אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> מ.סנאד בע"מ נ' סקוריטס סוכנות ביטוח לחיתום (2000) בע"מ

מ.סנאד בע"מ נ' סקוריטס סוכנות ביטוח לחיתום (2000) בע"מ

תאריך פרסום : 19/04/2021 | גרסת הדפסה

ת"א
בית משפט השלום עכו
41666-05-17
11/04/2021
בפני השופטת:
דנה עופר

- נגד -
התובעת:
מ.סנאד בע"מ
עו"ד סאמר עלי
הנתבעים:
1. סקוריטס סוכנות ביטוח לחיתום (2000) בע"מ
2. אמל סלמאן חביש ((נמחק – 11.2.18)

עו"ד אלישע אטיאס ואח'
פסק דין
 

זוהי תביעה כספית, בגין נזק בסך כ-290,000 ₪ לרכב יוקרה מסוג "פורש". על פי טענת התובעת, הנזק נגרם בתאונת דרכים, אשר האחריות לה מוטלת על נהג צד שלישי, מבוטח הנתבעת.

 

הנתבעת חושדת, כי תאונה כנטען כלל לא ארעה, וכי מדובר בביום תאונה, שנועד להוצאת כספים מחברת ביטוח של צד שלישי שלא כדין, כאשר לרכב התובעת לא היה כיסוי ביטוחי.

 

העובדות בתמצית וההליך שהתנהל

1. על פי טענת התובעת, ביום התאונה – 1.8.16 – הייתה התובעת הבעלים של רכב מסוג פורש, שנת ייצור 2012, מ.ר.x (להלן: "הפורש"), ששוויו הוערך בכ-769,000 ₪.

 

התאונה ארעה, לטענת התובעת, בעת שנהג ברכב מר מוניר עטאללה, בעליה של התובעת, בכביש ראשי בכפר ירכא, כאשר הגיח מחנייה סמוכה בצד הכביש רכב מסחרי מסוג מרצדס, מ.ר. x (להלן: "המרצדס"), נהוג בידי הנתבע מס' 2, ופגע בפורש לאורך צדו הימני.

 

המרצדס בבעלות חברה בשם חאתם עטאללה בע"מ, והוצאה לה פוליסת ביטוח מסוג "מקיף" אצל הנתבעת.

 

הנזק הישיר לרכב התובעת הוערך על ידי שמאי שהזמינה, מר איאד משרקי, בסכום של 192,345 ₪ (כולל מע"מ). נוסף על כך העריך השמאי, כי הפגיעה גרמה לירידת ערך בשיעור של 11.9% משווי הרכב, שהם 91,500 ₪.

 

2.התביעה הוגשה נגד המבטחת ונגד נהג הרכב הפוגע, אמל סלמאן חביש (להלן: "נהג המרצדס"). נהג המרצדס לא התגונן מפני התביעה, ואילו התובעת לא ביקשה שיינתן נגדו פסק דין. לאחר התראה, הוריתי על מחיקת התביעה נגד הנהג (11.2.18).

 

3.לטענת הנתבעת, תביעה כמתואר בכתב התביעה לא הייתה ולא נבראה. לטענתה, מדובר בניסיון לביים תאונה, תוך שהמבוטחת שלה הסכימה "לנדב" את הביטוח שלה וליטול על עצמה אחריות לנזקי התובעת.

 

4.לאור המחלוקת בין הצדדים נקבע התיק לשמיעת ראיות.

 

מטעם התובעת העידו מר מוניר עטאללה (להלן: "מוניר"), שהוא בעלי החברה התובעת והנהג בעת התאונה הנטענת, השמאי איאד משרקי, ומר וואל עטאללה (להלן: "וואל"), שהוא מנהל בחברת חאתם עטאללה בע"מ, בעלת המרצדס.

 

מטעם הנתבעת העידו בוחן תאונות בשם אלעד רונן, חוקר בשם מוטי בן עטר, וסוכן הביטוח עלואן מוחמד.

 

בהמשך לכך הגישו שני הצדדים סיכומיהם בכתב.

 

סיפור התביעה  גרסת התובעת

5.לטענת התובעת, מדובר בתאונה שארעה בעת שמוניר נהג ברכב בכביש ראשי בירכא, ואילו הנהג יצא עם המרצדס מחנייה סמוכה לתוך הכביש הראשי, בחוסר זהירות. כתוצאה מכך פגעה המרצדס בחלקה השמאלי בפורש בצדו הימני.

 

תמונות הנזק שנגרם לרכב התובעת לאורך הצד הימני מצורפות לחוות דעת השמאי מטעם התובעת. על נסיבות התאונה ואחריות הנהג העיד מוניר. התובעת מפנה גם לסרטון, שבו נראית התאונה כפי שצולמה במצלמת אבטחה בבניין שבו נמצא העסק של וואל.

 

לטענת התובעת, די בראיות אלו על מנת לקבוע, כי התאונה אכן התרחשה כנטען, וכי הנהג הוא שאחראי לתאונה, ועל כן על הנתבעת, מבטחת הנהג, לשלם את מלוא הפיצוי כנדרש.

 

הכשלים בתביעה טענות הנתבעת

6.לטענת הנתבעת, דין התביעה להידחות, מכמה טעמים –

  • בחוות הדעת של השמאי צוין, כי הוא בדק את הרכב ביום 26.7.16, ואילו התאונה הנטענת ארעה כמה ימים לאחר מכן, ביום 1.8.16.

  • התובעת לא הוכיחה כי היא הבעלים של הפורש. רישיון הרכב אינו על שמה, ורק בתצהיר עדותה הראשית היא טענה, לראשונה, שהיא בעלת "תו סחר", מבלי לצרף אסמכתא לכך. התובעת צרפה הסכם רכישה, שמתייחס כביכול לרכישת הפורש, אולם מדובר בזכרון דברים בינה לבין צד שלישי כל שהוא (חברה בשם רכבי ומלוני השלום בע"מ), ללא ציון פרטים כלשהם זולת מחיר הרכישה.

  • התובעת לא הוכיחה את נזקיה. בתצהירו של מוניר עלה לראשונה כי הרכב נמכר כשבועיים לאחר התאונה, כמות שהוא, כך שהערכת עלות התיקון שבחוות הדעת אינה רלבנטית, וגם ירידת הערך שנקבעה על ידי השמאי אינה רלבנטית לתביעה זו. גם אם הייתה התובעת מגישה את התביעה כדבעי, ותובעת את הפרש המחיר בין ערך הרכב לבין הסכום שבו נמכר לצד שלישי, היה עליה להביא ראיות לעניין זה (עדות של הרוכש, אסמכתא על העברת הבעלות ועל העברת התמורה), דבר שלא נעשה כלל.

  • הסרטון אינו מוכיח את קרות התאונה כלל. מדובר בקטע קצרצר בן שתי שניות, שלא ניתן להבחין בו באילו רכבים מדובר, ולא ניתן לראות את ההתרחשות לפני התאונה ולאחריה. הסרטון אינו תואם את הנזק ברכבים כפי שעולה מחוות הדעת.

  • בוחן תאונות דרכים מטעם הנתבעת חיווה דעתו, כי הנזק לפורש לא נגרם על ידי המרצדס, ואין התאמה בין נזקי שתי המכוניות, הן מבחינת גבהי הנזקים, והן מבחינת עוצמת הפגיעות וצורתן.

  • נהג המרצדס לא הוזמן להעיד כלל, ולא התבקש פסק דין נגדו.

  • מוניר הדגיש בתצהירו, כי אין קרבה משפחתית בינו לבין הנהג, אולם לא ציין כי הרכב הפוגע הוא בבעלות חברה של בן דודו.

  • הרכב הפוגע – המרצדס – תוקן במוסך של התובעת.

  • המבוטחת של הנתבעת, בעלת המרצדס, לא דיווחה לנתבעת, או לסוכן הביטוח, על התאונה, למרות שנגרם בתאונה זו נזק גם לפורש ולגם למרצדס.

     

    דיון והכרעה

    7.לאחר שעיינתי בכל הראיות ושקלתי היטב את טענות הצדדים, הגעתי לכלל מסקנה כי דין התביעה להידחות. להלן אפרט את נימוקיי.

     

    א. מדובר בהתרחשות חשודה "בתוך המשפחה": 

     

    מוניר, בעליה של התובעת, הוא בן-דודו של וואל, ממנהלי החברה שהיא בעלת הרכב הפוגע (החברה בבעלות אביו של וואל). לכאורה מעורב בתאונה נהג שאינו מהמשפחה, אלא שהנהג לא הוזמן להעיד. הוא נתבע, לא התגונן, ולא נתבקש פסק דין נגדו.

     

    בעלת הרכב, כלומר – המבוטחת של הנתבעת, לא דיווחה לסוכן הביטוח על אודות התאונה. עדותו של הסוכן, עלואן מוחמד, הייתה ברורה ומהימנה, והוא העיד באופן חד משמעי, כי לא נמסרה לו הודעה על התאונה, כפי שנדרש לעשות כל מבוטח שמעורב בתאונה ומבקש כיסוי ביטוחי לאירוע. על פי עדותו, כמה חודשים לאחר האירוע קיבל שיחת טלפון ממוניר דווקא (כלומר, לא ממבוטחו), אשר סיפר לו על התאונה, ובהמשך של אותה שיחת טלפון העביר אליו מוניר את וואל (עמ' 25 לפרוטוקול, שורות 6-11).

     

    מכאן, אפילו דיווח כמקובל לסוכן הביטוח לא נעשה כאן, וכאשר נעשתה לבסוף פנייה לסוכן הייתה זו פנייה משותפת, של התובעת ושל המבוטחת (בני הדודים, כאמור).

     

    בתאונה נפגע גם רכב המבוטחת, המרצדס, ונגרם לו נזק בלתי מבוטל של כ-35,000 ₪ (עדות וואל, עמ' 10 לפרוטוקול, שורות 31-32). אף על פי כן, לא הוגשה תביעת ביטוח בעניין זה.

     

    וואל העיד, אמנם, כי ניסה להתקשר לסוכן הביטוח פעמים רבות ("לא פעם, ולא פעמיים, אלא עשר פעמים" – עמ' 10 לפרוטוקול, שורה 19), אבל טענה זו אינה סבירה ואינה מתקבלת על הדעת, ובמיוחד בשים לב לכך שמדובר בסוכן של חברה שלה יש רכבים רבים (על פי עדות וואל, יותר מ-20 רכבים, עמ' 11 לפרוטוקול, שורות 8-9), דהיינו – גם מבוטח בעל רכבים רבים וניסיון בניהול ענייניו, וגם לקוח רצוי מבחינתו של סוכן הביטוח. מדוע יימנע סוכן ביטוח מלקבל פניות מהמבוטח, הלקוח שלו? ולא יאפשר לו למסור דיווח על תאונה? אין לכך כל תשובה הגיונית, ועל כן אני מעדיפה את עדותו של סוכן הביטוח, שהוא עד ניטרלי, ולפיה, כאמור, לא נמסר דיווח על התאונה בכלל, ובסופו של דבר – אין בנמצא דיווח כתוב על אודות התאונה.

     

    עוד מעבר לכך, הנזק למרצדס (מבוטחת הנתבעת) תוקן, על פי הנטען, במוסך של התובעת (עמ' 10 לפרוטוקול, שורות 27-30), והתאונה הנטענת עצמה התרחשה מול בית העסק של מבוטחת הנתבעת, שם גם ממוקמת מצלמת האבטחה שממנה הורד הסרטון המתעד את התאונה (עדות מוניר, עמ' 7 לפרוטוקול, שורות 12-13; עדות וואל, עמ' 11 לפרוטוקול, שורות 12-13).

     

    הנה כי כן, הכל נשאר במשפחה, וההתרחשות כולה, החל מבעלי הרכבים המעורבים, דרך מקום התאונה, הבעלות על מצלמת האבטחה שקלטה את האירוע, ועד למקום שבו תוקן הנזק לאחר התאונה – היא התרחשות שבין מוניר (עטאללה) לבין וואל (עטאללה). דיווח לסוכן הביטוח נעשה רק בדיעבד, ורק בסמוך להגשת התביעה לבית המשפט.

     

    זה הוא הרקע העובדתי הרלבנטי, שבשים לב אליו יש לבחון את הראיות שהובאו, ובזיקה אליו יש להכריע אם עלה בידי התובעת להוכיח, כי התאונה אכן ארעה כנטען, באחריות נהג המרצדס המבוטחת.

     

     

    ב. הסרטון אינו מחזק את טענות התביעה:

     

    לעתים קרובות מוצגים בביהמ"ש סרטונים אשר מתעדים תאונות שהתרחשו, לרוב כאשר תאונה נקלטת במצלמת אבטחה שממוקמת על מבנה סמוך, ולעתים מצלמה שממוקמת בתוך רכב מעורב. סרטונים כאלו עשויים להוות ראייה משמעותית שמסייעת לביהמ"ש לקבוע כיצד (או אם) התרחשה תאונה, ומי האחראי לקרות התאונה.

     

    אלא שהסרטון שהוצג בפניי בתביעה זו אינו נהנה אפילו ממהימנות לכאורית, ואינו מהווה ראייה תומכת בתביעה, וזאת משום שמדובר בסרטון קצרצר, בן שתי שניות, ושבו ניתן לראות (אולי) התנגשות בין שני כלי רכב, שהם (כנראה) פורש ומרצדס.

     

    כאשר הנתבעת חושדת, לאור הקרבה בין כל הנוגעים בדבר והעדר דיווח לסוכן כמקובל, כי תאונה כנטען לא התרחשה כלל, וכי תביעה זו אינה אלא ניסיון "להלביש" נזק של רכב לא מבוטח על רכב מבוטח, סרטון כמתואר לעיל אינו ראייה משכנעת, אשר יש בה כדי להרים את נטל השכנוע.

     

    לא ניתן לראות בסרטון את שני כלי הרכב לפני התאונה (מניין הגיע כל אחד) ואת מעשיהם של הנהגים לאחר התאונה, פשוט משום שהסרטון אינו כולל אפילו שניות בודדות לפני ההתרחשות או אחריה.

     

    לעניין זה העיד וואל, כי צילם, יחד עם אחיו, את הסרטון ממצלמת האבטחה באמצעות הטלפון שלו, בשבוע שלאחר התאונה (עמ' 11 לפרוטוקול, שורות 12-17), ומה שצולם באמצעות הטלפון זה מה שנשאר בסופו של דבר, שכן הקובץ במצלמה עצמה נמחק (כך על פי עדות מוניר, עמ' 7 לפרוטוקול, שורות 19-20).

     

    כאשר נשאל וואל מדוע צילם בטלפון שלו רק את אותן שתי שניות, השיב – "כי אי אפשר לקלוט איך האוטו הגיע מלמטה. היא קולטת רק מהזווית הזאת. קידמנו את הסרטון. צילמנו את זה בפלאפון. לא הוצאנו את זה עם דיסק און קי. הגיע החוקר לשם וראה את התאונה איך קרתה. הסתכל על המצלמה גם" (עמ' 11 לפרוטוקול, שורות 23-25). תשובה זו של וואל אינה יכולה להתקבל. ראשית, אין זה סביר לצלם בדיוק שתי שניות מהסרטון, גם אם לא ניתן לראות מניין בדיוק הגיע אחד מכלי הרכב; ושנית, הטענה שהחוקר צפה בסרטון במצלמת האבטחה עצמה לא רק שנסתרת בעדות החוקר (שהעיד, שצפה בסרטון דרך הטלפון של וואל, עמ' 19 לפרוטוקול, שורה 6), אלא גם אינה הגיונית, שכן החוקר הגיע לחקור את האירוע חודשים רבים לאחר שקרתה התאונה, בחודש יוני 2017, לאחר הגשת התביעה, וברי כי עד אז כבר נמחק התוכן הרלבנטי במצלמת האבטחה עצמה.

     

    יתר על כן, בסרטון לא ניתן לראות את ההתנגשות בין שתי המכוניות (שכן זו קורית, לכאורה, בין צדו הימני של הפורש לבין המרצדס, כאשר הצילום נעשה מרחוק, מצדו השמאלי של הפורש) ולא ניתן להשתכנע כי אכן הוא מתעד התנגשות.

     

    ועוד מעבר לכך, אם אכן מתעד הסרטון התנגשות מסוימת בין המרצדס לבין הפורש, לא ניתן לראות בכלל פגיעה בחלקו הקדמי-ימני של הפורש, ולא ניתן להבין בשום דרך כיצד נפגע הפורש לכל אורך צדו הימני (כמתועד בתמונות שצילם השמאי משרקי). אף עולה ספק מעיון באותו סרטון, אם המרצדס הייתה בתנועה (ניתן לראות את תנועת הפורש, אולם המרצדס נראית כעומדת במקום), דבר שמעלה סימן שאלה גדול לגבי גרסתו של מוניר, שלפיה נהג המרצדס התפרץ מהחנייה לתוך הכביש שבו נסעה הפורש.

     

    הסרטון אינו מוכיח, אפוא, את התרחשות התאונה כנטען. לטעמי, על רקע האמור בסעיף א' לעיל לעניין היות ההתרחשות כולה בין קרובי משפחה, קיומו של סרטון כל כך קצרצר ונקודתי, שלכאורה מתעד את רגע הפגיעה עצמו ותו לא, לא רק שאינו תומך בתביעה, אלא אף מחליש את מהימנותה.

     

    ג.מועד בדיקת הפורש בידי השמאי:

     

    התאונה התרחשה, על פי הנטען, ביום 1.8.16.

     

    השמאי איאד משרקי בדק את הפורש (במוסך של התובעת, כמובן) ביום 26.7.16.

     

    כך עולה מפורשות מחוות דעתו של השמאי, אשר משום מה נושאת תאריך מאוחר הרבה יותר – 11.11.16.

     

    השמאי העיד בביהמ"ש, כי המועד שנכתב בחוות הדעת כמועד הבדיקה – 26.7.16 – הוא אכן מועד הבדיקה (עמ' 8 לפרוטוקול, שורות 12-16).

     

    אין כל בסיס ראייתי לטענת התובעת בסיכומיה, כי מדובר בטעות דפוס או בטעות תום לב. השמאי עצמו לא העיד על כך, אלא אישר את הכתוב בחוות דעתו לעניין התאריך, באופן מפורש.

     

    דומה כי נשמטה מעיניה של התובעת העובדה, שמועד הבדיקה רשום בחוות הדעת, ושהוא קודם למועד שבו, לטענתה, התרחשה התאונה. מדובר בנתון נוסף, אשר מטיל צל כבד על התביעה ועל שאלת מהימנותה.

     

    ד.עוד נתונים מעורפלים:

     

    אי ההתאמה שאותה ציינתי לעיל, בעניין מועד בדיקת הפורש בידי השמאי לעומת מועד התאונה הנטען, אינה עומדת בפניי עצמה.

     

    מלכתחילה הוגשה התביעה כתביעה לתשלום פיצוי עבור נזק ישיר ועבור ירידת ערך, בהתאם לחוות דעת השמאי. מה שלא נאמר בכתב התביעה הוא, שכבר ביום 17.8.16 (כשבועיים וחצי לאחר התאונה) נמכר הרכב לצד שלישי, במצבו כניזוק. עובדה זו עלתה לראשונה רק בתצהיר עדותו הראשית של מוניר, שלו צורף הסכם המכירה.

     

    עולה, אפוא, כי התובעת בחרה להגיש תביעה שמלכתחילה לא תאמה את המצב העובדתי הנכון, לתבוע נזק לרכב שאותו לא תיקנה ולא התכוונה לתקן (ועוד בתוספת מע"מ כחוק), משום שהוא נמכר עם נזקיו כמה חודשים לפני שהוגשה התביעה, ואף הגדילה ותבעה ירידת ערך על פי הערכת שמאי, כאשר הערכה זו הפסיקה להיות רלבנטית, משנמכר הרכב.

     

    בכך לא הסתיימו הנתונים המעורפלים.

    התובעת הגישה תביעתה כבעלים של הפורש, אלא שעיון ברישיון הרכב מעלה, שהתובעת לא נרשמה כבעלים כלל. בתצהיר עדותו הראשית של מוניר נטען לראשונה, כי התובעת היא בעלת תו סחר, אף זאת – מבלי לצרף אסמכתא.

     

    ויותר מכך, לתצהירו של מוניר צורף הסכם רכישה, אשר לטענתו מוכיח כי התובעת רכשה את הרכב בעצמה, אלא שמסמך זה חסר פרטים כה רבים, עד שאין דרך לקבוע כי אכן מדובר במסמך המוכיח את רכישת הפורש. אין בהסכם זה תאריך רכישה, מספר רכב, מספר שלדה, סוג רכב ודגם, והנתון היחידי שצוין בו (מלבד פרטי הקונה והמוכר, שאף הוא אינו הבעלים הרשום על פי הרישיון) הוא המחיר – 730,000 ₪ (נמוך, אגב, מהערכת השמאי משרקי). על סמך המחיר בלבד טען מוניר בעדותו, כי הוא יודע שההסכם הזה הוא הסכם רכישת הפורש, לא לפני שהכחיש שההסכם שהוצג לו הוא אכן ההסכם הרלבנטי וטען כי "נראה לי שיש זכרון דברים אחר" (עמ' 5 לפרוטוקול, שורה 28, עד עמ' 6, שורה 5).

     

    ה.אי התאמה בין נזקי הפורש לנזקי המרצדס (?):

     

    הנתבעת הגישה מטעמה חוות דעת של מומחה, חוקר תאונות דרכים, אלעד רונן (להלן: "המומחה"). בחוות דעתו התבסס המומחה על תמונות של כלי הרכב הניזוקים (הוא לא בדק את כלי הרכב עצמם) ועל השוואת גבהים שנמדדו במכוניות אחרות מאותו דגם. המומחה חיווה דעתו, כי אין התאמה בין גבהי הנזקים בשתי המכוניות (הנזק בפורש גבוה משמעותית מהנזק במרצדס) ובין עוצמת הנזקים (הפורש נפגעה בעוצמה חזקה, ואילו הפגיעה במרצדס היא פגיעה קלה ביותר).

     

    חוות דעתו של המומחה, על פניה, הגיונית ועולה בקנה אחד עם מה שנראה לעין הבלתי מקצועית, על פי עיון בתמונות הנזק בלבד.

     

    עם זאת, התובעת העלתה טענות רבות כנגד ממצאי המומחה, ובכלל זה הפנתה התובעת לעובדה שהוא הסתמך על בדיקת גבהים במכוניות אחרות, ולעובדה שלא ביקר במקום התאונה ולא לקח בחשבון את תנאי הכביש והשיפוע הקיים כמשפיעים גם על גובה כלי הרכב. בטענות אלו יש ממש. העובדה שלא נבדקו כלי הרכב עצמם, ולא נלקחו בחשבון תנאי השטח, אכן מקשה על מתן משקל גבוה למסקנות הבוחן. יוער, עם זאת, כי יש בטענות אלו כדי להשפיע על הערכת ממצאי הבוחן בכל הנוגע להשוואת הגבהים, ואילו בכל הנוגע לאי ההתאמה בין עוצמת הפגיעה בפורש לבין זו שנראתה במרצדס, נראה כי מסקנות המומחה עומדת בעינן, למרות טענות התובעת.

     

    עולה, כי חוות דעתו של הבוחן סבירה, מחד גיסא, אולם אינה נקייה מספקות, מאידך גיסא, ועל כן משקלה בקביעת הממצאים הסופיים לא יהיה רב.

     

    לצד הדברים האמורים כן ראיתי לנכון לציין, כי כאשר מעיינים בתמונות של שני כלי הרכב הניזוקים, כפי שהן מופיעות בחוות הדעת, ולצד הדברים הללו צופים בסרטון, מתחזקת עוד יותר התחושה, שהסרטון אינו מתעד תאונה בין המרצדס והפורש (או לכל הפחות, לא תאונה כזו שגרמה לכל נזקי הפורש כמתואר בחוות דעת השמאי). זאת משום שהמרצדס נפגעה בעיקר בחלקה התחתון, במרכז הרכב, וכלל לא ניתן להבין איך ההתנגשות הנצפית בסרטון (אם אכן מדובר בהתנגשות) גרמה לפגיעה בחלק האמור של המרצדס, תוך שהפורש נפגעת לכל אורך צדה הימני.

     

    כאן המקום להזכיר ולהדגיש, כי הנהג של המרצדס לא הוזמן לעדות כלל. לא ניתן היה לשמוע מפיו גרסה בכל הנוגע לאופן קרות התאונה, לעצם אחריותו לקרות התאונה ולאופן שבו נפגע המרצדס בחלקו התחתון, וגרם לנזקי הפורש לאורך צדו הימני, כביכול – באחריותו של נהג המרצדס. הנהג לא העיד וגם לא מסר בזמנו גרסה בכתב לסוכן הביטוח.

     

    בנסיבות המפורטות, היה על התובעת לזמן לעדות את נהג המרצדס, ואת הימנעותה מלעשות כן יש לזקוף לחובתה. מאחר והנתבעת לא נטלה מעולם את ייצוגו של נהג המרצדס, ואף לא קיבלה ממנו דיווח על אודות התאונה, אין מדובר בעד שהיה על הנתבעת דווקא לזמן, אלא היה על התובעת לזמנו, כדי להוכיח את אחריותו הנטענת לקרות התאונה.

     

    לאור אי ההתאמה הנראית על פני הדברים בין נזקי המרצדס לנזקי הפורש; ולאור אי ההתאמה בין אלו לבין הסרטון; לא ניתן להסתפק בעדותו של מוניר לעניין אופן התרחשות התאונה, ולקבוע על פיה בלבד כי התאונה אכן אירעה בשל רשלנותו של נהג המרצדס, וכי על הנתבעת לשאת בפיצוי התובעת.

     

    ו.סיכום הממצאים  לא הורם נטל השכנוע:

     

    מכל המקובץ לעיל עולה, כי בתביעה זו יש כשלים כה רבים, עד כי אין לקבלה.

     

    התובעת טוענת לנזק ניכר שנגרם לרכב יוקרה, בשעה שלרכב זה לא היה ביטוח. על פי טענתה, מי שגרם לנזק ברשלנותו הוא נהג המרצדס, שהיא בבעלות חברה של בן-דודו של בעלי התובעת, ולה היה ביטוח אשר מכסה את רשלנות נהגיה. נהג המרצדס לא הוזמן להעיד כלל, מבלי שהובא כל טעם להימנעות זו של התובעת מזימונו של הנהג לעדות. למבטחת של המרצדס לא נמסרה כל הודעה על אודות התאונה, ועל כן את ההימנעות מהעדת הנהג (שאינו המבוטח, אלא נהג שכיר, על פי הנטען) לא ניתן לייחס לנתבעת דווקא.

     

    הסרטון שהוצג כראייה התומכת, כביכול, בטענות התביעה, אינו תומך בתביעה למעשה, שכן קשה להתרשם ממנו שאכן ארעה תאונה; קשה לקבוע על פיו כי בתאונה הנטענת אכן נפגעה הפורש כמפורט בחוות דעת השמאי; ואף קשה לקבוע כי התאונה התרחשה בשל רשלנותו של נהג המרצדס דווקא. סרטון זה אף מותיר תחושה קשה של בידוי ראיות, משום שהוא אינו אלא קטע קצר וחתוך, שאינו מתעד אפילו מספר שניות לפני התאונה ו/או אחריה.

     

    גם מבחינת הנזק הנטען, מעלה התביעה קושי ניכר. נתבע במסגרתה פיצוי על נזק ישיר ועל ירידת ערך, על פי חוות דעת שמאי, למרות שהנזק לא תוקן, ולמרות שהרכב נמכר במצבו. מועד בדיקת הפורש בידי השמאי שהזמינה התובעת, למוסך שבבעלותה, קודם למועד התאונה הנטען, ובכך מתערערת עוד יותר האפשרות לקבוע, כי בכלל אירעה תאונה כנטען.

     

    שאלת הבעלות על הפורש נותרה עמומה, ובוודאי לא הוכחה כדבעי, בשים לב לכך שהתובעת אינה, ולא הייתה, הבעלים הרשום של הרכב.

     

    כידוע, הנטל להוכחת התביעה מוטל על כתפי התובעת, בבחינת "המוציא מחברו – עליו הראייה". עליה לשכנע את בית המשפט, ברמה הנדרשת על פי מאזן ההסתברויות, כי התאונה אכן ארעה כנטען, וכי אכן קיימת עילה לחייב את הנתבעת לשלם לה את הנזק הנטען בתביעה.

     

    לנוכח כל האמור לעיל, ולאור סימני השאלה הרבים הנוגעים לתביעה זו מתחילתה ועד סופה, אין מנוס מהמסקנה, כי נטל השכנוע לא הורם, ועל כן דינה של תביעה זו להידחות.

     

    סוף דבר 

    8.לאור כל האמור לעיל, אני מורה על דחיית התביעה.

     

    משנדחתה התביעה, יש לחייב את התובעת בהוצאות הנתבעת. הוצאות אלו כללו גם שכר טרחת עורך דין וגם הוצאות עדים, לרבות חוקר והוצאות החקירה וכן חוקר תאונות דרכים. בשים לב לכל אלו, ובזיקה לסכום התביעה, אני מחייבת את התובעת לשלם לנתבעת הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסכום כולל של 25,000 ₪.

     

    סכום זה ישולם בתוך 30 יום, שאם לא כן – יישא הפרשי הצמדה וריבית כחוק, מהיום ועד התשלום בפועל.

     

    המזכירות תמציא את פסק הדין לצדדים.

    ניתן היום, כ"ט ניסן תשפ"א, 11 אפריל 2021, בהעדר הצדדים.

     

    Picture 1


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ