-
לאחר עיון בטענות הצדדים אני סבור שיש לתת רשות ערעור בהתאם לתקנה 149(2)(ב) לתקנות סדר הדין האזרחי, התשע"ט – 2018, ולקבל את הערעור בחלקו מהטעמים שיפורטו להלן.
-
אדרש תחילה לטענה המקדמית של בית בלב לפיה הבקשה הוגשה באיחור. מעיון בתיק ביהמ"ש קמא עולה כי ההחלטה ניתנה בסיום דיון שהוקלט ובהודעה שהוגשה ע"י המבקש ביום 23.11.21 נאמר כי הפרוטוקול פורסם באתר נט המשפט רק מאוחר יותר, ביום 16.11.21. המשיבים 1-2 לא חלקו עובדה זו ולפיכך הבקשה לא הוגשה באיחור ויש לדחות טענה זו של המשיבה 1.
-
סעיף 67 לחוק הירושה קובע כי: "כל המעוניין בדבר רשאי להגיש התנגדות...".
מה משמעות הביטוי "מעוניין בדבר"? בהלכת עאסי נקבע בדעת הרוב כי:
"ה'מעונין בדבר' יכול שיהיה גם מי שטוען להנאה 'עקיפה' מן העיזבון מכוחו של יורש או זוכה כאמור... בנו של זוכה פוטנציאלי אינו בא, לשיטתי, בגדר ה'מעונין בדבר' הואיל ו'הנאתו' מן העיזבון היא בגר 'ציפייה' לעתיד בלבד, אשר התממשותה – אם בכלל – מותנית ברצונו ובשיקול דעתו של מורישו שהוא הנהנה המידי... 'מעוניין בדבר' הם ... רק אלה שאם מתקבלת גרסתם – הם עצמם נהנים 'מיד' מן העיזבון ולא כלול מי שמצפה לרשת אותם, תהא ציפייתו סבירה ככל שתהא".
-
כפי שציין א"מ פרופ' שמואל שילה ז"ל בספרו פירוש לחוק הירושה, כרך ג' (2002) בעמ' 41, ישנן שלוש גישות לגבי הגדרת מתנגד כ"מעוניין בדבר":
"הראשונה, היא גישת השופט אלון בפס"ד משולם, ולפיה כל המרגיש, באופן סובייקטיבי, שיש לו עניין בדבר, רשאי להתנגד לקיום הצוואה; השנייה, היא גישת השופט טל בפס"ד עאסי, הסבור שצריכה להיות הנאה ממשית למתנגד, אך זו יכולה להיות גם עקיפה, עתידית או אף אפשרית ולא רק ודאית; השלישית, היא גישת שופטי הרוב בפ"ס עאסי וגישת בית המשפט בפס"ד פוקס הדורשת שלמתנגד יהיה אינטרס ממוני אובייקטיבי של ממש בעיזבון בהווה ולא בעתיד. לא די באינטרס ערטילאי סובייקטיבי. גישה זו, המהווה הלכה, עולה בקנה אחד עם גישת המשפט האמריקני. מוכן אני ככלל, לקבל גישה זו, הנראית בעיניי נכונה והגיונית. עם זאת, כיוון שהסעיף מנוסח בלשון גורפת – "כל המעוניין בדבר" – וכיוון שייתכנו סיטואציות שבהן למרות היעדר זיקה ממונית זיקת המתנגד היא חזקה עבורו גם בעיני בית המשפט, לא הייתי סוגר את הפתח לנגישות לבית המשפט בצורה הרמטית ונוקשה. אני סבור כי יש מקום לפרשנות ליברלית במקרים מיוחדים, כשנסיבות המקרה הן יוצאות דופן".
ובעמ' 49-50 נאמר שם כי:
"הגישה בנוגע לזכותו של אדם לבוא ולהתנגד לקיום הצוואה צריכה להיות ליברלית ... אם לא נרשה לאדם הרוצה בכך להתנגד לקיום הצוואה מפני שהוא מוגדר כמי שיש לו רק עניין קלוש בדבר, נמנע עשיית צדק וגילוי מעשים שלא ייעשו. בגלל תקנת הציבור עלינו לפתוח את שערי בית המשפט לרווחה כדי למנוע מנוכלים ורמאים למיניהם ליהנות מפרי מעלליהם".
-
במקרה דנן, שעה שהאפוטרופוס הכללי הודיע על התערבותו בהליכים וקיימים אף אנשים נוספים בעלי עניין, והם המשיבים 3-6 שצורפו להליך ע"י בית המשפט קמא, אין מקום לצרף גם את בית בלב היות שהיא אינה בגדר "מעוניין בדבר" בהתאם להלכת עסאי. שהרי, אין מחלוקת שבית בלב אינה יורש על פי דין ככל שהצוואה תבוטל. לו לא היו מתנגדים אחרים לצוואה, ניתן היה בהחלט לשקול בחיוב את צירופה על מנת שניתן יהיה לברר האם הצוואה משקפת את רצונה האמיתי של המנוחה. שהרי חובתו של בית המשפט לדאוג כי רצונו האמיתי של המנוח ימומש וה"לקוח" המרכזי שלו הוא המצווה. כפי שנקבע בעמ"ש (מחוזי ת"א) 5512-11-19 ח' ט' נ' ג' א' (19.8.2020):
"המנוח שבו אנו עוסקים ועל כיבוד רצונו אנו מצווים לא נמצא פיזית בבית המשפט. מבקשי הקיום של צוואתו והמתנגדים לה, כמו גם אלה שטוענים לפרשנותה, הם אלה שנמצאים פיזית באולם. הם אלה שמתדיינים, מבחינה פורמלית, בהליך המשפטי. ברם, בעל הדין האמתי הוא המנוח, אותו נוכח נפקד, שעל דבריו אנו אמונים ואותם אנו מצווים לקיים. הוא הלקוח של בית המשפט. רצונו הוא הרצון היחיד שיש להתחשב בו. לכל האחרים אין אינטרס הסתמכות. הם בעלי אינטרס אלא שאינטרס זה אינו מעניינו של בית המשפט. אם בקיום צוואה חופש הרצון של המנוח הוא עמוד האש שמנחה אותנו, אומד דעתו של המנוח הוא הקו המנחה בפרשנותה. לפיו יש לפרש אותה ולחלץ מתוכה את מובנה".
-
האינטרס של בית בלב כי עובדיו לא ינצלו את הדיירים וכי המוניטין שלו לא ייפגע, בהחלט ייתכן שיכול להפוך את בית בלב ל"מעוניין בדבר" וזאת אם לא היו מתנגדים אחרים לצוואה. אולם במקרה דנן, אין צורך לקבוע מסמרות בשאלה זו. שהרי, משהאפוטרופוס הכללי הודיע על התערבותו בהליך, הוא ידאג לנהל את הליך ההתנגדות והוא יוודא שיתקיים בירור בדבר רצון המנוחה ולכן אין הצדקה לנקוט בפרשנות המרחיבה של המושג "מעוניין בדבר" במקרה דנן. גם המשיבים 3-6 צורפו להליך על פי בקשתם עקב העובדה שהם "מעוניינים בדבר" מכוח היותם נהנים על פי צוואה קודמת שערכה המנוחה ואף הם ינהלו את הליך ההתנגדות.
-
טענת האפוטרופוס הכללי שצירוף בית בלב כצד להליך יסייע לבירור העובדתי לאור המידע הרב שיש בידה, לא מצדיקה צירופה להליך. שהרי, האפוטרופוס הכללי כמו גם המשיבים 3-6, רשאים לזמן עדים ומסמכים מבית בלב ובית בלב יכולה לשמש כעדה והיא לא צריכה להיות צד להליך בכדי למסור עדויות ולהעביר כל מידע רלוונטי לבירור רצון המנוחה.
-
לאור זאת, מתייתר הצורך לדון ביתר טענות המבקש בבקשתו. למעלה מן הצורך, אציין כי אין יסוד לטענת המבקש שקיים השתק פלוגתא. התיק האחר שבו התנהל הליך התנגדות לצוואה של אדם שהוריש מנה למבקש, עסק במקרה שבו המבקש קיבל מנה צנועה ובית בלב אף היא נהנתה ממנה גדולה יותר. הדבר שונה לחלוטין ממקרה דנן שבו המבקש זכה בכל העיזבון וקיים חשש להשפעה בלתי הוגנת. לכן, אין ללמוד דבר מאותו תיק לעניינינו, למעט העובדה שקיים חשש שהמבקש הוא "צייד ירושות".
-
כמו כן, לא קיים כל השתק שיפוטי. טענות בית בלב בתיק האפוטרופסות עסקו בכשירות המנוחה בלבד. לא נדונה שם שאלת ההשפעה הבלתי הוגנת או שאלת המעורבות בעריכת הצוואה ויתר נימוקי ההתנגדות.
-
מאידך, יש לדחות את בקשת המבקש בכל הנוגע להחלטת בית המשפט קמא לפיה הוא יחל בהבאת הראיות. בצדק נקבע כי לאור יחסי התלות הלכאוריים בין המנוחה למבקש קיימת חזקה של השפעה בלתי הוגנת שמצדיקה העברת הנטל. בנוסף, לאור תצהירו של מר מ' עולה כי נפלו לכאורה פגמים מהותיים בצוואה ולכן בצדק הורה בית המשפט קמא שהמבקש ייפתח בהבאת הראיות (ראו: ע"א 617/08 מלון עדן נהריה בע"מ נ' קסל (21.9.2014) בעמ' 40).
-
סיכומו של דבר: בקשת רשות הערעור מתקבלת ואף הערעור מתקבל בחלקו ובית בלב לא יהיה צד להליך בבית המשפט קמא. מאידך, ההחלטה בדבר נטל הבאת הראיות תעמוד על כנה.
-
מאחר שהבקשה התקבלה רק בחלקה, אין צו להוצאות.
-
המזכירות תשיב למבקש את העירבון על פירותיו באמצעות ב"כ.
ניתן היום, ב' ניסן תשפ"ב, 03 אפריל 2022, בהעדר הצדדים.
