עת"מ
בית משפט לעניינים מנהליים באר שבע
|
32807-06-13
08/07/2013
|
בפני השופט:
רחל ברקאי
|
- נגד - |
התובע:
מילגם שירותים לעיר בע"מ
|
הנתבע:
1. עיריית באר שבע 2. שוהר שירותי חניה בע"מ 3. מ.ג.ע.ר מרכז גביה ממוחשבת בע"מ
|
פסק-דין |
פסק דין
1. בפני עתירה לביטול החלטת ועדת המכרזים של עיריית באר שבע, מיום 18.4.13, בה הכריזה על המשיבה 2 (להלן: "חברת שוהר"), כזוכה במכרז פומבי מס' 44/2012 לביצוע עבודות למתן שירותי גביית חובות בגין קנסות וגזרי דין עירוניים עבור עיריית באר שבע (להלן: "המכרז"). בהתאם, עתרה העותרת (להלן: "חברת מילגם") לקביעה לפיה, יש להכריז עליה כזוכה במכרז, ולהורות לעיריית באר שבע להתקשר עימה בחוזה לביצוע העבודות האמורות.
2.אין חולק כי בחודש אוקטובר 2012 פרסמה עיריית באר שבע את המכרז. ביום 4.11.12 קיימה העירייה מפגש הבהרות בו השתתפו החברות המציעות: חברת מילגם, חברת שוהר והמשיבה 3 (להלן: "חברת מגער"). במסגרת מפגש ההבהרות ניתנה למשתתפי המכרז האפשרות להעלות שאלות הנוגעות למכרז והתנאים שנקבעו בו. בעקבות פניות מרובות, הוציאה העירייה חמישה מסמכים מפורטים המהווים מסמכי הבהרות למכרז. במסגרת בקשה לקבלת הבהרות, פנתה חברת מילגם לעיריית באר שבע בבקשה לקביעת אחוז ההפחתה המקסימאלי, ומשזו נענתה בשלילה, פנתה פעם נוספת לבחון מחדש את תשובת העירייה. גם הפנייה החוזרת נענתה בשלילה.
3.על פי תנאי המכרז חוייב הזוכה לספק לעירייה את שירותי הגביה, ולהעמיד לרשותה את כוח האדם המקצועי הדרוש, הציוד והמשרדים, וכנגד קיום התחייבויותיו זכאי לתמורה המורכבת משני נדבכים:
האחד, עמלה אשר תשולם ע"י העירייה, כאחוז מהסכומים אשר יגבו על ידו.
השני, הוצאות אכיפה אשר יגבו מהחייבים, בהתאם לפעולות האכיפה שידרשו ולתעריפים החוקיים המותרים על פי התקנות.
בנוסף, נקבעה במכרז אפשרות לקבלת פרס ו/או תשלום פיצוי מוסכם עקב עמידה/אי עמידה ביעדי העירייה. ככל שיגבה סכום העולה על סכום היעד לגביה, תקבל הזוכה פרס בדמות תוספת עמלה מדורגת בין 2%-11%, בהתאם לסכום שיגבה. ככל שיגבה סכום הנמוך מהעמלה הבסיסית, תחויב הזוכה בפיצוי מוסכם של 8% ממלוא העמלה השנתית המגיעה לה.
עוד הובהר כי באשר להוצאות האכיפה, אשר יגבו מהחייבים, החברה הזוכה אינה רשאית לפעול כרצונה ובאופן חסר כל רסן כלפי החייבים, וכי הגורם היחידי המוסמך לחתום על פעולות האכיפה ולאשר את ביצוען הינו הממונה על הגבייה ופקיד הגבייה, שהינו עובד ציבורי שהוסמך ע"י העירייה, ודבר מינויו אושר ע"י שר האוצר בהודעה ברשומות. בהקשר זה הוציאה העירייה מסמך עקרונות.
בכתב ההצעה במכרז נקבע אחוז עמלה מרבי בשיעור של 16%, והמציעים התבקשו לנקוב באחוז הנחה על האחוז המרבי. אומדן העיריה העריך הפחתה (הנחה) בשיעור של 18% משיעור העמלה המרבי, וזאת ביחס לסכום גבייה משוער של 15 מיליון ש"ח לשנה.
קרי, שיעור עמלה סופי של 13.12%. בהתאם לכך נקבע באומדן העיריה כי היקף ההוצאה השנתית מתקציב העיריה לתשלום עמלה עומד על 1,968,000 ₪ (15,000,000 X 13.12% ).
רכיב התחרות במכרז היה אפוא, שיעור העמלה שישולם לזוכה מתוך הגביה בפועל, כשהמציעים התבקשו לנקוב באחוז ההנחה על האחוז המרבי שננקב במסמכי המכרז.
4. המועד האחרון להגשת הצעות חל ביום 19.12.12. ביום 20.12.12 נפתחה תיבת המכרזים, כאשר בתוכה נמצאו שלוש הצעות: מטעם העותרת, מטעם חברת שוהר ומטעם חברת מגער. הליך פתיחת תיבת המכרזים נעשה בהתאם לדין, ובכלל זה נערך פרוטוקול בו צויינו שמות המציעים והסכום שהוצע על ידם, וכן אומדן המכרז. לאחר פתיחת תיבת המכרזים החליטה ועדת המכרזים כי מסמכי ההצעות יועברו לבדיקת צוות מקצועי, שיורכב מששה חברים, אנשי מקצוע, ביניהם נציג אגף הלשכה המשפטית, נציג אגף כלכלה רכש והתקשרויות, מנהל אגף הפיקוח וגזבר העיר (להלן: "הצוות המקצועי"). את הצוות המקצועי ליווה יועץ חיצוני, מר משה הורוביץ, את שירותיו שכרה עיריית באר שבע בהכנת המכרז וליוויו.
הצוות המקצועי נדרש, בין היתר, לבחון עמידתם של המציעים בתנאי הסף שנקבעו במכרז והמצאת מלוא המסמכים הנדרשים. בדיקה זו העלתה כי כל המציעים עמדו בתנאי הסף כפי שנקבעו.
בנוסף, בדק הצוות המקצועי את כדאיותן הכלכלית של ההצעות שהתקבלו ואת אחוז ההפחתה שהוצע ע"י כל מציע, ביחס לצפי הגבייה המשוער שצויין, ובחינה זו העלתה את הממצאים הבאים:
שיעור העמלה הסופי אותו תשלם העיריה
חברת שוהר – 4.93%
חברת מילגם – 14.08%
חברת מגער – 15.55%
האומדן על פי העירייה – 13.12%
אחוז הפחתה מ- 16%