מ.ג. ז"ל
2. כונסי הנכסים עוה"ד אשר שלקוביץ משה סיון יצחק גלזנר

עו"ד משה סיון
הנתבע:
1. א.ל.
2. א.א
3. א.אי
4. ד.ר.
5. י.י
6. באמצעות ב"כ עו"ד משה סיון

עו"ד גלזנר
עו"ד שלקוביץ אשר
עו"ד משה סיון
החלטה

1.         בקשה לקביעת שכר טרחתם של כונסי נכסים אשר פעלו למימוש נכסי עזבונו של המנוח מ.ג. ז"ל.

2.         יאמר מיד - הגם שהמבקשים הוגדרו בהסכם הפשרה, אשר הביא לקיום הצוואה של המנוח, ככונסי נכסים, והם אף מונו כך, הם פעלו למעשה כמנהלי עיזבון. לפיכך יגזר שכרם על פי תקנות 45 א-ז לתקנות הירושה, תשכ"ה - 1965 וההלכות שהתפתחו סביבן.

3.         לאחר שעיינתי בבקשה,  בצרופותיה כמו גם בעמדות המשיבים לה אפתח בהערה -

            ממלא תפקיד מטעם ביהמ"ש חב חובת נאמנות לבית המשפט ולתפקיד שלשמו מונה. במילוי תפקידו פועל ממלא התפקיד כשלוחו של ביהמ"ש, כזרועו הארוכה, ביהמ"ש עצמו. על ממלא התפקיד  להמנע ממצבים בהם עלול הוא להיקלע לניגוד אינטרסים. בענינינו גבו המבקשים שכ"ט בס"ך השווה ל-2% משווי דירת המגורים של העזבון מהקונים אשר רכשו אותה, בתוספת מע"מ כחוק (ס' 15(ז) להסכם המכר). חובתם המוחלטת של המבקשים, כלפי ביהמ"ש וכלפי העיזבון, אינה עולה בקנה אחד עם האחריות שהם נטלו על עצמם כלפי הקונים מעצת גביית שכ"ט מהקונים עצמם. בכך הפכו המבקשים את עצמם לנותני שירות לקונים ואת הקונים כזכאים לקבלת שירות זה מהם תוך ציפיה לאחריות ולחובת נאמנות גם כלפיהם. אמנם, על פי (לשון) הסכם המכר הסירו המבקשים מעצמם כל אחריות או מחויבות כלפי הקונים (ס' 14 להסכם המכר) והם יוצאים ידי חובתם כלפי הקונים במסירת יפוי כוח בלתי חוזר לידי בא כוחם (ס' 14 להסכם המכר). עם זאת אין בכך כדי להצדיק מהלך זה של המבקשים. הטלת חובת נאמנות על ב"כ של צד אחד לעיסקא כלפי הצד השני שאינו מיוצג הוכרה בפסיקה הישראלית. חובה זו מוטלת גם על נושא תפקיד מטעם ביהמ"ש כלפי צדדים שלישיים עמם הוא בא במגע לצורך מילוי תפקידו. אין מקום להטלת חובה מוגברת על בעל התפקיד שיכולה לנבוע מעצם גביית שכ"ט ו/או כל תשלום אחר מהצד השלישי. ממלא התפקיד יקבל את שכרו עבור מילוי תפקידו על פי קביעת ביהמ"ש זאת ותו לא.

            לא נעלם מעיני כלל 14(ד) לכללי לשכת עוה"ד (אתיקה מקצועית) המתיר לעו"ד לנסח עבור שני צדדים - גם אם הם בעלי אינטרסים מנוגדים - הסכם, ואף לגבות משניהם שכר טרחה. בענינינו - המבקשים הינם עו"ד במקצועם אך בהסכם המכר פעלו הם כשלוחי ביהמ"ש, כבעלי תפקיד מטעמו ואם תרצו כבעלים של הדירה אותה מכרו והם אלה שאמורים לחתום ואף חתמו על הסכם המכר (המבקש 2).

מהלך זה אינו ראוי ואין להתירו בשום מצב גם לא באשור של ביהמ"ש מראש. אני רואה לנכון להדגיש דברים אלה משום שהסכם המכר אושר על ידי ביהמ"ש. נעלמה מעיני, לעת האישור. הוראת סעיף 15(ז) להסכם המכר, הוראה שלא העליתי על דעתי, כי תכלל בו והמבקשים אף לא הפנו את תשומת ליבי לקיומה.

4.         א.         לאחר עיון בבקשה על צרופותיה בתגובות המשיבים לה ובתשובת

המבקשים אני רואה לנכון לקבוע את שכ"ט המבקשים כדי ס"ך השווה ל-3% + מע"מ משווי הדירה וכן ס"ך השווה ל-2% + מע"מ  משווי הכספים.

ב.         לענין זה ייאמר -  ניהול  העזבון כלל לבד ממכירת הדירה גם ניהול של תביעה כנגד אדם שהחזיק בה. לפיכך, נקבע שכה"ט המקסימלי 3% + מע"מ בכל הנוגע לדירת העיזבון ( ר' לענין זה   שוחט, גולדברג, פלומין דיני ירושה ועזבון, מהדורה שישית עמ' 178-179). גובה שכה"ט נתון לשיקול דעתו של ביהמ"ש ונסיבות הענין הן שהביאוני לפסיקת שכה"ט בגובה הנ"ל. שכה"ט ששולם על ידי מי מהצדדים למבקשים שולם עבור שירותים מקצועיים שניתנו להם בהליך התובענה לקיום צוואה וההתנגדות לה ואין לקחת אותו בחשבון בעת פסיקת שכה"ט במילוי תפקידם.

5.         לשלוח למבקשים. המבקשים נדרשים להמציא החלטתי זו לצדדים עצמם.

ניתנה היום י"ט בסיון, תשס"ו (15 ביוני 2006) בהעדר הצדדים.

שאול שוחט, שופט


קלדנית: חש

 

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ