עת"מ
בית משפט לעניינים מנהליים בתל אביב - יפו
|
46511-10-10,46578-10-10
17/02/2011
|
בפני השופט:
דר' עודד מודריק סגן נשיא
|
- נגד - |
התובע:
1. ועדה מקומית לתכנון ובנייה תל אביב 2. דן סימו 3. מכון אורטופדי דן סימון בע"מ
עו"ד יודפת כהן עו"ד הראלה אברהם אוזן עו"ד אמיר לנטון
|
הנתבע:
1. ועדת ערר לתכנון ובנייה מחוז תל אביב 2. דר נעמי רגימוב 3. אורי אליאס 4. לאה תרום (בן דב) 5. יחזקאל בן דב
עו"ד ערן בר-לוי עו"ד אביטל אמסלם-גלבוע
|
פסק-דין |
המשיבה ד"ר נעמי רגימוב (להלן: "
רגימוב") היא בעלת זכויות ביחידה בבית משותף הממוקם ברח' המלך ג'ורג' 80 ת"א (להלן: "
הבית"). ליחידה זו צמוד, בהתאם לתקנון הבית המשותף ולרישומי מרשם המקרקעין, שטח בחצר הבית.
רגימוב פנתה אל הוועדה המקומית לתכנון ובניה תל אביב (להלן: "
הוועדה המקומית") בבקשה להתיר לה שימוש בשטח הצמוד ליחידתה כחניה פרטית. השטח מצוי בצידו הצפוני של הבניין (חזית הבניין פונה לצד מערב) במרווח שבין הבניין לבין הבניין הבא ברחוב (להלן: "
שטח החנייה"). הוועדה המקומית דחתה את הבקשה בהסתמך על חוות דעת מהנדס העיר תל אביב.
רגימוב הגישה ערר לוועדת הערר המחוזית (עו"ד מיכה גידרון - יו"ר; מיכאל גופר, אדריכל מתכנן ערים; סיגל לחמני, נציגת ציבור; אמירה מלאמנט, נציגת מתכננת המחוז) וזו קיבלה ביום 23.8.10 החלטה המקבלת את הערר.
כנגד החלטת וועדת הערר הוגשו שתי העתירות דנן. עתירה אחת היא של הוועדה המקומית והעתירה השנייה היא של מכון אורטופדי דן סימון ודן סימון המקיימים עסק של מכון אורטופדי וחנות לממכר אבזרים אורטופדיים בבנין (להלן: "
סימון").
עיקרי החלטת וועדת הערר
וועדת הערר מציינת את חוות דעת מהנדס העיר שבנימוקיה לשלילת בקשת ההיתר. אלה הנימוקים:
- הסדרת מקום חנייה אחד בלבד אינו תואם את "קובץ ההנחיות";
- המעבר מן החנייה לרחוב הוא על מדרכה שהיא מעבר ציבורי ברחוב מסחרי עם רמת פעילות גבוהה של הלכי רגל;
- פתרון חנייה אחד אינו מצדיק פגיעה בציבור וסיכונו;
- השטח המיועד לחנייה אינו תקני;
- העדר הסכמה של כל בעלי הזכויות בבנין.
קובץ ההנחיות - הקובץ הוא קיבוץ של הנחיות מנהליות פנימיות המגבשות את מדיניותה העקרונית של הוועדה המקומית לעניין הסדרי חנייה פרטית. ההנחיות אכן קובעות שככלל לא יינתן היתר להסדרת חנייה בודדת. היתר כי יינתן צריך שיסדיר שלושה מקומות חנייה לפחות ובמקרים חריגים אפשר להסתפק בשניים.
הוועדה מצאה שהעניין דנן אינו שונה מעניינים רבים אחרים שבהם אישרה הוועדה המקומית מקומות חנייה בנסיבות דומות תוך סטייה מקובץ ההנחיות שהוא גמיש לפי טיבו.
שימוש במעבר ציבורי וסיכון הציבור - היציאה מן החנייה בהכרח תבוצע בנסיעה לאחור (אלא אם כן הכניסה לחניה תעשה בנסיעה לאחור). היא תצריך מעבר על פני המדרכה הציבורית. וועדת הערר השתכנעה כי הבניין ממוקם בחלק רחוב המלך ג'ורג' שלא מתקיימת בו תנועה ערה של הולכי רגל ולפיכך לא קיים סיכון בטיחותי בכניסת הרכב למקום החנייה או ביציאה ממנו.
פתרון חנייה אחד בלבד - המדרכה הגובלת בשטח החנייה מסומנת בסימון אדום - לבן; לאמור החנייה והעצירה בשולי הרחוב אסורה. אישור החנייה לא יבטל מקום חנייה ציבורי ברחוב. על כן פתרון החנייה היחידי בנתונים של סיכון מוגבל מאוד להולכי רגל הוא פתרון שראוי לאחוז בו.
העדר תנאים לחנייה תקנית - בקצה הפנימי של החנייה מותקנות מספר מדרגות המאפשרות מעבר של הולכי רגל מחזית הבית אל עבר שירותים שממוקמים בצידו האחורי. לסימון אינטרס מיוחד בהסדרת מעבר חופשי ושימוש במדרגות לצורך הלקוחות שחלקם אנשים בעלי נכויות ומוגבלויות. נטען לפני וועדת הערר ששימוש בשטח החנייה לצורכי חנייה יצמצם מאוד את אפשרויות השימוש במדרגות ובמעבר להולכי הרגל. כן נטען ששטח המדרגות מצמצם את שטח החנייה מבחינה תיקנונית.
וועדת הערר מצאה שרוחב שטח החניה היא כ-3 מ'. מידת רוחב זו מספקת לצורכי חנייה שמבחינה תיקנונית צריכה להשתרע על פני 2.5 מ' בלבד. השימוש במדרגות איננו הכרחי שכן אפשר להגיע אל השירותים בדרך אחרת שאינה מצריכה טיפוס במדרגות . מכל מקום גם בהינתן שימוש בשטח החנייה כחנייה נותר מרחב מספיק למעבר אדם המבקש לעשות דרכו אל המדרגות.
העדר הסכמת בעלי הזכויות - בעלי הזכויות בבית המשותף לא נתנו הסכמה מלאה לבקשה (לכל הפחות ברור שסימון מתנגדים לבקשה). אלא שהוועדה מצאה שמדובר בשטח שהוא כולו רכושה הפרטי של רגימוב והשימוש בו כחנייה אינו מצריך שימוש ברכוש המשותף.
עיקרי טענות העותרים